Sunovraćenje je ponajprije zbirka dinamičnih i kodiranih, teških izraza što zadiru u mnoga stručna područja i dok se čitatelj ovakve poezije nakon prvih desetak pjesama ne navikne na dominantni, arogantno učeni izraz, što svjesno bombardira i baca na koljena onoga koji je u tekst (ne)svjesno ušao, aktivira istraživačku čitateljsku svijest te se susreće s punoćom i težinom ovakvoga stihotvorstva. Kao što i sama voli naznačiti, pjesnikinja je i u ovoj zbirci stihopisa posegnula za njoj dobro poznatim i neiscrpnim gotičkim motivima: život, (destruktivna) ljubav, neizostavna ljubavna bol, melankolična hibernacija življenja, ispijanje otrova i (bes)konačna smrt. U zbirci autorica pribjegava koketiranju s religioznim motivima – raspećem, krunom od trnja, osudom, oltarom, misnim slavljima, sakramentima, egzorcizmom, demonskim prikazima imaginarnih i stvarnih neprijatelja opstanku lirskoga subjekta. Zanimljivo je ukazati na činjenicu da je za razumijevanje ključan ženski lirski subjekt i njegova vizura doživljavanja stvarnosti – u pjesničkome tekstu. Kroz lirsko Ja razara se klasična forma pjesme, pretvarajući gotovo svaki stihopis u svojevrsnu ispovijed, evocirajući istovremeno nebeske i mračne sile; ritualno i mračno, čak i magijsko koje se vješto miješa sa svetim i neoskvrnutim:
Blagoslovljena bila,
nezaustavljivo
nadiruća,
sveopća kongregacijo
mraka
svakodnevnog
opstojanja.
Lirsko se Ja stihovima prikazuje mazohisticom, svjesna
opstojanja i gradnje identiteta na tugaljivoj emociji, iznova oživljenoj i
proživljenu kroz kontinuitet raspada, stihom progovarajući Vratite mi moju
tugu u pjesmi Psihofizičko skončanje deventaestogodišnje svetice. To
je samo jedna od pjesama u kojoj je tuga kao emocija uzdignuta do konstante
simbola. U Periferijskoj ektoplazmi ženski lirski subjekt problematizira
suicid kao nešto svakodnevno, za stihopis normalno, naglašavajući već kroz prve
stihove atmosferu obitavanja i tendencioznost doživljajnog šoka:
Paralizirana
paklenom javom,
usred čarobnog
zamka nečastivoga,
hiperventiliram
proslovom suicida.
Sunovraćenje je naziv središnje
pjesme (kao i cjelokupne zbirke). Otvara pitanja ljudskih podvojenosti u
cjelini te čovjekove dvoličnosti; lirski subjekt ne osuđuje takve prilagođene
jedinke – ona ih komentira i kako prebiva u pjesmi; promatra ih te u svojoj
nadmoći kroz tekst jasno etiketira, kroz njih se zrcali i opstaje zbog
proživljene boli neprihvaćanja, shvaćajući ju iskustvom za – umiranje:
Prepuštena jedinki
okupatora čednosti,
pregrizla je lance
sakramentalnih
oltara,
držeći svetu vodu
kojom je poškropila
izopačene
prijestupnike morala.
(…)
Hajde,
podrugljivi zlikovci,
svemoćno se prenite
iz petnih žila
zlovolje,
i zarad dobrobiti
čovječanstva
odsvirajte počasni
libreto
za blaženu
fizionomiju
paklene ceremonije.
Ljubavnik – još je jedna žarišna točka zbirke, prikazan kao Drugi, dakle prizvan i proživljen kao osobnost potrebna ženskom lirskom Ja kako bi se u njem pronašao, ogledao, umro i rodio se za svaki novi dodir, zagrljaj, poljubac; ljubomoru, rastanak, ispijanje otrova, gubitak i izdah. To je vidljivo u većini pjesama, a u primjeru su navedeni stihovi njih dviju – Agorafobija noćnih izdaha i Grotlo najljepših obmana:
Sukrivče
naoko besprijekorne izvedbe,
ne pitaj kako te prebolijevam.
(…)
Učestalo mi predaješ
čestice apsolutnog gušenja
iako povjerljivo znaš
da me intelektualna apneja
ruši kao nejakog ptića
za strahovitih
orkanskih nevremena.
Novina u Loreninoj poeziji jest pojačavanje mračne i
mistične, gotovo vampirske atmosfere, prenaglašena religiozna, martirološka
simbolika, ali i činjenica jasnijeg zadiranja u erotičnost te tamnu stranu
bliske intime ženskog i muškog subjekta koji, kako bi bili potpuni i ispunjeni,
moraju iskusiti slast i gorkost ljubavi; od upoznavanja, prvog cjelova i
tjelesnog sjedinjenja – do rastanka i gubitka. U ovakvoj poeziji ključna su i
tjelesna mjesta za nakupljanje i preradu silnih emocionalnih protustanja – ona
tijelu umaraju, ubijaju i ponovno oživljavaju, a u pjesmi Karamelizirana
delicija pakla; Na dlanu posrnulih grešnika to su, iz očišta ženskoga
lirskoga Ja, upravo prsa, grudi:
Isprva me potlačila
šuplja pukotina u grudima,
koja bez tvojih ranjeničkih ruku
gnjili osamljenički zgrožena
neimanjem zrna satisfakcije
zadobivenog uslijed neponovljivih
eksplozija istovremenih doticaja.
Smrtovanje,
pjesma simboličnoga i pojmovno aktivnoga značenja, jedna je od zahtjevnijih
pjesama zbirke, iako naizgled ne obiluje kodiranim, stručnim izrazima.
Dočaravajući smjenu odabranih godišnjih doba, promjene lokaliteta i
dočaravajući imaginarni pejzaž, lirski subjekt propituje mističan logos
te magiju naroda, kroz kontekst propitivanja samog stvaralačkog čina: deskripcijom
pošumljavam/ deformirane kanale razboda, ali i tkanjem pojačavanja dojma
privatne deriviranosti okončane vremenskim periodom: Šest mjeseci/ nakon
ničega.
Zbirkom Sunovraćenje čitatelj se doista može sunovratiti (strovaliti se; završiti u velikoj dubini) u ambis Vojtičinih snažnih, čestih gotičkih motiva i bolnih emocionalnih proživljavanja koje se kreću od imaginarnoga rođenja do (ne)povratne, (bes)konačne svete smrti. Središnji je lirski subjekt žensko lirsko Ja, obilježeno nepripadanjem i mazohizmom nad svojim jastvom, koje se zrcali kroz druge, nerijetko i s demonskim ljubavnikom za kojim se, nakon njegovog teatralnog odlaska, čezne. Stručni izrazi u poeziji nisu novina, posebno u postmodernističkom stvarateljskom zanosu, a u ovoj su zbirci združeni s poljima čiji je interes tajanstveno psihofizičko, ljudsko stanje. Kako će izgledati iduća zbirka poezije Lorene Vojtić prvenstveno će ovisiti o sferi u kojoj će se naći u budućnosti, ali za očekivati nam je njegovanje te širenje lepeze gotičkih motiva, uz krik potrage zahtjevnog lirskoga Ja za samim sobom.
Nema komentara :
Objavi komentar
Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.