Kolumne

petak, 20. siječnja 2017.

Čitamo mi, u obitelji svi | Family reading time


Projekt Čitamo mi, u obitelji svi započinje u petak, 20. siječnja 2017. kada će prvi učenik ili učenica trećeg razreda svojoj kući ponijeti ruksak s knjigama. U ruksaku se, osim knjiga, nalazi i Bilježnica dojmova.

Već šest godina nacionalni projekt „Čitamo mi, u obitelji svi“ upravo želi unutar obitelji osvijestiti potrebu za čitanjem, dobrobiti koje ono donosi i za obitelj kao zajednicu i za dijete kao mladu osobu čije se čitalačke navike tek formiraju.

Dio smo velike obitelji od 129 škola diljem Republike Hrvatske u kojima će ove školske godine učenici trećih razreda svojim kućama nositi ruksak napunjen knjigama. Brojka od 4.440 učenika impresivna je.

Čitamo mi, u obitelji svi

ČITAMO MI, U OBITELJI SVI
–  nacionalni projekt poticanja čitanja u osnovnim školama

Unutar Hrvatske mreže školskih knjižničara, udruge koja okuplja knjižničare osnovnih i srednjih škola u Republici Hrvatskoj, razvila se ideja koja već šest školskih godina (od 2011. do danas) potiče na čitanje mnoštvo učenika, njihovih roditelja i članova uže obitelji. Tijekom tog razdoblja u projektu je čitalo 25.943 učenika, oko 84.000 roditelja i članova uže obitelji, a projekt je provodilo 600 knjižničara.

Čitamo mi, u obitelji svi jedinstveni je projekt koje se provodi trudom školskih knjižničara, učitelja i ravnatelja u svim dijelovima Hrvatske. Svake školske godine učenici 3. razreda u školama koje su se prijavile za provođenje projekta u naprtnjači svojoj kući odnose osam novih knjiga različite tematike namijenjene različitim dobnim skupinama. Kroz pet dana učenici, roditelji, braća, sestre, bake, djedovi i drugi članovi obitelji zajedno provode vrijeme čitajući knjige iz naprtnjače te razgovaraju o pročitanome.

Zašto su članovi obitelji uključeni? Zato što učenici najbolje uče, primaju nova znanja, nove navike i nove ideje kroz pozitivan primjer roditelja (i ukućana).

Pozitivan stav prema čitanju i knjizi te primjer roditelja koji uživa u čitanju i vrednuje knjige kao nešto pozitivno potiče dječji interes za čitanje i knjigu.

Nakon što učenici u prvom razredu osnovne škole nauče čitati, jako je važno da im možemo ponuditi zanimljivu literaturu za čitanje. No, koje god aktivnosti poduzimali školski knjižničari radi poticanja čitanja, radi stvaranja navike čitanja i otkrivanja čitateljskih estetskih užitaka, sve su one veoma ograničenog dometa, ako učenici prikladne poticaje ne dobivaju i u svojoj obitelji – zato što učenici nižih razreda uče ponajprije oponašanjem, a sve do puberteta glavni su im uzori i autoriteti njihovi roditelji. Nema kvalitetnijeg poticaja i učinkovitije metode svladavanja tehnike čitanja, nego kad učenik svakodnevno gleda svoje roditelje kako čitaju i kako uživaju o pročitanomu štivu.

Projektom „Čitamo mi, u obitelji svi“ roditeljima se skreće pozornost na činjenicu koliko je vrijedno i nezamjenjivo da tijekom svih nižih razreda budu uzor svojoj djecu u čitanju, umjesto da ih tjeraju na čitanje. No, ovim projektom roditeljima se ne skreće samo pozornost na važnost čitanja već ih se veoma efikasno pridobiva da tijekom 5 dana na različite načine čitaju sa svojom djecom te da tako provodeći vrijeme dožive lijepe trenutke koje će dugo pamtiti. Hoće li možda promijeniti i svoje navike – ostaje na njima, no školski im knjižničar nije samo rekao što je dobro za njihovu djecu, već ih je uputio što da čine i motivirao da kroz 5 dana taj model i iskušaju.

Projektom promičemo razvoj čitačke vještine, elementa kompetencije „učiti kako učiti“ (prema Nacionalnom okvirnom kurikulumu, a preuzeto prema Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December fo lifelong learning) i sastavnice cjeloživotnog učenja.

Ovaj projekt istodobno promiče važnost školske knjižnice u odgoju i obrazovanju učenika, u izgradnji njegove osobnosti i estetskog užitka koji proizlazi iz čitanja. Da bi školska knjižnica bila što korisnija učenicima kao svojim korisnicima, školski bi knjižničar unaprijed trebao znati s koliko novaca raspolaže, kako bi mogao na temelju toga planirati nabavu literature. Projekt će biti to uspješniji što ga bude provelo više školskih knjižničara zajedničkim i koordiniranim koracima. Školski knjižničar se u školi afirmira među učiteljima kao osoba koja aktivno prinosi razvoju čitačkih sposobnosti, skreće pozornost na to da knjižnica nije samo posudionica knjiga, skreće se pozornost široj javnosti na važnost školske knjižnice i školskog knjižničara, ukazuje nadležnima za donošenje odluke o financiranju školskih knjižnica i da se knjižnice trebaju financirati radi dobrobiti naše djece.

"Kupnju knjiga omogućila nam je donacija naših donatora, prijatelja škole, ili same škole koji su tako pokazali da prepoznaju, potiču i žele promovirati čitanje u obitelji kao važan i nezamjenjiv vid odgoja budućih čitatelja, i da itekako shvaćaju kako financiranjem svoje školske knjižnice namjenskim sredstvima, ne samo za lektiru, već i za sve ostale predmete, a posebice za rekreativno čitanja (čitanje iz užitka), što je u skladu s UNESCO-vim i IFLA-inim smjernicama za školske knjižnice, ulažu u budućnost svoje djece."

O Hrvatskoj mreži školskih knjižničara

Hrvatska mreža školskih knjižničara već desetak godina okuplja većinom školske knjižničare koji su korištenjem interneta pokrenuli više projekata mrežne suradnje, od kojih je najpoznatiji Repozitorij UDK 02 na www.knjiznicari.hr. Ohrabreni uspjesima i pohvalama, osnovali su i formalno udrugu, trenutačno je učlanjeno 262 člana, a surađuju s mnogima koji još nisu formalno članovi. Nakon osnivanja udruge uspješno su organizirali posjet i stručno usavršavanje u IBO školi u Beču radi upoznavanja s realizacijom jednog od najuspješnijih odgojno-obrazovnih sustava te implementacije informacijske pismenosti u školski kurikulum; organizirali su i proveli kviz za poticanje čitanja Čitanjem do zvijezda i radionicu uporabe web 2.0 tehnologija Naše niti u 2.0 mreži. Ove školske godine u tijeku su, osim projekta „Čitamo mi, u obitelji svi“ i projekti „Tulum s(l)ova“, „Daj šapu!“ i „Čitanjem do zvijezda.“

Nema komentara :

Objavi komentar