Kolumne

petak, 30. lipnja 2017.

Dinko Kadi i Tomislav Škrljac: Crowdfunding for The Beagle ili Kako je Oskar postao lik?


Razgovarala: Iva Dužić

Iva: Adventures of Oscar The Beagle ili u hrvatskoj inačici Avanture bigla Oskara niz je slikovnica autorskog dvojca koji financiranje svog kreativnog izričaja nije prepustio tradicionalnim kanalima već se odlučio za sve popularniji način, crowdfunding kampanju na Indiegogo platformi. No, prije nego saznamo više o crowdfundingu u nakladništvu, upoznajmo se s piscem Dinkom Kadijem i ilustratorom Tomislavom Škrljcem.


Dinko:

Još od srednjoškolskih dana sam se zainteresirao za književnost, a okidač su bili autori teatra apsurda jer su išli najviše „izvan kutije“. Nakon gimnazijskih dana ubrzo sam počeo karijeru u novinarstvu, prošao sam lokalne redakcije Večernjeg lista, Radio Siska, radio šest godina kao sportski novinar na HTV-u, a zadnjih sedam godina sam Zamjenik glavnog urednika informatičkog časopisa „Vidi“.

Sve to vrijeme s više ili manje posvećenosti pišem kratke priče, koje su objavljivane u lokalnim izdanjima poput zbornika priča požeškog kulturnog ljeta ili u izdanju Matice hrvatske „Riječi“ i na nekim web natječajima.

Kad je došla prinova u obitelj, krenulo je i čitanje priča djetetu i ubrzo sam bio frustriran nekim porukama u klasičnim bajkama i pričama i pomislio sam da se može i drugačije (ne želim reći bolje, jer bi to bilo prepotentno) ispričati priča. Tako je krenula avantura s Oskarovim avanturama.

Tomislav:

Po zvanju sam učitelj, ali ljubav prema vizualnoj komunikaciji preusmjerila me s rada u obrazovanju u neke druge kreativne vode. Već deset godina tako radim kao grafički dizajner u jednoj renomiranoj njemačkoj tvrtki, a također svaki trenutak slobodnog vremena koristim za crtanje. Prije sam uglavnom radio na stripovima, a danas uglavnom ilustriram dječje knjige i slikovnice. Bavim se također i pisanjem, objavio sam niz kratkih priča u različitim SF-zbirkama. Napisao sam i dječji fantastični roman, u kojem je glavni junak Mali međimurski pas - Međi, no zbog ove krize koja u izdavaštvu već predugo traje, još uvijek nisam uspio naći izdavača za nju.


Tko je Oskar i kako je postao lik u slikovnici?


Dinko:

Već devet godina u obitelji imamo psa pasmine beagle Oskara  ili Oscara kako smo ga nazvali u engleskoj verziji.

Oskar je prije svega lovački pas i neke njegove karakteristike se ne mogu iskorijeniti, ali baš zbog nevjerojatne tvrdoglavosti i njegovog supernjuha on često u pravom, a sada i književnom životu upada u probleme koje smo nazvali avanturama. Biglovi su punkeri među psima, anarhisti, skoro 'ko mačke, ali uz pseću privrženost, glasnost i veselost.

Kada sam razmišljao o pisanju priče za djecu, dogodio se onaj „aha efekt“. Kontakt s Tomislavom u pravo vrijeme, ideja o dječjoj knjizi i glavni lik s velikom arhivom zanimljivih dogodovština u mojoj kući već devet prekrasnih godina.


Koje su Oskarove supermoći? Može li pomoći očevima i majkama uspavati dijete ili ga zainteresirati za čitanje? Koliko je uopće važno čitati djeci od najranije dobi iz vaše, očinske perspektive?


Dinko:

Što se tiče uspavljivanja, za mojeg sina i dalje najbolje funkcionira Ježeva kućica, svevremenski klasik kojeg sam naučio recitirajući napamet. Oskarova super moć je njegov njuh, ali to je zapravo i realnost, jer pravi biglovi doista imaju nevjerojatan osjet njuha, a u pričama se to super uklapa. Mislim da bilo koja dobra priča može zainteresirati dijete za čitanje, ali prije svega tu treba biti ustrajan trud oba roditelja. U mojoj obitelji, čitanje je jako važno i nastojimo to pretvoriti u svakodnevni ritual boreći se s televizijom i pametnim telefonima za kojima, da ne ispadamo sada sveci i sami posežemo. Čitanje i prije toga listanje slikovnica je jako važno jer se dijete uči svijetu oko sebe, vještinama brojenja, učenja boja, znakova i konteksta, a kasnije i govoru te nadam se i ljubavi prema književnosti i knjizi.

Koliko je slikovnica o Oscaru? Koji su ima naslovi?

Kada sam krenuo, imao sam viziju o pet slikovnica i to je i dalje originalni, ali neobjavljeni plan. U jednom dahu nastale su prve tri priče „Slomljena stolica“, „Mala žuta loptica“ i „Problem s pitom“. Budući da smo se odlučili na crowdfunding kampanju, oko toga ima dosta aktivnosti, pa je pisanje malo na pauzi, ali četvrta priča je već napravljena u nacrtima, treba sad te natuknice povezati u smislenu cjelinu.

Može li se već kupiti slikovnica o slomljenoj stolici i gdje?

Slikovnica je probno otisnuta u našoj vlastitoj vrlo maloj nakladi zbog marketinških razloga i ne može se još kupiti. Predao sam materijale nekim našim nakladnicima i čekamo povratne informacije. Bez obzira kakve one bile, na jesen ćemo objaviti sve tri slikovnice na engleskom jeziku na Amazonu, jer se odgovori izdavača dugo čekaju i takva je bila naša odluka. Za sve domaće backere (podupiratelje bi bila riječ mislim) naše Indiegogo kampanje imamo spremna hrvatska izdanja, tako da zapravo možete na neki način unaprijed kupiti sve tri slikovnice, samo ne na tradicionalan način.

Tomislave, po čemu se rad na ovoj slikovnici razlikuje od tvog dosadašnjeg rada?

Tomislav:

Ovo je moja prva slikovnica, no ova promjena književne forme mi se zapravo čini kao najmanja razlika u odnosu na prošle radove. Neposredno prije povezivanja s Dinkom na ovom projektu, uložio sam mnogo vremena u online- edukaciju, pregledao sam na desetke tečajeva za ilustratore, znači, završio sam prijelaz iz uglavnom samoukog crtača u onog detaljno obrazovanog. To je rezultiralo i puno većim oslanjanjem na digitalnu ilustraciju. Prije sam većinu posla obavljao na papiru, a sada je većina onog konačnog vidljivog rezultata odrađeno na računalu. Pored svega toga, udaljio sam se od stripovskog stila crtanja prema klasičnoj dječjoj ilustraciji, napustio liniju i prigrlio plohu, savladao upotrebu boje... Dakle, kad sve zbrojimo, radi se o jednoj, za mene potpuno novoj, potpuno drugačijoj životnoj priči.

Kako ste zadovoljni tijekom crowdfunding kampanje? Kako ona uopće funkcionira i oduzima li vama kao autorima mnogo energije koju biste eventualno mogli utrošiti u stvaranje?

Budući da obojica radimo na puno radno vrijeme, kampanja nam oduzima dosta vremena, od ono malo slobodnog što imamo. S druge strane radi se o uzbudljivom procesu koji je počeo mjesecima prije samog pokretanja, budući da se mora graditi zajednica kroz razne servise. Prvo je krenuo Instagram profil za Oskarove avanture, od kad je Facebooka, Oskar ima svoju stranicu, a napravili smo i blog oscarbeaglebooks.wordpress.com te Twitter račun. Definitivno bi tu energiju mogli utrošiti na stvaranje, ali dok ne postanemo, a nadam se da će se publici svidjeti, prepoznati, jednostavno moramo sami raditi na promociji da bi ostvarili cilj, a to je da dođemo do krajnjeg korisnika. Bez brige, ideja je mnogo, samo se moramo ostvariti kroz neku od platformi, bio to Amazon ili/i nadam se klasično izdavanje kod nekog hrvatskog nakladnika.

Sretnu i uspješnu avanturu želim vama dvojici i  biglu Oskaru/Oscaru. Hvala na razgovoru

LINKOVI:
Kampanja
https://www.indiegogo.com/projects/adventures-of-oscar-the-beagle-children-books/x/4886234#/
Video
https://www.youtube.com/watch?v=cRgjfC0-Rbw&t=5s
Web
https://oscarbeaglebook.wordpress.com/


Nema komentara :

Objavi komentar