petak, 4. prosinca 2020.

Naklada Ceres | Hit naslov! Marco Malvaldi: "Mjera čovjeka"

 

Tajna bilježnica. Neobjašnjiva smrt. Genij koji se i nakon pet stoljeća poigrava našom inteligencijom i izaziva divljenje.

To jesposobnost koja čovjeka čini sličnim Bogu: da izmišlja stvari koje prije nisu postojale i daje im smisao. Svaki čovjek može oblikovati u svojoj glavi predmete koji ne postoje i uvjeriti druge da takvi predmeti postoje ili će postojati, stav je Leonarda da Vincija kojim na sebe navlači gnjev i jezuita i franjevaca.

Listopad 1493. Kolumbo pristaje na obale Novog svijeta, Firenca oplakuje smrt Lorenza Medicija, razvijaju se prerađivačka industrija itrgovina, a time i važnost banaka i kredita, vrijednosno pismo postaje temelj poslovanja na kontinentu i stvara se financijski sustav koji i danas koristimo. U milanskim se obrtničkim radionicama sve proizvodilo, od tkanina i namještaja do oružja, a zahvaljujući majstorstvu i dobrom ukusu zanatlija Milano već tada određuje modne trendove u odijevanju, ali i izradi oklopa i štitova. Renesansa u Milanu dostiže vrhunac na umjetničkom, znanstvenom i društvenom planu.

Tko se pak nađe na milanskim ulicama ili dvoru vojvode od Barija i gospodara Milana Ludovica Sforze, zvanog il Moro, lako će naići na čovjeka u četrdesetim godinama plahog izraza lica, zadubljenog u svoje misli, odjevenog u duge ružičaste halje. Živi u svojoj radionici s majkom i voljenim, ali prgavim naučnikom, ne jede meso, piše u suprotnom smjeru, zdesna nalijevo, i muku muči s naplatom odrađenih poslova od onih koji su ih naručili. To je Leonardo da Vinci.

Njegova slava već je prešla Alpe i stigla do Francuske i kralja Karla VIII. On u Milano šalje dva veleposlanika kako bi od Ludovica Sforze zatražili financijsku pomoć i podršku u ratu protiv Aragonaca, vladara Napulja. No povjerava im i tajni zadatak – da se na bilo koji način domognu Leonardove bilježnice, koju on drži pod haljom blizu svoga srca. U nju majstor zapisuje svoje najsmjelije nacrte, a Francuzi sumnjaju da se možda radi o projektu nepobjedivog ratnika automata ili čak – pretvaranju običnog metala u zlato.

S druge strane, il Moro čuva Leonarda ne samo zato što mu je prije više godina obećao napraviti grandiozan spomenik konja u čast njegova oca Francesca Sforze te postaje nestrpljiv zbog tolikog kašnjenja, nego on nadasve cijeni i koristi svekolike sposobnosti genija. Pa kad je u dvorištu il Morova dvorca pronađeno beživotno tijelo bez tragova nasilja, a treba brzo stati na kraj pričama o kugi i glasinama o Božjoj kazni, on se oslanja na Leonardova znanja, koji potom provodi pravu istragu te na temelju empirijskih dokaza otkriva krivce i pozadinu ubojstava...

Marco Malvaldi poigravajući se jezikom, znanošću, poviješću i kriminalom oživljava Leonarda da Vincija petsto godina nakon njegove smrti. Udahnjujući mu život, zamišlja kako se njegova sveobuhvatna inteligencija bori s krhkošću i veličinom ljudskog uma, misli i sudbina.

Izvanredan roman, pun povijesti, znanja, ironije o novom dobu i čovjeku koji je više od bilo koga drugoga istražio svako polje kreativnosti kako bi otkrio što je – sada kao i tada – mjera svih nas.

Marco Malvaldi nagrađivani je pisac rođen 1974. godine u Pisi, gdje i danas živi. Završivši kemijsku školu upisuje fakultet te postaje diplomirani kemičar. Nakon diplome okušao se kao profesionalni operni pjevač, no poljuljan kritikama tu profesiju napušta kako bi se bavio kemijom. Zaposlen je kao kemičar i istraživač na Sveučilištu u Pisi.

Spisateljsku karijeru započinje 2007. objavom La briscola in cinque, prvim u seriji romana posvećenih djedicama iz kafića BarLume, iza kojega slijede:  Il gioco delle tre carte (2008.); Il re dei giochi (2010.); La carta più alta (2012.); Il telefono senza fili (2014.); La battaglia navale (2016.); A bocce ferme (2018.). Godine 2013. počinje ekranizacija romana i tako nastaje serija pod nazivom I delitti del BarLume.

Godine 2011. Malvaldi objavljuje povijesno-kriminalistički roman Odore di chiuso za koji osvaja nagrade Premio Castiglioncello i Premio letterario Elba -Raffaello Brignetti.

Potom je 2013. godine dobio nagradu za izvrsnost Il Premio letterario La Tore Isola d’Elba.

Marco Malvaldi među najpoznatijim je talijanskim piscima kriminalističkih romana koji su redovito na ljestvicama najprodavanijih knjiga.

Ostala djela: La pillola del giorno prima (2012.),Milioni di milioni (2012.), Scacco all atorre (2013.), Argento vivo (2013.), Lafamiglia tortilla (2014.), Capra e calcoli (2014.), Leonardo e la marea (2015.), Le regole del gioco (2015.), L'infinito tra parentesi (2016.), Negli occhi di chi guarda (2017.), Viaggiare in giallo (2017.), Buchi nella sabbia (2015.), L’ architetto dell’impossibile (2017.), Le due teste del tiranno (2017.), Per ridere aggiungere acqua (2018.), Vento in scatola (2019.), La misura dell'uomo (2019.).

S Malvaldijevim najnovijim djelom La misura dell'uomo izdavačka kuća Giunti Editore željela je u povodu 500. godišnjice smrti Leonarda da Vincija odati počast renesansnom geniju. Izabrala je upravo Malvaldija kao jednog od najpopularnijih talijanskih autora i od njega zatražila da Leonarda oživi kao glavnog lika u romanu.

Na ljestvici literarnih djela koju objavljuju talijanske dnevne novine Corriere della Sera roman se ubrzo nakon izlaska iz tiska našao na prvom mjestu najprodavanijih knjiga talijanskih autora.

Prava na djelo su do sada prodana u 16 zemalja, a prodaja, samo u Italiji, premašuje 100.000 primjeraka.


Press

"Znanstvenik i pisac kriminalističkih romana, Marco Malvaldi savršen je autor za pretvaranje Leonarda da Vincija u detektiva." Robinson / La Repubblica

„ 500 godina nakon smrti Leonarda da Vincija, Malvaldi se poigrava jezikom, znanošću, poviješću i kriminalom te oživljava ovu priču zamišljajući kako se Leonardova sveobuhvatna inteligencija bori sa krhkošću i veličinom ljudske sudbine . "  La Nazione

„ Malvaldi opisuje Leonardovu nezasitnu znatiželju u vezi s njegovom predanošću i željom da sve zna. ali knjiga također istražuje ljudskiju stranu protagonista, navikavanje, sklonost prepiranju, ljubav prema ekscentričnoj odjeći i ogovaranju, rezultat je bogat i izuzetno atraktivan prikaz lika koji je prečesto ograničen na ulogu genija i umjetnika „ L'unione sarda

 

Recenzija

Talent uzima metu koju nitko ne može pogoditi.

Genije uhvati metu koju nitko ne može vidjeti. [Arthur Schopenhauer]

Počnimo s činjenicom: Marco Malvaldi je genije! Ozbiljno: pročitajte biografiju, vijesti, intervjue, a zatim mi recite ako nisam u pravu; Na kraju, pročitajte roman Mjera čovjeka i uvjerit ćete se da je profesor Malvaldi, kao genij, u potpunosti ovlašten pisati o geniju, odnosno jednoj od najsjajnijih ličnosti u povijesti čovječanstva: Leonardu da Vinciju.

Ovaj lik, univerzalno priznat kao div, izlazi iz svog pera s vrlo ljudskim crtama: eklektičan, gipki, znatiželjan eksperimentator u svim poljima tadašnjeg ljudskog znanja, štoviše, divno se predaje autorskoj igri, zbog čega ga u ovom slučaju nosi čak i ulogu istražitelja. Onaj koji je bio najveći stručnjak u znanju prevođenja spekulativnih znanosti u aplikativne znanosti i u pretvaranju empirizma u svakodnevnu tehnologiju, u ovom nas romanu, osim rješavanja misterioznog slučaja u vezi sa sumnjom na ubojstvo i kompliciranim financijskim spletkama, vodi na putovanje otkrića razumjeti i prepoznati - sada kao i tada - koja je "mjera" čovjeka, shvaćena kao apsolutna vrijednost, čak u usporedbi s vječnim i s Bogom.

Još je jedan prekrasan lik Ludovico il Moro, moćna i pobjednička figura, lijepa mješavina političke inteligencije i financijske mudrosti. Izvrsna figura ne samo u fizičkoj veličini, jedan metar i devedeset autoriteta, već i zbog veličine povijesne uloge i čija su razmišljanja i dalje izuzetno aktualna. Ne poričem da sam mislio da ličnosti ovog kalibra (sa svim ljudskim snagama i slabostima) nedostaju na današnjoj političkoj sceni i zbog čega žalimo zbog njegove debljine.

Dakle, roman, ovaj, koji ne tvrdi da ga autor priznaje sam kao povijesnog, iako s velikom točnošću slika prekrasnu fresku o ovom tako fascinantnom povijesnom razdoblju, renesansi, o kojem nikad ne znamo dovoljno. Jezik, maniri, običaji bogatstvo su koje uljepšava djelo, a da ga ne odvagne, jer je mudro dozirano ironijom (često se smiješimo, kao što je tipično za Malvaldija) i neospornim autorovim majstorstvom, što možete shvatiti čitanjem, sigurno se zabavljao dokumentirajući beskrajan predmet proučavanja koji je ponudio želeći se okušati u liku Leonardesquea.

Tako je uz intrigantnu radnju i sve samo ne lako rješenje, neizbježne preokrete i složenost likova, čitanje "Mjere čovjeka" ugodno i zbog dodane vrijednosti koju donose filozofska promišljanja. Iz riječi samog Leonarda učimo jednostavne, ali dragocjene lekcije: nijedna stvar ili stvorenje nije bez pogrešaka i da učenje vještine učenja uključuje upoznavanje pogrešaka, kako ih ne bi ponavljalo i raslo u mudrosti, te da čovjek ako se odmjeri , odnosno u usporedbi sa sobom, prirodom i poviješću, to je i uvijek će biti, najzanimljiviji i najkonstruktivniji projekt na koji se treba primijeniti.

Luoghi di libri, 11.7.2019.

                                       


Nema komentara :

Objavi komentar

Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.