Kolumne

nedjelja, 14. kolovoza 2016.

Urednički poslovi


Redaktura

Redaktura (ili redigiranje) prvi je korak u obradi pisanih priloga. Pod pojmom redakture podrazumijevaju se složeni postupci semantičkog uređivanja tekstova koji su prispjeli u uredništvo. Zajednički cilj ovih postupaka je pripremanje završnoga proizvoda. Budući da se svaki prilog redigira, glavni redaktor povjerava pojedine priloge stručnjacima za određena područja.

Glavna je zadaća redaktora procijeniti ukupnu vrijednost teksta, utvrditi mu glavni smisao i svrhu i onda sukladno tome prilazi njegovu dotjerivanju. Prije redigiranja teksta, redaktor određuje koji će od pet temeljnih načina primijeniti:

1.    objaviti tekst u cjelini bez ikakvih preinaka
2.    skratiti ga
3.    proširiti ga
4.    potpuno ga preraditi
5.    odbaciti ga.

Lektura

Nakon redakture slijedi lektura koju obavlja lektor. Lektor je stručna osoba iz oblasti jezikoslovlja. Njegov je zadatak isključivo jezično poboljšavanje teksta, tj. pravopisno, gramatičko i stilističko dotjerivanje, a kod zvučnih priloga još i izgovor i naglasak.

Korektura

Korektura je završni postupak u pripremi za objavljivanje, nakon redakture i lekture.
Ranije je korektor obavljao tehničke ispravke na osnovi brižljiva uspoređivanja izvornika i otisnutoga pokusnog primjerka. Za korektora je bilo najvažnije da ne obraća preveliku pozornost na sam smisao teksta, nego da dobro gleda pojedinosti (slova), jer je tako mogao otkriti grafičke i druge pogreške. Da bi olakšali posao, osmislili su stručnu komunikaciju s drugim suradnicima: razradili su međunarodni uzorak svoga profesionalnog znakovlja. U tom se sustavu pronađene greške obilježavaju jednim od rubnih znakova. To su dogovoreni simboli koji upućuju kako obaviti potreban ispravak u slogu.

Uvođenjem računala i namjenskih programa za izdavaštvo, posao korektora, kao i cijelog uredništva, olakšan je a dijelom i automatiziran (npr. provjera pravopisnih pogrešaka).

Grafički urednik

Grafički se dizajneri bave likovnim oblikovanjem knjiga i časopisa, kalendara, promotivnih materijala, izradbom posjetnica, plakata, osmišljavanjem vizualnog identiteta tvrtki (dizajniranjem logotipa, memoranduma, posjetnica i koverti). Oni prije svega vode računa o tomu da predmeti koje dizajniraju budu privlačna izgleda, uočljivi i prepoznatljivi. Može se reći da se bave “vizualnom komunikacijom”. Vrlo često bave se i fotografijom.

Grafički urednik – dizajner uređuje grafički proizvod, vodeći računa o estetskom izgledu i skladnosti cjeline sadržaja.
U radu se služe računalima, opremljenim vrhunskim grafičkim aplikacijama, koji omogućuju trodimenzionalni prikaz i animaciju.

Glavni urednik

Urednici neke knjige, novina, časopisa, emisije, odnosno izdanja bilo koje vrste, jesu ljudi koji planiraju njihov sadržaj i nadgledaju sve pripreme za njihovo objavljivanje. To znači da urednici odlučuju što će ponuditi svojim čitateljima, gledateljima ili slušateljima, odakle će pribaviti neki tekst ili tko će ga pisati, dogovaraju se s piscem da ga on napiše, kako da ga napiše te uz koju cijenu. Kasnije odlučuju o tomu u kojem će se opsegu i u kojem obliku tekst objaviti.

Urednik, dakle, donosi sve važne odluke u vezi s knjigom, publikacijom, televizijskom ili radijskom emisijom i vodi računa o tomu da se one ostvare. U skladu s tim ciljem izabiru i fotografije, dopisuju najave, naslove, podnaslove, dogovaraju se o tome kako će izgledati stranice, odlaze u tiskaru ili studio da bi nadgledali i zadnje faze prije objavljivanja.

Pojmovnik

Nema komentara :

Objavi komentar

Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.