II. Prema kraju svijeta
Ivan
1.
Nije postojao ni jedan valjani razlog da dođem na tu dvadesetu godišnjicu mature.
Na svetog Medarda, 8. lipnja sam saznao da se Tomislav toga dana oko  jedan popodne objesio. Javila je to Danijela, najprije telefonski da bi  me pola sata kasnije preko poruke pitala, zacijelo kada je već usput,  još jednom, ne znam ni sam koji, valjda deseti put za redom, dolazim li  na godišnjicu mature, dvadesetu, ne bilo koju, nego dvadesetu, 13.  lipnja, dakle, pet dana kasnije. Kao da se ne radi o tome da se Tomislav  objesio, kao da je to, eto, jedna posve obična stvar, kao ubio se,  znaš, ovo za dvadesetu godišnjicu će biti kao neka komemoracija. U  hotelu Turist u Varaždinu.
Kad malo bolje razmislim, nije postojao ni jedan valjani razlog da  nastavim živjeti. Ne radi Tomislava, ali on mi je dao za razmišljanje.  Znao sam da će se ubiti, bilo je samo pitanje dana, bilo je samo pitanje  trenutka kada će smoći hrabrosti i uspjeti u naumu, bilo je to vidljivo  iz njegove i moje korespondencije koju smo vodili samo i isključivo  putem SMS-a i inboxa na Facebooku, ali nisam uspio osjetiti kada će doći  taj trenutak. Najprije nije uspio prošle zime, kada se, pametnjaković,  nagutao cijele kutijice apaurina od 2 miligrama, znači ukupno 60  miligrama, kao da nije znao, mogao vidjeti, negdje pročitati da je  letalna doza toliko velika da bi mjesecima morao skupljati te tablete ne  bi li uspio u naumu i to pod uvjetom da sve ne ispovraća i ne završi na  ispumpavanju želuca i usputnom psihijatrijskom promatranju zbog  "suicidalnih primisli i pokušaja". Zaspao je na malo duže, njegov je  brat iz Australije tih dana bio ovdje i slučajno je kucao na vrata  Tomislavova stana koji su mu kupili roditelji prije nego što su i oni  umrli, dakle, niz slučajnosti se nastavlja time da je brat slučajno  navratio i shvatio da je ovaj zaspao, a da je pored njega kutijica  apaurina. Eh, Tomislave, pa to ne ubija! Kao da nije znao, ili je možda  znao pa je to namjerno napravio da bi podsjetio na sebe, da bi nekoga  podsjetio na to da je živ, barem brata, da bi nekoga podsjetio da je tu,  jer Tomislav, zvan Tomi, je bio čudak, bio je sam, bio je usamljenik,  ali ne po svojem izboru, već po nizu okolnosti koje su do toga dovele,  po nizu nesretnih slučajnosti koje su Tomislava pretvorile u monaha,  isposnika, samotnika, a on to nije bio niti je ikada to smjerao biti.
Za taj me prvi slučaj Danijela nije obavijestila, valjda tada nije  smatrala prirodnim da me prvoga o tome obavijesti, ali je zato to  učinila ovaj put, na svetoga Medarda, i posve prirodno mi kaže da je  Tomislav nađen kako visi na stablu smokve, a u Varaždinu nema puno  smokava, dakle, kako se objesio na vlastitom imanju malo izvan grada  koje mu je ostavio otac i koje je bilo prepuno jabuka, krušaka, šljiva,  bagrema, računajući kako će jednoga dana grad trebati baš tu zemlju i  baš za ta stabla isplatiti poveće svote odštete, no to se nije dogodilo  ni do današnjeg dana; i, da, tu je bila i ta jedna jedina smokva koja je  predivno rodila, možda jedina u Varaždinu, krasna, bogata, rodna, kakve  nema od Balatona do Mediterana, u blagoj zavjetrini koju su stvarale  hale trgovačkih centara.
Tomislavove su poruke mjesecima izgledale kao vapaji utopljenika, znao  sam da je stvar pošla ukrivo, ali slao je poruke drugome utopljeniku,  meni, pa je valjda smatrao da se dvojica utopljenika moraju držati  zajedno, da moraju nekako jedan drugome držati stranu i biti potpora  iako jedan drugoga samo još više potapaju. Poruke su stizale u inbox, a  svaka me njegova poruka samo dodatno gušila.
“Samo vjera, prijatelju, samo vjera, amice”, ubacivao je ove latinske  fraze koje je pamtio kao magarac još iz škole, "samo vjera mene drži na  ovome svijetu! Samo naš nebeski kralj o nama misli!" i nastavljao bi u  nizovima sličnih poruka: "Bog, naše unutrašnje svjetlo, on nas jedine  vodi kroz ovo pakleno vrijeme, samo on nam pruža nadu i utjehu, ja sam u  posvemašnjoj askezi! Ovaj pad u materijalno me ubija, ja ovo ne  podnosim!"
Ja sam na sve to uglavnom šutio ili odgovarao na način koji nije  vrijedan spomena tipa “da, da, prijatelju”, ili slične gluposti.
Međutim on je nastavljao.
"Kao da sam prolazim kroz neku katarzu cijelo vrijeme. Ali, neka, slika  mi je kompletnija. I da, sami podaci, same riječi, čini, ništa nema  nikakvu težinu jer se sve oslanja na svjetlost, na neko unutrašnje  vođenje, Boga, koji prebiva u nama. Ona daje baš sve odgovore, sve  smislove, sve punine. Da, ostat će rane, one su kao zarasline koje traže  da se čovjek povremeno okrijepi i odmori i krene budan dalje. Primiti  tu spoznaju u sebi je ljekovito, ali je i obaveza, moj prijatelju. Kao  da je to 'ono nešto' što tjera dalje, što zahtijeva da se svjetlo  prenese bezuvjetno na drugoga koji je spreman na taj korak. Za to ne  postoji nikakva nadnica, nema obećanja raja. Ipak je informacija ona  posljednja stvar koju možemo spoznati, ona je temelj je sposobnost da se  spasi korumpirani svijet, izvuče iz spirale materije putem koje se  čovjek navodno želi spasiti..."
Priznajem, u njegovim je mislima bilo nešto genijalno. Ludo, ali  genijalno, nešto neuklopivo, a tako opipljivo i autentično. Možda  jednostavno nisam znao što bih s time trebao činiti. A priznajem, nekada  mi se nije ni dalo. Umaralo me. Stoga je s moje strane uglavnom  dolazila šutnja ili tek neki glupi odgovori.
"Čovjek misli samo o tome da se spasi od danas do sutra. I tako svaki od  nas čini i ima pravo to činiti. Ipak, u sebi znamo da je to besmisleno i  bespredmetno. Da su naši čini u materijalnom svijetu i te kako nešto  što ostavlja informaciju. Materija je nespasiva, čovjek je kao materija  prolazan i kvarna roba, a kao duh je svet. Čovjek mora naučiti  upotrijebiti svoje tijelo, ne bi li se spasio, ne bi li postao ono iz  čega je došao, a to je ta univerzalna matica svijesti, to je sam duh  sveti. Ona se manifestira u bezbrojnim varijacijama svega oko nas, u  našim mislima, u našim tijelima, u našim čežnjama, patnjama, strahovima,  ljubavima, ali sve je to iskustvo ne nas, nego baš te univerzalne  matice svijesti."
Opet šutnja. No on je bio uporan i dosljedan. Posebno ga je zaokupljalo  to iskustvo "biti čovjekom" što je za njega značilo "vraćati se k sebi,  spoznati se”.
Njegova se bujica riječi nastavljala iz dana u dan, iz tjedna u tjedan, mjesecima.
“Amice, ne posustaj ni u čemu, uzdaj se i čekaj, stvari će se početi  mijenjati. Svakome je od nas dano nešto, što točno, to ne znamo ni što  je ni kako stvarno treba funkcionirati. Ni sam ne znam što je meni dano.  Pišem ti i govorim, radim, ali ne znam što je smisao, osim što znam da  je to neki viši red, od Boga”, pisao je pisao poruke te nastavljao: “Ovo  izlazi iz mene kao neka glosolalija, dolazi iz mene. Ovako ne mogu  govoriti pred ljudima. Pred ljudima koji čuju, a ne čuju, gledaju, a ne  vide. Ovako govorim samo sam sa sobom i s tobom. Možda bi to trebalo  objaviti kao jedan tekst, bez imena i prezimena, kao blog, kao vijest,  kao nešto što se čita samo onima kojima se hoće čitati… U svemu tome je  jedna stvar o kojoj sam naučio najvažnije: ne posustaj nikada, čak i kad  je najteže.”
Moram priznati da je u tom “neposustajanju” bio zaista dosljedan. Kao  što je moja šutnja, posebno u zadnje vrijeme, bila još dosljednija.
“Ipak, ne posustati ne znači ne povući se kad si ranjiv, ne skloniti se u  sjenu kada tuče sunce, ne skloniti se od kiše kada pada, ne skloniti se  od studeni. Ne posustati znači biti kao trava na vjetru, savitljiv,  podložan višem planu, ali dosljedan i čovječan, s mjerom, s ljudskom  mjerom, sa svim dimenzijama svojega duha.”
I tako dalje i tako dalje, Tomislavove poruke nisu prestajale, one su  stizale u gigabajtima, bio sam svjestan te njegove krize, potrebe,  stanja u kojem se našao i da, istina, svjesno sam mu lagao da dolazim,  da ću doći, da ćemo provesti neko vrijeme zajedno, da ćemo razgovarati o  ovim stvarima i da ćemo nekako jedan drugome pomoći, koliko god sam bio  svjestan da se to neće dogoditi jer ja sam uvijek u nekom drugom,  važnijem poslu, ja sam uvijek zabavljen nečim drugim, ja sam uvijek na  nečijem tuđem raspolaganju, ja sam uvijek drugdje samo ne ovdje gdje  trebam biti kako bih pomogao prijatelju. Kada sam mu bio preporučio  jednog dobrog psihijatra, mojeg prijatelja, dobrog čovjeka, osobu koja  može pomoći čak i takvima kao što je Tomislav, a njemu je trebalo  pomoći, barem sam ja tako mislio, našao se jako uvrijeđen pa mi se nije  mjesecima javljao.
Što mi je predstavljalo, iskreno priznajem, olakšanje. Osjećao sam se  bolje sa samim sobom, nakon svega, osjećao sam se kao da nisam pod još  jednim dodatnim pritiskom, jednostavno, odgovaralo mi je da se ne  javlja. Uostalom, ja nisam razriješio ni svoje dvojbe, sve je u meni još  kuhalo, ništa, ali baš ništa nakon svega kaosa nije bilo posloženo kako  treba. Iskreno, nisam znao kamo bih se uopće okrenuo.
Danijela nije voljela Tomislava, naime, poznavali smo se gotovo dvadeset  godine, pa je imala i nekog temelja za stav prema njemu: smatrala ga je  egoistom, intelektualnim snobom, licemjerom i prikrivenim  homoseksualcem, što joj je najmanje smetalo, no što je još bizarnije,  mene je smatrala objektom njegove žudnje, a koji mu, mea culpa, ne  odgovaram na njegove vapaje. Danijela je, dakle, bila sklona  nevjerojatnom pojednostavljivanju stvari kao da se sve ticalo samo onih  dječjih emocija, samo leptirića u trbuhu, kao da se sve ticalo te  pubertetske zaljubljenosti i zgroženosti nad svijetom. Bit odnosa između  mene i njega nije shvaćala. On je bio pomalo neobičan, ali duboko  prijateljski, ipak bez emocionalne angažiranosti kakav je primjerice bio  moj odnos s Hanom, kakvo je bilo moje udovištvo sada dvije godine  kasnije nakon što je Hana nestala, iščezla tragom “mojih” nestalih i  umrlih, bio je taj odnos nešto posve drugačije od toga što je Danijela  mogla dokučiti jer jednostavno nije mogla razumjeti. Između Tomislava i  mene postojala je ta neobična, pomalo aristokratska veza, neka vrsta  “duhovne plemenštine” koju smo si možda pubertetski sami pripisali, a  možda smo je dobili u amanet od svojih predaka, nije ni važno, jedna,  moglo bi se reći, malograđanska odvojenost od ostatka svijeta koji je  bio svijet prizemnosti, dok je naš svijet bio svijet nekih, uvjetno  rečeno, “vrlina” koje su nadilazile svakodnevno, koje su bile “iznad”  pokazivanja slika s dječjih rođendana vlastite djece na dvadesetim  godišnjicama mature, slika automobila i stanova uređenih po modi iz  najsuper emisija i fensi magazina, odnosno koje se nisu ticale  pokazivanja materijalnih dosega niti prohtjeva svijeta, već nečega što  ni sami nismo mogli definirati, no odnosilo se to svakako na svijet koji  je bio suprotstavljen ovome, na svijet u kojem su naše, recimo, “stare  duše” bile doma, a ovdje su se osjećale kao u blatu, na svijet koji je  podrazumijevao osamljenost i otuđenost, ali i introvertiranost kakva se  rijetko viđa, neku vrstu zaronjenosti u vlastite ideje koje smo  apsolutno pretpostavljali “prostakluku” svijeta, svega oko nas, naše  zemlje, naših rođaka, naših prijatelja, svih koji su nas okruživali, a  koji su, u svom tom prizemnom nalazili, nazovimo to tako, ispunjenje,  sreću i posvemašnje zadovoljstvo.
Bilo je tu još sličnosti: od kada je Hana nestala, ja sam živio posve  osamljeno, u svom riječkom stančiću, u stambenom neboderu, istovremeno  posve okružen ljudima koje ne poznajem niti ih želim upoznati, na novcu  koji sam zadržao nakon prodaje kuće i svih otplaćenih kredita, pišući  neobjavljive tekstove koje sam trpao mahom na virtualnu memoriju i tek  ponešto objavljivao na nekim slabo čitanim blogovima; podjednako je tako  i Tomislav živio u svojem varaždinskom stančiću, također okružen  ljudima koje nije želio poznavati i također posve sam, ali s tom  razlikom da je svoje verbalne izljeve slao meni u obliku poruka,  neprekidno, svaki dan, vikendom, praznicima, bez iznimke.
Uz ovo, postojala je jedna razlika, naime Tomislav je smatrao da je moj  položaj poza, a da je njegov autentičan i to je svakom prilikom isticao,  a možda je to bila neka kivnja na ono što sam ga ja skoro namjerno  zanemarivao i zaista izbjegavao.
Još od škole ništa na nama nije podsjećalo na naše vršnjake, od  odijevanja koje je bilo nemarno, do onih ručnih satova, cipela, ništa,  baš ništa, izgledali smo i on i ja kao neka braća isposnici koji slijede  svojega učitelja, a ni ne znaju tko je on. Naši su školski prijatelji, a  koji će se pet dana kasnije okupiti na dvadesetoj obljetnici mature  govoriti o tome dokle su dogurali, što su uspjeli, gdje su bili, kolika  su im i kakva su djeca, pokazivati će slike svoji nelijepih supruga i  zavidjeti onima koji imaju lijepe supruge, dok će žene, naše već  punašne, okruglaste, debeloguze kolegice na iphoneima pokazivati slike  svoje djece, njihova natjecanja u pjevanju, taekwandou, krav magi, čemu  već, a Tomislav će već biti zapakiran u svojoj urni i pospremljen u  staru grobnicu na varaždinskom groblju, u svoju zaista  plemićku  grobnicu (naime, pradjedu mu je pisalo pl. kraj prezimena uz mali grb na  steli), dok će mu kolege svečano stati u minutu šutnje, malo tko će se  prekrižiti, uglavnom nitko, i to će biti to, život ide dalje, Tomislave,  jebi ga, otpao si prije vremena, ovo je kao "čovječe, ne ljuti se".
Zaista nije postojao ni jedan razlog da dođem na tu godišnjicu mature.
Tek sam kasnije vidio da mi je dan-dva prije nego sam dobio obavijest o  njegovoj smrti poslao poruku na koju uopće nisam reagirao. Iskreno  govoreći, ignorirao sam je.
“Poput ovaca svi smo lutali, i svaki svojim putem je hodio. A Jahve je  svalio na nj bezakonje nas sviju. Zlostavljahu ga, a on puštaše, i nije  otvorio usta svojih. Ko jagnje na klanje odvedoše ga; ko ovca, nijema  pred onima što je strižu, nije otvorio usta svojih.”
Ne sjećam se jesam li je uopće bio registrirao onaj dan kad je poslana.  Sada mi se činila kao dodatni dio te neke njegove mozgalice koja se  sastojala od vješanja o smokvu i poruke biblijskog karaktera, a ja  jednostavno nisam imao vremena za zagonetke. Bio sam u stanju koje je  blago rečeno predpsihotično.
Tog sam ponedjeljka, 8. lipnja, navečer u petnaest do jedanaest sjeo u  svoj mali, spartanski hyundai i krenuo put  Varaždina, cestom koju sam  poznavao i vezanih očiju, Danijela je rekla da dođem brzo, da uopće ne  zna tko će ga pokopati, da netko mora potpisati papire da se preuzima  njegovo tijelo, da ona ne može sama u mrtvačnicu i sve tako nešto,  nepovezano, sve nešto uznemireno, usput pomiješano s očekivanjem dana  godišnjice mature za koji dan, kao da će ovaj događaj, ova nepotrebna  gnjavaža, ovaj nepotreban čin koji je Tomislav tako nepromišljeno učinio  baš sada utjecati na raspoloženje, štoviše, na opće raspoloženje što je  trebalo pokazati sukus svojih dvadeset godina po postizanju zrelosti,  jelte, koji je trebao biti veseo, a ne obilježen ovakvim jednim  mrtvačkim, odvratnim događajem.
				
				
				
				
				
Nema komentara :
Objavi komentar
Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.