Kolumne

Jelena Hrvoj
Patnje mladog autora

Eleonora Ernoić Krnjak
Rozin kutak

Martina Sviben
S kodom bluesa i balade

Mirjana Mrkela
Ispovijed jedne čitateljice

Aleksandar Horvat
Kajkavsko najže

četvrtak, 5. lipnja 2025.

Rezultati 8. natjecanja hrvatske tradicijske vokalne glazbe - Zagreb 2025.

 

8. natjecanje hrvatske tradicijske vokalne glazbe-Zagreb 2025.  održalo se 3. lipnja u maloj dvorani KD Vatroslava Lisinskog nastupom zborova, klapa i vokalnih ansambala iz cijele Hrvatske.

Stručni žiri u sastavu Joško Ćaleta - predsjednik žirija, Marko Rogošić i Robert Homen nagradio je zlatnim priznanjima PZ Josip Štolcer Slavenski iz Čakovca te mušku klapu Krijanca iz Barbata na Rabu koja je najviši broj bodova i pobjedu na natjecanju podijelila sa zagrebačkim mješovitim zborom Cappella Markovac

Vokalna skupina Iskre iz Delnica osvojila je brončano priznanje, dok su srebrna priznanja osvojili zborovi Viva la musica Canticum iz Zagreba, zagrebačka klapa Kana G. te male vokalne skupine iz Zagreba: ŽVS KUD Croatia, ŽVS KUD Sesvete, ŽVS KUD Zorja i Ženski vokalni ansambl Zwizde te Ženski pjevački sastav Đurđevčice i Šokačke ladies, ŽPS Kulturnog centra Igrišće iz Županje.

S ciljem promicanja kvalitetnog a cappella pjevanja, natjecanja zborova i vokalnih ansambala održavaju se proteklih dvadesetak godina u maloj dvorani KD Vatroslava Lisinskog pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture i Grada Zagreba, u organizaciji Centra za kulturu Trešnjevka, a posebnu pozornost publike privlači Gala koncert pobjednika Natjecanja - Zlatni zborovi na kojem sudjeluju ansambli čiji je natjecateljski nastup ocijenjen s 90 i više bodova.

Tomislav Marijan Bilosnić | Formalne granice slike se brišu, a tematske se otvaraju prema unutarnjoj seizmici čovjekova iskustva


Dragan Jelavić i
Tomislav Marijan Bilosnić
Uz izložbu Dragana Jelavića Profe, Galerija HDLU Zadar Kapetanova kula, 2. lipnja 2025.

Dragan Jelavić (1965.), poznat i kao Profe, istaknuti je zadarski umjetnik čije slikarstvo odražava duboku povezanost s mediteranskim identitetom, osobnom introspekcijom i suvremenim društvenim pitanjima. Njegov opus obuhvaća širok spektar stilova i tehnika, od apstraktnih pejzaža do trodimenzionalnih kompozicija, čime se profilira kao jedan od istaknutijih predstavnika hrvatske likovne scene.

Jelavićevo slikarstvo obuhvaća različite tematske cjeline i cikluse što svjedoči o njegovoj svestranosti i dubokom promišljanju svijeta oko sebe. Jelavić u svojim „fragmentima“ spaja slikarstvo i obradu drva, stvarajući reljefne slike. Kroz apstraktne kompozicije, Jelavić će istraživati suvremene teme vezane uz tehnologiju i društvo. Minimalistički pristup s dvije boje omogućavat će promatraču vlastitu interpretaciju njegovog djela. Bavit će se on i portretima i autoportretima poznatih osoba, radovima nastalim u nekoliko poteza kista. Jelavić će nadalje tematizirti suhozide, pristave, mocire i gromače, koristeći apstraktni pristup i bogatstvo boja. Njegove slike karakteriziraju čiste linije, žarke boje i minimalistički pristup, njegov snažan vizualni jezik i dobra kontrola nad tehnikom rezultiraju upečatljivim i intrigantnim slikama. Slikarstvo je to bogato simbolikom i osobnom introspekcijom, istražujući teme identiteta, tradicije, tehnologije i društva, Jelavić potvrđuje svoju poziciju likovnog umjetnika, što čini i izložbom „Na rubu“ koju danas (2. lipnja 2025. godine) otvaramo, izložbom koja predstavlja specifičnu i vrlo osobnu formu vizualnog izražavanja, u kojoj se preklapaju elementi enformela, apstrakcije, simbolizma i grafičke strukture. 

Dakle, izložba, naslovljena "Na rubu", doslovno i metaforički istražuje granice – slikarskog medija, simboličkog jezika, ali i psihičkih i duhovnih prostora. Ova djela nastala u simbiozi kombinirane tehnike, koja uključuje kolažne elemente i grafičke intervencije, pigmentne slojeve i kaligrafske znakove, tvore kompleksno vizualno tkivo sa slojevima značenja i znakova koji se ne čitaju jednoznačno. Dapače, izložba “Na rubu” uranja gledatelja u apstraktan svijet u kojem se formalne granice slike brišu, a tematske se otvaraju prema unutarnjoj seizmici čovjekova iskustva.

U tamnoj, gotovo monokromnoj pozadini, naslućuju se križevi – simboli koji evociraju duhovnost, patnju, ali i strukturalnost. Njihovo prisustvo nije eksplicitno religiozno, već više egzistencijalno, kao tragovi koje vrijeme i traume ostavljaju u čovjeku. U kontrastu s pozadinom, u prvom planu dominiraju usjeci, rasjekline i grafičke linije koje podsjećaju na seizmografske zapise, odnosno metaforu za emocionalne ili psihološke potrese. Posebnu ulogu u kompozicijama imaju mreže, ponekad precizno obojane, ponekad raspršene, koje djeluju kao strukture reda unutar kaosa, mreže značenja koje pokušavaju obuzdati ili mapirati unutarnji nemir. Te mreže nisu samo estetski elementi, već i znakovi umjetnikova pokušaja da u vlastitom likovnom jeziku uspostavi red i kontinuitet.

Središnje mjesto na ovim slikama zauzimaju osobni kaligrafski znakovi, koji djeluju kao unutarnji jezik, osobna abeceda doživljaja. Nisu čitljivi u tradicionalnom smislu, ali funkcioniraju kao vizualni ekvivalenti unutarnjeg govora, možda čak i molitve ili dnevnika. Ova vizualna kaligrafija spaja umjetnikovu emocionalnu gestu s estetikom avangardnog izraza, čineći slike dinamičnim, živim površinama na kojima se privatno i univerzalno isprepliću, ali Jelavić ovom izložbom ne nudi odgovore o suvremenoj zbilji, već otvara pukotine kroz koje se nazire krhkost suvremenog postojanja. Kombinacijom enformela, simboličkog i apstraktnog izraza, njegov rad ulazi u dijalog s europskom modernističkom i postmodernističkom tradicijom, ali zadržava i snažan autentični lokalni pečat.

Na kraju, izložba "Na rubu" Dragana Jelavića Profe predstavlja likovnu seizmografiju unutarnjih stanja, mapu pukotina i pokušaj njihovog zacjeljenja kroz umjetnost. To je umjetnost koja ne teži ugodi, već istini – slojevitoj, tamnoj, ali i pročišćujućoj.

Zadar, 2. lipnja 2025. 

Lorena Galeta | Moj 29. rođendan


Čekaš čestitku koja neće doći, pismo koje neće stići. Odavno je gotovo, moraš pustiti. Prihvatiti da ne možeš nazad. Da tako mora biti. Nakon tolikih godina, postali smo mrtvo slovo na papiru. Ali u mojim zbirkama, to nikada nećemo biti. I tražim te u drugim ljudima, svo ovo vrijeme. Ono nešto samo tvoje, što se rijetko viđa. Uvijek me nešto asocira, podsjeća. Vraća unazad. U vremena, kad sam mislila da sam sretna. Možda sam to i bila, ali tek nakratko. Bili smo previše različiti, a opet tako svoji. Spoj suprotnosti, kontradiktornosti. Borili smo se kako smo znali. Nije bilo lako. Nekako smo ostali u tom padu energije. Sve što smo gradili, razorilo se u sekundi. Naša malena obitelj, ona buđenja u zoru. Teško je vratiti si krila, poletjeti kao nekada. Ne moraš biti pored mene, da bih te voljela i sjećala se zajedničkih trenutaka. Lude euforije, adrenalina koji si budio u meni, osjećaja svrhe. Iako toksične, jedine ljubavi koju ću ikada imati. Nažalost, to je bio tvoj maksimum. Oči našeg prekasnog djeteta su poput tvojih, tamno - smeđe. Odgajat ću ju najbolje što mogu. Nisam htjela da se raziđemo na tako grub način. No, očito drugačije nije ni išlo. Žao mi je što smo došli do kraja. Premda mi nismo svjesni razloga, višeg cilja... Bog zna zašto se ovo dogodilo. Ne prođe niti jedan dan, a da te se ne sjetim. Molim te, oprosti mi za sve.


Eda Budić | Riga


Šajeta je bi reka:
,,Imela je oči na pokojnega oca."
Kat jena jedina riga pride istina
cieli se sviet kambija.
__________________________________

riga-crta,ovdje stih;kambijat- promijeniti

CeKaTe | Promocija umjetničke knjige i glazbeni performans u sklopu projekta DISPOZICIJA _ dijagram dijaloga

 


U četvrtak, 12. lipnja 2025. s početkom u 20 sati, u dvorištu Centra za kulturu Trešnjevka (CeKaTe), održat će se promocija umjetničke knjige “DISPOZICIJA _ dijagram dijaloga”, interdisciplinarnog umjetničko-istraživačkog projekta koji od 2020. razvijaju arhitektice Ivana Tutek i  u suradnji s pjesnikom i multimedijskim umjetnikom Stanislavom HabjanomUlaz je slobodan.

U sklopu promocije, u 21 sat slijedi performans Stanislava i glazbenika pod nazivom VRAĆAM TE ZAGREBE SEBI te glazbena izvedba post-punk sastava DDR.

Projekt DISPOZICIJA _ dijagram dijaloga razvija se od 2022. kao dio institucionalnog istraživanja na Arhitektonskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Nastao je iz dugogodišnje suradnje autora kroz zajedničke arhitektonske projekte, radionice na fakultetu, izložbe (Galerija Modulor, Atelijeri Žitnjak, Galerija SC), izvedbe i publikacije.

O projektu

DISPOZICIJA istražuje prijelaze i međuodnose između arhitekture i drugih umjetničkih izraza poput dizajna, književnosti, poezije, glazbe, filma, plesa i performansa. Ključni alat istraživanja su apstraktni kompozicijski dijagrami koji se prikazuju kroz izložbe, publikacije i izvedbe.

Ti dijagrami djeluju kao procesni modeli koji omogućuju dijalog između različitih umjetničkih medija te povezuju umjetničke, znanstvene i tehničke discipline. Njihov cilj je transformirati i proširiti osnovne strukture svakog medija, otvarajući prostor za nove spojeve i perspektive.

Publikacije i nastavni kontekst

Nova knjiga DISPOZICIJA _ dijagram dijaloga dokumentira dosadašnje faze istraživanja i postaje aktivan dio nastavnog procesa na kolegijima Crtanje i Plastično oblikovanje, koje vodi izv. prof. art. dr. sc. Ivana Tutek na Arhitektonskom fakultetu.

Projekt je predstavljen i kroz članak i vizualni esej u časopisu Život umjetnosti (br. 114, 2024), te u publikaciji međunarodne konferencije CA2RE / Community for Artistic and Architectural Research održane u studenom 2024. u Beogradu pod okriljem EAAE / European Association for Architectural Education.

Autori

  • Stanislav Habjan – pisac i multimedijski umjetnik koji u svom radu spaja tekst, fotografiju, dizajn, performans i glazbu. Autor je brojnih knjiga i interaktivnih izložbi te glazbenih predstava Škola ljubavi i Kafka i sin.

  • Bernarda Lukač, mag.ing.arch. – članica studija Atelier Minerva, aktivna u području arhitekture, grafičkog dizajna i glazbe, članica post-punk sastava DDR.

  • Ivana Tutek, izv. prof. art. dr. sc. – arhitektica i izvanredna profesorica Kabineta za crtanje i plastično oblikovanje na Arhitektonskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu. Autorica brojnih izložbi, publikacija i edukacijskih programa, suvoditeljica studija Atelier Minerva.

Svi zainteresirani pozvani su da se pridruže ovoj večeri dijaloga, zvuka i prostora.