Povodom knjige Anđelke Korčulanić, SVJETLICE, nakladnik Društvo za promicanje kulture „KVAKA“, Zagreb 2020., str. 155, format 21,5x14,5 cm, tvrdi uvez, naslovnica fotografija u koloru.
Nakon pet zbirki
poezije Anđelka Korčulanić, rođ. 1956. u Splitu, zapažena u hrvatskoj
književnosti, u uzlaznoj liniji pokazuje svoj talent, znanje pisanja, kulturu i
akribiju.
Knjiga SVJETLICE
sukus je njenih ponajboljih (a sve su odlične) pjesama iz prethodnih zbirki. I
sam naslov je originalan. Zbirka ima sedam poglavlja: Svećenica ljubavi, U kući okrunjenog mora, Erato, Memento, Zov domovine,
Kuća na adresi samoće i Napustilo me
more.
Poezija Anđelke
Korčulanić prožeta je ljubavlju, erotikom…
Nižu se događaji i
doživljaji, senzorijum i peripetije uma, asocijativni sljedovi mediteranskog
temperamenta i sentimenta, harmonije žara, u rasponu od lahora do oluje i ognja
u zagrljajima eksponiranih tijela, od susreta sve do kulmena.
Ta predavanja su spontana,
nesputana instinktima u backgroundu našeg najljepšeg dijela herediteta.
U iskonskom, mitskom
smislu, čuvajući limese svoje nutrine, pjesnikinja čitateljima na uvid iznosi
tijelo, u prvom redu svoje srce, izbjegavajući pomno bilo kakve banalnosti,
grubosti ili vulgarnosti. Perpetuira se u zanosima, blaženstvu melema ljubavi.
U katarzičnom
smiraju snatri i ispovijeda nam se, predočava svoj unutrašnji svijet sa željom
da transponira ono što je uzbuđuje, šiba u galaksije, transcedenciju, onkraj
svijesti.
Sve sebi dopušta
iskazati jezikom na ručnoj kočnici svjesnog racija. Ako i upotrijebi neku slobodniju
riječ, ona može zvučiti i u metaforičnom , ambiguentnom smislu.
U vezanom stihu
nema ni traga stihoklepstvu, autorica slijedi ponajbolju tradiciju Cesarića,
Tina i drugih velikana poetskog izričaja. Osim nesumnjive darovitosti, Anđelku
karakterizira umijeće rasnog stihotvorstva u metričkom smislu, svojstveno samo
pravim umjetnicima koji su „ispekli zanat“.
Rime se slažu u
spontanitetu inspiracije, nesvjesni um pjesnikinje epifanijski trijumfira u
skladu sretnih trenutaka.
Životna radost, dionizijsko i apolonijsko, svjedoči se u mnogim stihovima
repetirano. Odakle izvlači sve te metafore i poredbe? Odgovor je u sposobnosti
voljenja.
Vokabular joj je bogat, iznenađuje inovativnošću (noća se, svjetlice…).
Izrazi: petaju, glamac, ješka, prpošne, mandrači, lažina, fortuna,
vretenca, drhtulja, pirke, sućut, lustre, hlap…, sve izvorno, zatim mandala,
sućut, žezlo…, rijetko se sreću u poeziji.
Kairosov prelet i blaženost trenutka nije joj stran, a snalazi se i u
Epikurovu vrtu.
Knjiga do/nosi dah i duh Dalmacije, slike personificirajuće ljepote, npr. Dubrovnik
opjevan na tako originalan način…
Poezija je to puna Erosovih čari, valova-ljubavnika, snova i jave.
Pjesnikinja uranja u more i more u nju isto kao u ljubavi s partnerom, more
joj je ljubavnik i tu ideju ona razrađuje do municioznosti pa se na kraju ni ne
zna o kome ili o čemu se radi, ali sve vrijeme zna se što se zbiva. U njenim
stihovima riječ ljubav je lišena otrcanosti, a more trivijalnosti. Ove su
pjesme toliko dobre, one su zapravo terapeutske. Knjiga bi kao priručnik mogla
poslužiti nekom sofisticiranom Don Juanu u svrhu tanahnih saznanja o enigmi
ženskog mozga i kako žena doživljava muškarca.
Rijetko je koji pjesnik u nas erotske teme tako snažno odjenuo u
dvosmisleno poetsko ruho. Anđelkina je poezija otkriće u moru prenemaganja i
nedorečenosti suvremene produkcije.
U ciklusu Memento odužila se
onima koje voli i s njima suosjeća: Vesni Parun, Fridi Kahlo, Slavi Raškaj,
Milevi Marić, Camille Claudel, Nikoli Tesli i Ivanu Meštroviću.
U poglavlju Zov domovine,
aktualnoj društveno angažiranoj poeziji izrečene su neke iskonske istine, per
definitionem, ono što jest.
Ciklus Napustilo me more kroz stihove
propitkuje filozofiju života i smrti. Prvi put je pjesnički izrečena
Hipokrizija Boga (str. 145), a ponavljanje u pjesmi Memento mori asocijacija je na never
more, Poa i njegova Gavrana.
Osvrt Enesa Kiševića, Himna tijelu,
iste je kvalitete i završava njegovom pjesmom sastavljenom od Anđelkinih
stihova.
Za Anđelku Korčulanić á propos erotskog izričaja ne postoji neizvedivo. Ona
je virtuoz između pristojnosti i slobode, pjeva o tjelesnosti slijedeći
estetske kriterije i umjetnička kanonska pravila, a pri tom se ne gubeći u
prostoti.
Na tragu je izraza „opsjenuti prostotu“. Kao što je u tehnici ravnoteža, u
njenim stihovima artikulacija erotike je modus kojim opjevava žudnju, atrakciju
dvaju tijela, plus i minus, animus i animu u svakom od nas poput yin i yanga u
kolopletu.
U nebrojenim metamorfoznim obratima spolnog u poetsko radi se o erosu kao
principu bitka i srži bivanja ženom. Pjesnikinja umjetnost koristi za bolje
spoznavanje sebe kroz svojevrsnu autoinspekciju, a čitatelji se kroz sugestivne
stihove lako identificiraju s njom.
Po ritmu i intonaciji cesarićevske liričnosti, a po zgusnućima erotskog
diskursa, prožimanjem na psihodinamski izgrađenim uporištima u smjeru strogo
ne/svjesnom, kontrolibilne kompozitorske dramaturgije, Anđelkino je pjesništvo
par exellance.
U nekoj budućoj antologiji ljubavne,
tj. erotske poezije vidljivo bi mjesto trebala zauzimati poezija Anđelke
Korčulanić jer to svakako zaslužuje.
dr.sc.
Ljubomir Radovančević
Izdavač: Društvo za promicanje kulture ,,KVAKA”, 2020.
Nema komentara :
Objavi komentar
Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.