Polica ispunjena vlastitim knjigama za neke je
autore potvrda postojanja. Svaka nova korica kao da govori „još sam ovdje“.
Ponekad se godišnje objave i dvije zbirke, no iza te žurbe ne stoji uvijek nova
misao. Tada pisanje postaje neka vrsta terapije, osobna bilježnica uvezena u
korice. Za autora korisna, ali za čitatelja često zamarajuća.
S druge strane, postoje autori koji su svoje
mjesto u povijesti stekli s malo objavljenih naslova. Harper Lee napisala je Ubiti
pticu rugalicu i time promijenila svjetsku književnost. Sylvia Plath za
života je objavila jednu jedinu zbirku, a sve ostalo čitamo posthumno, i to je
bilo dovoljno da postane jedno od najsnažnijih imena 20. stoljeća. Arthur
Rimbaud, genij francuskog simbolizma, prestao je pisati već u dvadesetoj, a
njegova Sezona u paklu i Iluminacije ostale su nezaobilazne.
Edgar Allan Poe, sa svojom majstorskom
kontrolom atmosfere i jezika, pokazuje da snaga jednog djela može nadživjeti
cijelu književnu karijeru, ostavljajući neizbrisiv trag i u poeziji i u prozi.
Emily Brontë napisala je samo Orkanske
visove i s tom jednom knjigom zauzela mjesto u svjetskom kanonu.
Kad govorim o književnosti, ne mogu zaobići
Wislawu Szymborsku, čija je ironična mudrost učinila da i najteže teme zvuče
lako, gotovo razigrano, a opet ostanu duboko urezane u pamćenje.
Ana Ahmatova, sa svojom tihom snagom i
sposobnošću da kroz osobne stihove govori o sudbinama čitavog naroda, podsjeća
nas koliko poezija može biti istovremeno intimna i svevremenska.
Virginia Woolf, sa svojim impozantnim intelektom i literarnim glasom, podsjeća nas na kompleksnost umjetničkog stvaranja i na krhkost duha, ostavljajući nas fasciniranima i svjesnima njegovih granica.
Anne Sexton, pak, sa svojim dramatičnim stihovima i snažnim
profilom, ostaje opomena koliko je granica između genija i samouništenja tanka.
I u našoj književnosti postoje slični
primjeri, kao što je Ivana Brlić Mažuranić. Dobriša Cesarić ostavio je
relativno malen opus, ali njegove stihove znaju i oni koji nikada ne čitaju
poeziju. Josip Pupačić, čiji je kratki, tragično prekinuti rad ušao u same
temelje hrvatske lirike, ostavio je knjige koje i danas svijetle. Dragojevićev
suzdržan i precizan glas podsjetnik je da pjesnik ne mora govoriti puno da bi
rekao sve. Od suvremenih pjesnikinja, Božica Jelušić svojom lirskom
disciplinom, a Monika Herceg svojim snažnim, društveno angažiranim pjesmama,
pokazuju da je moguće spojiti kontinuitet i kvalitetu, svaka na svoj način.
Ovdje nisu nabrojeni još mnogi naši vrijedni pisci i pjsnici, no to i nije bila isključiva svrha ovog eseja
Čitatelji, a to znam i iz iskustva urednice,
imaju svoju granicu. Teško je pratiti autora koji neprestano objavljuje, a
zapravo ponavlja isto. Čitatelj voli razgovor, ali voli i predah, prostor u
kojem može promisliti o onome što je pročitao. Pisanje je, naravno, i
introspekcija, produžetak misli, svojevrsna samoanaliza, no tek kad pjesnik
odluči da piše i za drugoga, stihovi prelaze prag intime i postaju umjetnost.
U naše je vrijeme ovo pitanje dobilo i novo
lice, lice društvenih mreža. Prisjetim se pjesnika, i to vrlo rado, koji je
pisao pod pseudonimom Sven Adam Ewin. Njegov moto bio je: „Čitajte pjesmu, a ne
pjesnika“. Imao je dar da na tuđe stihove napiše odgovor u svom poetskom stilu, da ih napiše tako da zvuče kao
da su proizašli iz pera nekog drugog, a mogao je i stvarati vlastite,
antologijske stihove. No u buci lajkova i komentara nije pronašao smisao. Povukao se,
možda i progonjen nerazumijevanjem i licemjerjem, ali prije svega vođen željom
da sačuva sebe. Možda mu je u jednom trenutku trebala potvrda da je „bolji od
mnogih“, ili je tek na neki način testirao granice ljudske snishodljivosti, ali
pravi dokaz njegove vrijednosti, bez obzira na osvojena priznanja, objavljene
knjige i nagrade, bio je upravo njegov odlazak iz kruga svjetla reflektora.
Pisati poeziju ne znači gomilati knjige i
naslove iza svog imena, nego pronaći onu jednu ili dvije knjige u kojima je
pjesnik uspio ostaviti neizbrisiv trag. Povijest književnosti dobro pamti da su
neka od najvećih imena, od Verlaina i Rimbauda, preko Kerouaca, pa do naših
Pupačića i Dragojevića, izgradila svoju reputaciju upravo na snazi jedne ili
nekoliko knjiga. Takva iskustva podsjećaju da kvaliteta uvijek nadilazi
kvantitetu, a pjesniku je dovoljno pronaći autentičan glas i trenutak u kojemu
ga može darovati svijetu.
Zato vjerujem da kvantiteta sama po sebi nije
ni vrlina ni mana. Sve ovisi o svrsi. Kada broj knjiga ili lajkova postane
važniji od same pjesme, nešto se izgubi. A kad se napiše jedna knjiga koja
ostaje, ili pjesma koja nastavi živjeti bez potpisa pravog imena autora, tada
prepoznajemo istinsku vrijednost.
U tom smislu, svaka pjesnička i prozna knjiga, pa bila i prva i posljednja, vrijedi upravo onoliko koliko uspije govoriti univerzalnim jezikom poezije i proze, onim koji ne poznaje rok trajanja.
2 komentara :
Sažeto a opet odličan presjek poeta, pisaca i bīti književnosti. Majstorski, Sonja!
Ovome bajnom popisu pjesnika dodala bih Emily Dickinson i njezinu zbirku Tiše od sna; savršenstvo uma i emocije.
Objavi komentar
Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.