Do
pojave serijala „Pjesma leda i vatre“ i HBO-ove adaptacije istog u vidu serije „Igra
prijestolja“, većina mainstream čitatelja nije čula za ime Georgea R. R.
Martina, što ne čudi previše kada znamo da je svoju spisateljsku karijeru počeo
sedamdesetih godina prošlog stoljeća objavljivanjem kratkih priča, a onda je
krajem tog desetljeća objavio i prvi roman, „Umiranje svjetlosti“ (Dying of the
Light) 1977. Početkom osamdesetih je već bio etabliran pisac SF-a i fantasyja,
a onda je došao njegov četvrti roman, „Pjesma Sudnjeg dana“ (The Armaggedon
Rag) 1983. koji ga je gotovo uništio, financijski i karijeristički. Zapravo, roman
je toliko loše prošao da je čovjek digao ruke od pisanja romana i otišao u
Hollywood da radi kao scenarist, a kasnije i kao savjetnik na novom ciklusu „Zone
sumraka“ (Twilight Zone, 1985.-1989.). Ozbiljnijem pisanju se vratio tek s
gorespomenutom „Igrom prijestolja“ (A Game of Thrones) koji je izašao 1996.
Zašto je toliko loše prošao kada znamo da je to Martinovo omiljeno djelo, što se itekako osjeti kada se čita? „Pjesma Sudnjeg dana“ se može nazvati eksperimentalnim romanom i veoma ga je teško svrstati u neki određen žanr, iako se u njemu prepliću najmanje tri, a to je, uz loš marketing i pogrešna očekivanja čitatelja, vjerojatno jedan od najvećih razloga njegovog, tadašnjeg, neuspjeha. Vjerujem da će sada biti bolje, pošto je roman vremenom dobio kultni status, a i dobio je vjetar u jedra popularnošću „Igre prijestolja“ pa je sve s Martinovim imenom traženo. Drugi razlog je motiv romana, a to su zaboravljeni ideali generacije djece cvijeća, koji su osamdesetih godina, u doba kada se gledalo na druge stvari, ljudima jednostavno nisu sjeli. Oni koji su te ideale ganjali i za njih se zalagali šezdesetih godina prošlog stoljeća su "odrasli" i bavili su se "ozbiljnim" stvarima, a mlađim generacijama nije bilo stalo do toga.
Da li to „Pjesmu Sudnjeg dana“ čini lošim romanom? Teško. „Pjesma Sudnjeg dana“ je odličan roman, ali ga je teško opisati. To je kao da ste uzeli psihološko poniranje u ludilo Lovecraftovih likova, dodali u to malo rock'n'rolla šezdesetih, začinili to s malo Tolkiena, magije i daškom krimića, a onda sve to posuli finom mješavinom ludih gljiva i teškog LSD-a.
Šezdesete su davno prošle. Vrijeme hipi
pokreta i zalaganja za njegove ideale, borba za demokraciju, slobodu mišljenja,
borba protiv korporativizma i konzumerizma, borba za ljudska prava i borba
protiv bespotrebnih ratova je odavno prošlo i zamijenjeno je glamuroznim
osamdesetima, a svi znamo kako je to ispalo. Nema više rock'n'roll muzike u
njenom čistom, neiskvarenom obliku, zamijenjena je glam rockom i natapiranim
frizurama uz masovnu upotrebu naramenica i synth popom. Sandy Blair, nekada
strastveni radikalni hipik i novinar poznatog Hedgehoga, časopisa posvećenog
prošlom vremenu i propalim idealima hippy generacije, sada je isfrustrirani
pisac koji je zapeo na 37. stranici svog najnovijeg romana, a rok za predaju
rukopisa mu se bliži. On sada živi ozbiljnim životom, ima Mazdu RX-7, zgodnu i
uspješnu ženu, ima novac, ali mu ipak nešto fali. Kada dobije poziv od Jarreda
Pattersona, jednog od ljudi iz njegove prošlosti, koji mu kaže da ima ponudu za
njega, on je zdušno prihvata usprkos protivljenju svoje djevojke i svog agenta.
Naime, Jamie Lynch je ubijen, brutalno. Neko mu je izvadio srce, a tijelo
ostavio na radnom stolu, na posteru koncerta Nazgûla iz West Mese, dok je u
pozadini svirao album Nazgûla, Music to Wake the Dead.
Sve te stvari, Jamie Lynch, koncert u
West Mesi, Nazgûl, stvari su iz Sandyjeve prošlosti i kako Sandy raspetljava
slučaj, tako ponire u prošlost. Jamie Lynch je bio menadžer Nazgûla,
legendarnog rock benda iz '60-ih, jednog od pionira žestokog zvuka, čija je
karijera naglo i brutalno završena 1971. na koncertu u West Mesi, kada je hicem
iz snajperske puške u glavu pogođen i usmrćen njihov pjevač, Patrick Henry
Hobbins, poznatiji kao Hobit. Nakon tog koncerta, Nazgûli nikada više nisu
zasvirali zbog Lynchevih zavrzlama, ali sada kada ga više nema i ne stoji im na
putu, hoće li opet zasvirati? Hoće li ponovo stupiti na pozornicu i odsvirati
pjesmu Sudnjeg dana i tako najaviti dolazak novog doba i nečeg zloslutnog u njemu?
To je na Sandyju da otkrije, ali cijena bi mogla biti prevelika jer je Sandy
predviđen za velike stvari.
„Pjesma Sudnjeg dana“ bi se mogla
nazvati muzičkim romanom, krimi romanom, fantasy i horor romanom, psihološkim
romanom, romanom o cesti i putovanju, autobiografskim romanom, povijesnim romanom,
sjetnim prisjećanjem na zaboravljene ideale i zaboravljena vremena, romanom o
kritici 80-ih i ne biste pogriješili ni s jednim od ovih naziva jer „Pjesma
Sudnjeg dana“ je sve to, a sada vam je jasno zašto nije prošao tako dobro u
vrijeme svoje objave.
Iako je Martin malo eksperimentirao s
ovim romanom, ovo je jedan sjajno napisan roman, gdje je Sandyjev lik
maestralno urađen, mada, kada je Martin u pitanju, to ne čudi jer čovjek zna s
likovima. Zanimljivo je i to da u liku Sandyja možete vrlo lako prepoznati
samog Martina, što će vam biti jasno čim počnete čitati o njemu. Ono što je
zanimljivije jeste Martinovo izmišljanje alternativne povijesti, koje je toliko
detaljno da ćete nakon čitanja romana, ili prilikom samog čitanja, otići na
Internet i proguglati o Nazgûlima i koncertu o West Mesi, a tamo nećete naći
ništa.
Spori tempo nešto je što bi moglo odbiti
dosta čitatelja, kao i nejasno definirano žanrovsko polje, ali ovo je jedan od
romana kojima se treba prepustiti i uživati jer ipak je ovo najbolje Martinovo
djelo, kao i najintimnije.
Nema komentara :
Objavi komentar
Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.