Kolumne

petak, 27. siječnja 2023.

Marijan Brajinovic / Nikola Šimić Tonin | Život kravata


Nedavno je objavljena knjiga autora Monike Helfer i Michaela Köhlmeier Život kravata  ( Das Leben der Krawatten) od izdavačke kuće Brandstätter.

Prije je kravata bila sastavni dio garderobe muškaraca, te su imali u ormaru  na desetke raznih kravata. Na nekim sudovima u Beču kao Zemaljskom sudu za civilno pravne poslove ni odvjetnici ni tumači se ne smiju pojaviti bez kravate. Oni koji nemaju kravate doživljavaju se kao oni koji omalovažavaju institucija u koju dolaze.

Jednom prilikom sam pismenim putem pitao poznatog opernog komentatora Marcela Pravy-a, čiju kravatu imam u mojoj kolekciji, zašto i kod koje prilike nosi kravatu. Njegov odgovor  je glasio: “Uvijek kada idem u operu da bi time odao počast Mozartu”.

Danas ljudi očito  vežu crnu kravatu samo kad idu na pokop da odaju zadnju počast pokojnomu, što je lijepo, no onda bi to morali činiti i kada idu u crikvu da časte Boga.

Autori  publika “Život kravata” su  očito bez ulaženje u  genezu ili nastanak kravate bili fascinirani velikim brojem kravata Geralda Matt, bivšeg direktora Muzeja za primjeneju umjetnost (MAK) te su na tu temu napisali  zanimljivu publikaciju, ka je ilustrirana  krvatama  gospodina Matta.

Dakle kravata je ukrasni  odjevni predmet  s kojim se svatko inscenira kako njemu odgovara i time stavlja na svoju garderobu zadnju točku kao što se to stavlja kod ručnog pisanja na slovo i. Kroz kravatu  se odašilju signali o samom sebi i vlastitom karakteru bez toga da smo toga svjeni. Mnogi ljudi kroz kravate čitaju karakter  dotičnog čovjeka kako je to rekao i poznati američki režiser Martin Scorsese. Isti je na upit, a što je sa ljudima koji ne nose kravatu sarkastično rekao: “Onda oni nemaju karakter”.

O kravati su pisali i drugi pisci u Francuskoj jer su tamo hrvatski vojnici koji su ratovali u 30.- godišnjem boju 1618.- 1648., nosili rupce oko vrata u znak da su zaručeni ili oženjeni  i vjerni svojoj ljubavi. Tu modu su primjetili francuski plemići i istu malo stilizirali te je nazvali:”mode a la croate” (moda na hrvatski način). Neki autori su poučavali u svojim knjigami ljude kako se nose kravate ( ”L`art de de mettre sa cravate”), dok je Gradišćanski Hrvata dr. Stefan Benczak izdao predivnu monografiju na  više jezika po naslovom: ”Majestät Krawatte und ihre Vorgänger”.

Austrijski  autori publikacije “Život kravata”su mišljenja da je kravata jedan od zadnji  odjevnih predmeta muške ljepote, a u zadnje vrijeme i ženske jer i neke žene  rado nose kravatu. Navodno je poet  Baudlaire boju svoje kose određivao po kravati koju je nosio. Ako žene počnu već nositi kravate onda će kravata doživjeti renesansu a bome i frizeri koji će morati uvijek  načinjati nove frizure sa bojom koja odgovara kravati.

Hrvatski kulturnjaci nemaju sluha za promicanje produkta koji je usko vezan sa Hrvatima a bome i sa cilim svitom, posebno s muškim, jer svi koji nose kravatu su usko povezani sa hrvatskim izumom i bez toga da to znaju. Kad bi Hrvatska davala samo polovicu  potpore ku daje  za ... onda bi dobili muzej nulte kategorije u koji bi svi turisti rado  išli vidjeti kravatu nekog poznatog koji je iz njihove zemlje ili koga poznaju preko medija.

Pokušaji da se izložba  iz kolekcije dr. Benczaka  organizira u Brüsselu prilikom primanja Hrvatske  je propala zbog nemara i neznanja hrvatskih zastupnika. Zalaganjem  autora predivne gore navedene monografije i  vrijedne kolecije artifakta na temu kravata je pokazana u glavnoj zgradi Europskog savjeta u  Strassbourg-u kot i u Mađarskoj. Prije će biti takva izložba organizirana  od hrvatske manjine u Srbiji, nego  u Zagrebu, što nije na čast onima koji kroje hrvatsku kulturu.




Nema komentara :

Objavi komentar

Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.