Piše: Jelena Hrvoj
5. – 11.
listopada je „Tjedan disleksije“. Kao punokrvni disleksičar s pedigreom svake
godine osjećam potrebu ispričati jedan mali fragment svog odrastanja s ovom
nimalo zabavnom poteškoćom.
Već sam stotinu puta napomenula kako nekad u našem podneblju gotovo nitko nije bio upućen u pojam disleksije (poremećaj čitanja) i disgrafije (poremećaj pisanja). Na žalost, imam osjećaj da i danas mnogi ljudi nisu dovoljno senzibilizirani po tom pitanju.
Pa, kako je bilo
odrastati s disleksijom? Na ovo ću pitanje odgovoriti bez previše ustručavanja.
Bilo je podosta teško. Posebno djetetu koje je pokazivalo interes za pisanu
riječ. U nastavku ću vam napisati nekoliko iskustava koja su me obilježila do
kraja života.
Sjećam se kao da je bilo jučer. Bilo mi je sedam ili osam godina. S obzirom na to da sam školu upisala ranije, čitanje na glas mi je već trebalo biti na nivou. Između ostalog, pohađala sam izvannastavne tečajeve engleskog jezika. Bili smo malena grupica u kojoj su se nalazila djeca različitih dobnih skupina. A sad vas odvodim direktno u sjećanje. Gradska čitaonica i knjižnica. Noć. Sjećam se onog famoznog mirisa knjiga koji je djetetu izraženiji nego odrasloj osobi. Sjećam se jakih neonskih svjetiljka na plafonu i igračaka u desnome kutu čitaonice na koje mi je pogled malo češće lutao. Bio je tu i veliki šareni plakat ispunjen jesenskim lišćem i nas nekoliko koji smo sjedili oko spojenih stolova. Ja sam bila najmlađa i najmanja u grupi. Trabunjala sam engleski jezik jako solidno za tako mladu dob jer, pa, Cartoon network...
Prisjećam se i tog nemilog trenutka
kad je ispred mene, u radnoj knjizi, stajao tekst, a učiteljica rekla, „Hajde,
Jelena, ti čitaj.“ U tom trenu nestalo je sve. Knjižnica, mrak, neonska
svjetla, plakat i igračke. Postojao je samo tekst i moja, tad neznana
prijateljica disleksija. Prva riječ u tekstu. Prva!
Zbog jedne jedine riječi.
Sad to zvuči banalno,
ali kad si dijete, ti maleni neuspjesi su poput domino kockice koja ruši sve
pred sobom. Negdje između riječi, smijeha i suza sam po prvi puta shvatila da
možda čitanje naglas nije rezervirano za mene. A sa spoznajom pojavila se i
ideja da sam možda gluplja od svih u toj prostoriji. Teška je to samoosuda za
jedno dijete.
Slične scene
odigravale su se svako malo kako bi godine prolazile. Ja sam bila prisiljavana
čitati na glas pred razredom i osjećala bi se strašno glupom i nesposobnom.
Naravno, nikad to nisam nikome rekla. Jednostavno sam se užasavala smijeha
vršnjaka i postajala manja od makova zrna kad bi učiteljice pitale „Tko će
čitati?“, pa odabrala mene.
Sve se to nastavilo i
gomilalo u srednjoškolske dane, a izjave poput: „Hajde, Jelena, ne glupiraj se.
Nisi glupa. Čitaj kako piše. Hajde, što čekaš?“ postale su nešto što je počelo
stvarati averziju od pisane riječi. Sve do trena kad sam bila četvrti razred
srednje škole. Dakle, već formirana osoba. Sjećam se da smo stajali u prolazu
između škole i tvornice. Grupica pubertetlija. Sjećam se i da je do nas došao
jedan dečko iz trećeg razreda. Nije ga bilo u školi dva dana i u tom su ga
trenu roditelji doveli. Čini mi se da je bio veliki odmor. Nebitno. Stigao je i
ponosno se pohvalio kako ima disleksiju. Gledali smo ga kao telad dok je
objašnjavao kako su ga mama i tata odveli u Sloveniju na testiranje i sad ima
papir koji dokazuje kako ima disleksiju i da se učitelji moraju prema njemu
ponašati drugačije. Objasnio nam je i što je to disleksija. I u tome trenu se u
meni nešto prelomilo. Gdje je moj prokleti papir? Sad kad sam četvrti razred,
maturantica, gdje je taj prokleti papir? Gdje je on bio cijeloga života da me
zaštiti od smijeha i blesavih konstatacija? Da sam imala taj jedan vražji papir
ne bi bilo smijeha, ni suza.
Ali papira nije bilo.
Nema ga ni danas. Ali je ostalo nešto. Trauma i nesigurnost. I ma koliko ja
bila brbljava i komunikativna, u trenu kad bi morala pročitati neki tekst, pa i
svoj, naglas – nastaje kaos. Slova plešu, riječi postaju besmislene, svijet oko
mene nestaje.
Ali usprkos
disleksiji, dokazala sam sebi da me ona ne mora definirati. Da, ovog trena
čitate moj tekst. Možda ga ne mogu pročitati naglas, ali ga pišem. I voljela bi
se vratiti u tu famoznu knjižnicu, tamo pored plakata s lišćem ispod neonskog
svjetla i položiti ruku na leđa male mene. Samo bi joj se nasmijala i namignula
joj. Voljela bi se vratiti u četvrti razred, tamo za vrijeme velikog odmora i
lupiti samu sebe u rame. Reći si da mi jedan papir ne mora služiti kao zaštita
i da će sve biti dobro. Gle, Jelena, ti koja ne znaš čitati, jednog ćeš dana
pisati tekst o tome bez srama i iza sebe ćeš imati pet objavljenih romana.
Pobogu, bavit ćeš se književnošću.
Dobro je. Danas je
dobro. Ali voljela bi da neke nove generacije ne moraju osjećati taj gorak okus
srama i zato se nadam da će senzibilizacija i edukacija o disleksiji i
disgrafiji jačati. Nadam se da će netko pročitati ovaj tekst, staviti ruku na
leđa svome disleksičnom djetetu i jednostavno reći „Ne brini. To je normalno.
Možda ćeš jednoga dana biti pisac, disleksično moje.“
Nema komentara :
Objavi komentar
Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.