Poezija je uvijek bila rijetka pojava, a pjesnici su uistinu čuđenje u svijetu. Mnogi su predviđali
smrt suvremene poezije i književnosti jer se knjige sve manje čitaju. No,
dogodilo se pravo čudo! Naime, pojava jednoga
suvremenoga hrvatskoga pjesnika dokaz je da sve može biti drugačije i da je
poezija neuništiva umjetnost:
DEFINICIJA PJESNIKA
Tko je tajanstveni pjesnik koji svakodnevno objavljuje pregršt sjajnih pjesma na svom Facebook profilu: SVEN ADAM EWIN – POEZIJA te se tvrdoglavo skriva iza psudonima Sven Adam Ewin? Mnogo se prašine diglo oko njegova identiteta, mnogi su nagađali i promašili. Nitko zapravo ne zna tko je On? A i zašto bismo znali? Zar je to važno?
SAE je objavio do sad 4 zbirke poezije: Zmijski car (MH,2015.), Poeme (VBZ, 2017), 175
soneta (MH,2018.) i
najnovija zbirka Ninočka
(Kvaka, 2019.) no ima on na svom
profilu i u svojoj arhivi materijala za još zbirki. Njegova je poezija namijenjena
odraslim čitateljima, no moram priznati da su njegove dječje pjesme, također,
zanimljive. Pisane su vezanim stihom što je djeci jako privlačno, a teme koje
obrađuje bliske su dječjoj psihologiji.
Svenova poezija živi je dokaz da vezani stih nije izumro s
Matošem, Ujevićem i dr. velikim pjesnicima, samo ju je naš meštar preselio u virtualni svijet te ih ponudio u mediju koji je
blizak današnjem čitatelju, tako je stekao mnogo poklonika i pratitelja. Pojavio
se ni od kuda, kao grom iz vedra
neba, na Facebooku prije desetak godina kao drzak i samouvjeren provokator i
poznavatelj stiha. Specijalnost su mu soneti, no ne zazire ni od slobodnoga
stiha i drugih pjesničkih oblika. Vrstan je poznavatelj hrvatske i svjetske poezije,
erudit i poliglot. Posjeduje znanja ne samo iz književnosti, nego iz prirodnih
znanosti, filozofije, teologije, povijesti i dr. znanosti. Pitamo se gdje se
skrivao, sam je otkrio da se nikad u životu nije bavio poezijom, navodno,
njegova profesija nije imala nikakve veze s poezijom. Tek kad je otišao u
mirovinu, počeo je aktivno objavljivati na
Facebooku.
Prvi put
imamo pjesničke dijaloge, tzv. vesove (vs.)
Prvi
put u hrvatskoj poeziji pjesnik SAE piše jedinstven oblik pjesničkoga dijaloga,
naime piše pjesme u kojima vodi poetske
dijaloge s pjesnicima, tzv. vesove/vs.
(vs.- lat. versus; nasuprot).
Na taj način tajanstveni SAE razgovara s hrvatskim i svjetskim pjesničkim veličinama i onima koji nisu tako veliki, ali su ga inspirirali na poetski dijalog. To je svojevrsna poetska i intelektualna hrabrost. Samouvjereno im se suprostavlja, hvata se s njima u pjesničku bitku dokazujući da su njegove pjesme na istom umjetničkom nivou a nerijetko i bolje. Najpopularniji njegov vs. jest na Ujevićevu Igračku vjetrova u kojoj SAE kontrastno, duhovito, mrvicu ironično odgovara Ujeviću na njegov pomalo patetičan i uzvišen ton u pjesmi. Znamo da je Ujević sklon jadikovanju, no to nije Svenov stil, njegov izričaj je potpuno suprotan, a opet pun poštovanja i poniznosti prema Ujeviću, priznajući da se napaja na istim izvorima iz kojih su pili stariji velikani hrvatske poetske riječi. Teško se odlučiti koja je pjesma snažnija.
TIN UJEVIĆ vs. SAE
Tin Ujević: IGRAČKA VJETROVA
Pati bez suze, živi bez psovke,
i budi mirno nesretan.
Tašte su suze, a jadikovke
ublažit neće gorki san.
Podaj se pjanom vjetru života,
pa nek te vije bilo kud;
pusti ko listak nek te mota
u ludi polet vihor lud.
Leti ko lišće što vir ga vije,
za let si, dušo stvorena.
Za zemlju nije, za pokoj nije
cvijet što nema korijena.
Sven Adam Ewin: NE DAM VIHORU
A ja ću, Tine, priznat pred svima,
Da nisam stvoren za taj let.
Ja sam ti onaj što korijen ima,
Duboki korijen. Za me svêt.
Taj korijen seže do tebe, care,
I do pjesnika naših svih.
Kroz vas mi rastu kapilare.
U svoje pjesme ja vas skrih.
Pa neka puše, pa neka kosi,
Neka je vihor, nek je Bog,
Ne dam vihoru da lišće nosi
Jezika milog tvog i mog.
I to ću reći pa bilo komu,
Na svomu jeziku. Hrvatskomu.
Priznajem, teško je odoljeti ovim poetskim mamcima koje
postavlja SAE, teško je ne poigrati se ovim poetskim dijalogom na nastavi i ne ponuditi ovakav izazov na satu
lirike za raspravu i analizu! Usput naglasiti uporabu elizabetinskog
(shakespeareovog) soneta kojega je
vješto ispleo SAE.
Zanimljiv je i njegov duhoviti elizabetinski sonet kao
odgovor poznatoj pjesmi Dobriše Cesarića Breze
na ulici:
Opijen pjesmom kao pićem,
Hodao sam za Cesarićem.
Bio sam sretan u tom stanju,
Ali na blagom odstojanju.
Dok on kraj breza, svakog dana,
Šeto je srca razdragana,
Htjedoh upitat bijelu brezu,
Da mi otkrije tajnu vezu.
Ne upravljajuć svojim tijelom,
Ja udarim u brezu čelom.
A čelo moje kad nateče,
On okrenu se pa mi reče:
- Oduvijek ima tajnih veza,
Između pjesnika i breza.
Misteriozni pjesnik SAE
nakon desetak godina života u vrtuali ipak je zapažen, sve više cijenjen i u visokim intelektualnim i
kritičarskim krugovima, iako tako nije
bilo na početku. Trebalo je mnogo vode proteći dok se sumnjičavost ljubitelja poezije
nije razbila. Intelektualni snobovi nisu ga ozbiljno shvaćali niti su mu htjeli objavljivati pjesme. Razlog je
bio bizaran - nisu znali tko se krije
iza lažnoga imena.
Pojava pjesnika Svena Adama Ewina dokaz je
da hrvatska poezija živi, da je žilava, snalažljiva, da ima čitatelje na svim
razinama i u svim medijima. Pjesnik je i sam napisao da je iznimno zahvalan internetu
jer mu je omogućio slobodu pisanja i anonimnost. No, njegova samouvjerenost i
drskost, a katkada i bahatost, priskrbila
mu je, nažalost, mnogo nesklonih osoba u intelektualnim krugovima.
Ipak, mudro je svoje pjesme preselio u elektronički medij koji je blizak današnjem čitatelju i tako učinio veliku uslugu hrvatskoj poeziji. No, kruna njegova pjesništva ipak je ukoričeno izdanje. Kako bi sačuvao svoj identitet u tajnosti, on sve svoje zbirke pjesama ustupa izdavačima i časopisima besplatno. Tako ni izdavači putem bankovnoga računa ne mogu ući u trag pjesnikovom pravom imenu. Vješto se skrio. Ne želi novac, ne želi slavu. Svi se čude! Želi ponuditi samo djelo a ne sebe. To je vrhunac nesebičnosti i posvećenosti poeziji, potpuno odricanje od taštine, slave i svega onoga u čemu mnogi književnici uživaju, a anonimnost i vještina poetskog izričaja daje mu kredit da bude iskren u izričaju i komunikaciji s publikom. Svojom tajanstvenošću i pjesničkim umijećem te odricanjem od novca i slave stvorio je oko svoga lika i djela snažnu karizmu te izbjegao mnoge zamke u koje upadaju književnici s pravim imenom i prezimenom. Tako se izborio za slobodu i luksuz da može reći istinu, da se ne mora pojavljivati u javnosti ni podilaziti urednicima, čitateljima i drugim autoritetima. Sam sebi je mjera i, naravno, pjesme s kojima vodi dijaloge i pjesničke bitke. Sam sebi i drugima želi pokazati svoju sposobnost i vještinu jer svaki dan objavljuje po nekoliko pjesama raznolikih tema i ideja: misaone, religiozne, šaljive, sarkastične, domoljubne, no najviše piše ljubavne pjesme pa nije čudo da ima mnogo žena koje ga zdušno prate i dive mu se, naime njegova je poezija mnoge njegove poklonike potaknula na pisanje. Svoj pjesnički projekt ukratko je predstavio stihovima:
„Netko konačno reći mora;Čitajte pjesmu, ne autora!
Pa kličem, dok u sjenu padam:
Nek živi pjesma, a ne Sven Adam!“
Zapravo, za hrvatsku poeziju i za sve ljude koji književnost shvaćaju kao umjetnost riječi, a ne kao jeftino književno konzumerstvo, učinio je veliku stvar, usput je probudio zaspale dobre duhove poezije te ih potaknuo da se zalažu za istinske vrijednosti koje poezija kao umjetnost čini za jezičnu kulturu, duhovnost čovjeka i društvo u cjelini.
Veliku promociju njegovoj poeziji učinio je 2015.g. dr. sc.
Krešimir Bagić, prof. na svom kolegiju Stilistike na Filozofskom
fakultetu u Zagrebu te je svoje studentice koje su pisale seminarske radove o
Svenovoj poeziji angažirao za promociju
prve zbirke poezije Zmijski car koju je organizirala Matica hrvatska.
dr.sc. Krešimir Bagić, prof.:
„SAE je istinski fenomen naše suvremene literature. Iznimno
kultiviran pjesnik, virtuozan versifikator, dosjetljiv mislilac, stilski
bravurozan i idejno vižljast autor. Njegova je pojava višestruko obogatila našu
pjesničku suvremenost. Budući da sam prije spomenuo incestuoznost sredine,
Ewinova pojava dopušta čovjeku da kaže što doista misli o poeziji tog čovjeka a
da se pritom ne brine o njegovu građanskom statusu, utjecaju, možebitnim
opasnostima koje će ga snaći ako mu se zamjeri. Baš mi je drago da nam je taj
pjesnik omogućio da se usredotočimo na tekst, a ne na njegovo ime ili građanski
značaj. Klasična je situacija posve drukčija – uzmete knjigu u ruke, vidite ime
autora i ako je ono poznato i važno, skrupulozan će kritičar prije nego otvori
zbirku znati većinu teksta koji će o njoj napisati.“
U promiciji Svenovoga djela nezaobilazan je akademik Josip Užarević. Svojim statusom i znanjem, analizama,
izborom te pogovorima Svenovim zbirkama podigao je njegovu poeziju na najvišu intelektualnu
razinu uviđajući visoku vrijednost njegovih stihova u Zmijskom caru (MH, 2015., urednik Tonko Maroević) te u
njegovoj drugoj zbirci Poeme: Preobrazba i Sentimentalno putovanje ( VBZ, 2017.) Tako je SAE dobio
društveno priznanje iz najviših akademskih krugova.
Akademik Josip Užarević:
„Poezija
Svena Adama Ewina: zrela, ironično-erotska, razigrana, tragična, formalno
briljantna, fantazmagorična, realna, nabijena energijom, samouvjerena, ali i
sumnjičava prema sebi. Njegova lirska raspoloženja idu od ironije do tragedije
(i obratno), od totalne skepse do svojevrsne megalomanije, od vjere do
bezvjerja, od svetosti do svetogrđa, od lascivnosti do profinjene duhovnosti,
od predokusa raja do nepatvorenih paklenskih iskustava.“
Svenovi soneti u nastavi književnosti
SAE vs. ANTUN GUSTAV MATOŠ
A. G. Matoš: NOTTURNO
Mlačna noć; u selu lavež; kasan
Ćuk il netopir;
Ljubav cvijeća miris jak i strasan
Slavi tajni pir.
Sitni cvrčak sjetno cvrči, jasan
Kao srebren vir;
Teške oči sklapaju se na san,
S neba rosi mir.
S mrkog tornja bat
Broji pospan sat,
Blaga svjetlost sipi sa visina;
Kroz samoću, muk,
Sve je tiši huk:
Željeznicu guta već daljina.
Sven Adam Ewin: MATOŠEVA SMRT
Gle, rascvjetani ljiljan, sa bijelim loknicama,
Nešto lascivno šapnu ružici pored zida.
Ruža se zakikota, zatrepće okicama,
I sva u slatkom grijehu porumeni od stida.
Ah, ljubav cvijeća ne zna - u sobi da je Rabbi,
Sa cjevčicom u grlu, i traži nešto žurno,
I voštanom već rukom još jednom papir zgrabi,
I srknu miris ruže, i napisa „Notturno“.
I kad mu teško pero iz ruku bješe palo
(Pod željeznicom vani tik-takala je šina),
I izdigne se Gustl… još malo… samo malo!
I uđe mu kanila u finiš zadnjeg čina,
Sa fibrom u crescendu tad srce mu je stalo,
I željeznicu već je… progutala daljina
Dječje pjesništvo SAE u međupredmetnoj i projektnoj nastavi
Nakon lucidnih dječjih pjesama
Ratka Zvrka, Zvonimira Baloga i Paje Kanižaja dječje pjesništvo dobilo je u Svenu pjesnika koji dokazuje da je dječje
pjesništvo dobilo vrijednoga nasljednika velikih majstora. Svenove dječje
pjesme plijene svojom originalnošću, iskrene su i duboke te mlade čitatelje ne
omalovažava, nego ih u svojim pjesmama
stavlja na ravnopravno mjesto prema odraslima. Ne štedi ih od života nego djecu
na dirljiv način suprostavlja životnim problemima i propitivanjima o smislu
života i ljubavi. Bogate su slikama iz djetinjstva, ritmične, vrckave, tople,
duhovite, nakupilo se tih pjesmica za djecu popriličan broj. Šteta ih je ne
ponuditi mladim čitateljima, a u nastavi pružaju osvježenje i mogućnost za
međupredmetne projekte, npr. pjesma Bing
bang za laku noć, pruža mogućnost projektene međupredmetne korelacije s
prirodom, pitanjem postanka svijeta, teorija Velikog praska, korelacija s vjeronaukom, engleskim
jezikom te uloga djeda u odgoju i obrazovanju djeteta:
BING BANG ZA LAKU NOĆ
Od svega ovoga, samo… drijema!
Zanimljiva je dječja pjesma gdje je baka stup obitelji, gdje je opjevana ljubav djeda i
bake, susret unčadi sa smrću te propitivanje o smislu života i smrti:
BAKA PRIPOVIJEDA
Tužna sam ti i sama, otkako Bog ga uze.
Ledenica presjekla!!!
Zaključujem ovaj osvrt na Svenovu poeziju riječima našega uglednog poliglota, šekspirologa i prevoditelja Mate Marasa koji je čitajući zbirku Svenovih Shakespearovih soneta „175 soneta“ (Matica hrvatska, 2018.) rekao:
„Dragi SAE,
Čitam upravo Vaše sonete...i sam sebe žalim što Vas prije nisam upoznao...pa zar se još nađe pokoji ljepoduh, pomislio sam, koji tako nadmoćno i toliko slobodno gazi cvjetne lijehe potlačene poezije! Što da vam kažem? Hvala Vam što ste me počastili poslanim stihovima, hvala Vam od srca. Ne sjećam se kad sam nešto radije pročitao.“
Način na koji slaže stihove, upliće ih sadržajno i strukturirano u jednu harmoničnu cjelinu, SAE me osvojio na prvi pogled, a poruka koju svojim pisanjem šalje „Ne čitaj autora nego djelo“ jest iznimno vrijedna, u njoj je srž svake umjetnosti. Učvrstio je poljuljanu vjeru u poeziju i umjetnost općenito jer, uistinu, samo umjetnost ostaje, a sve ostalo je prolazno.
Proljeće, 2020.
Nema komentara :
Objavi komentar
Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.