nedjelja, 13. svibnja 2018.

Patnje mladog autora


BEZ PAŠTETE SE NE RAČUNA

Piše: Jelena Hrvoj

Živimo u vremenu kada je komercijalno ugurano u prvi plan. Masovna produkcija, dinamičan način života, ogromna količina novih informacija i laka dostupnost istima. Sve navedeno može se primijeniti na apsolutno svaki aspekt našeg života, no mi na Kvaki ipak govorimo o književnosti.

Poplava domaćih i stranih radova svakim je danom sve uočljivija. Jedan od razloga je i jednostavan način tiskanja, kao i besplatne platforme za reklamiranje. Došli smo daleko od dana kada je izdavačka kuća bila prva opcija objave. Danas ne morate nužno proći „provjeru“ kvalitete kako bi se vaš rad pojavio na polici. I jednom kada se vaš rad pronađe na istoj toj polici, ono što ostaje na vama je „iskakanje iz paštete“. Istina, s vremenom će kvaliteta ipak prevladati i žito će se odvojiti od kukolja. Kako u svemu u životu, tako i u književnosti. Poznata je činjenica da ćete rijetko kada pružiti priliku nekome tko vas je prvi puta razočarao. Rijetko kada ćete uhvatiti u ruke knjigu osobe koja je prvom knjigom na vama ostavila loš utisak. Zašto? Jer postoji nevjerojatno puno drugih kojima još niste dali priliku, a i onih koji su svoje sposobnosti opravdali.

No kako u tom moru novih djela odabrati i kako se izboriti? Teško je istaknuti se i na kraju svega opet se vraćamo na spomenutu kvalitetu. Ona je jedina koja će vas ostaviti na stepenicama i voditi vas prema gore. Ali prekoračiti tu prvu stepenicu i biti zapažen uistinu je umjetnost. U današnje vrijeme je jednostavnije napisati roman nego prezentirati ga čitatelju. I svaka osoba (pričam posebice o samoizdavaštvu) mora postati jednako kvalitetan PR menadžer, kao i dobar pisac. Treba pronaći onu tanku liniju između vizualnog koje privlači na prvi pogled, tanku liniju savršeno sastavljenog kratkog teksta koji će natjerati čitatelja da vaše djelo primi u ruke i nit u kojoj ćete pronaći balans u količini reklamiranja vlastitog djela. Ako zatrpavate ljude i doslovce „iskačete iz paštete“ svakog dana na svim okupljalištima knjigoljubaca, postoji velika šansa da ćete ostaviti nametljiv dojam. S druge strane, ako se vaše ime ne pojavljuje dovoljno, nitko za vas neće čuti i postoji šansa da ostavite dojam slabe kvalitete ili nezainteresiranosti. Da, na prvi pogled djeluje kao da je nemoguće pronaći balans u kojem ćete udovoljiti čitatelju. No, balans postoji.

Savjet koji ja nakon četiri godine mogu uputiti svima koji su ili će se upustiti u samoizdavaštvo je: dozvolite čitatelju da on odradi taj dio promocije. Na što mislim? Usudite se svoje djelo ponuditi u zamjenu za recenziju. Iskrenu recenziju! Neka vas drugi guraju iz te „paštete“. Najjednostavnije objašnjeno, a kada već pričamo o paštetama, biste li vi više vjerovali proizvođaču paštete koji piše hvalospjeve ili susjedi Katici koja je tu paštetu probala i rekla vam da je odlična?

1 komentar :

  1. Nasmijala me susjeda Katica, kao promotor kvalitete paštete, ali i romana. Najpopularniji i najprodavaniji romani, kao što pokazuju primjeri, uopće ne moraju biti nešto posebno kvalitetni ni stilom ni tematikom. Dovoljno je prisjetiti se ciklusa "Pedeset nijansi" ili nagrade Kiklop za najprodavaniju knjigu godine u slučaju "Gole istine". Za roman je dovoljno da bude zanimljiv "ciljanoj publici". I to je to. Nekakva posebna kvaliteta, tu ne igra uopće ulogu.

    OdgovoriIzbriši