Velik kao nebo, dubok kao more.
Majka!
Prekrasno ime.
Mislim i na tvoju majku,
na Bogorodicu s djetetom
i na ženu koja me rodila.
Dovoljan je jedan osmijeh
i majke nam sve oproste.
Jelena Hrvoj |
Martina Sviben |
Mirjana Mrkela |
Aleksandar Horvat |
Tankih oblaka koprenom
Kao komadima španske
čipke
Prekriva lice
septembarska Selena
Pesnikinja noći
Arabeskama zelenih
stihova
Žurno veze vizir za
buduće žutilo
I sakriva
Plitke bore u duboke reči
Strasno
Kao infantkinja na
molitvi
Ispoveda se poeziji do
poslednjeg uzdaha
Da ne izdahne
U hitrom vremenu
ljubavi koje joj izmiče
Drži se nitima reči za
priču o ljubavi što čili
Kao pramenje tankih
oblaka
Sa lica izboranog Meseca
Infantilna pletilja snova
Plete sebe iz juče sa
njim
Slovima
Vezuje prošlost za
budućnost
Privilegovana pesništvom
Da kao vino i stare čipke
Dobije na vrednosti što
izgubi na vremenu
Ljubav
kad prođe
I život
Kad umre
glasnom zornicom budi me pijetao
u srcu otoka gdje se kamen bere k'o što se
masline, smokve i grožđe na svakom otoku beru
a na jednom, uza sve to, još i sol
slušam uspavljujući šum mora u mjestu
u kojemu se zvonik crvenom kapom od sunca štiti
a meštar bez zanata pet i pol godina gradi
kamenu Baziliku sv. Petra* u minijaturi
ustajem
mašem kamenim kućama bijelih krovova
koje su poput morskih ptica
na okolne brežuljke sletjele
i ugnijezdile se u zelena staništa
ovdje se na osobit način ljube čovjek i kamen
plode se, iz vještih ruku klesarskih
bezlična gromada oglasi se krikom galeba
zasvijetli kandelabrom, zamiriše cvijetom i vazom
zakuca satom, zavodi rozetom
zasja ogrlicom na mojemu vratu
ovdje kamen i stenje i pjeva
ovdje se od ljepote, od kamena živi
_____________________________________
*izložena u crkvici Gospe na Botku u Pučišćima na otoku Braču
šarančići
kroz korizmu tovljeni pažljivo
bazenčićem kruže pred mrežicom
praćaknuti zgromljenom škrgicom
na Golgotu s golgotom skončati
cijeneći bešćutnost sàtare
(Pietra Una Volta Calma)
trojanski vonj
sad usidriš mi se
tik uz hipotalamus
ti besramna milijardo
svih spačvanskih komarica
tu baščanske vam pljušte zdravice
gdje zadružna smo helebarda samouništenja
šamaram nas raspamećena sjekirom
orno me šiljcima prepumpavaš
iz ekumenskog u bezobzirno
da konjicu zapahne ognjica
probirući sitna jajna legla
za futur mirijada ilijada
čistokrvnih olimpijada
(Franciska Poppins)
Među koricama libra duše moje
neispisane mnoge ostale su strane,
na koje zaborav bez kista i boje
naslika samoćom izgrižene dane.
Prelistaj stranice od sjećanja teže,
dlanom nježno skini paučine niti
i oćuti noći kroz prste što bježe;
u mrežu si s njima upletena i ti!
Kad ti jednom svanu od olova dani
i krv ti se vrela od skitnje umori,
kraj praznih listova libra mog zastani,
čut ćeš pjesmu moju o čežnji što zbori!
Pustih versa mojih zavodljive niske
s vatrom iz pogleda tvoga kad se spoje
urezat će vječno najljepše otiske
na stranice prazne libra duše moje.
Kad Sanja zakopča crveni pojas
Na točkastoj haljini
I zašušti prema vratima
Šojke rašire šarena krila
I odluče ne vratiti se
Na stablo u njenom vrtu
Ali vrate se
Dok ona hoda kroz osmijehe
Žuri kupiti dinju za večeru
Reže žarko žute komadiće
I čeka
Dureći se ptice su zaspale
San uvijek dolazi nenajavljeno
film se nastavlja
gladni koštano porculanski tanjuri samuju u secesijskoj vitrini esszimmera
strpljivo čekajuć ne bi li ih se iznijelo na svjetlo dana da im se svi dive
podne je vrijeme objeda sunce zapeklo vatra prži do mozga
tri djevojke pod suncobranom plaču kao breze
sa strane kriomice prateći tko će znati zašto
ne treba im ta lijepe su net uživaju si piće a momci nisu daleko
ali one su zapravo nastavile film u kojem su od njih ostale tri popijevke i jezik za zubima
podlegle su u njem ne dobrim ljudskim nagonima
okrutnosti kukavičluku podloj prisili pohlepi brbljivosti i hvalisavosti
žive u čežnji no tješe se da su tu iste drugima
s vjetrom plešu s oblacima pričaju sanjaju da
iznad mora šuma gora i oblaka
sati teku neumitno i potrebno je ipak malo pričekati
jer na putu si i onda kad stojiš
naučiti treba uzvratiti pogled voljeti malim koracima
sumrak koji je bio samo naš
probati kako sam na koljenima
zori pjevati svježu pjesmu svitanja
otkriti u sebi otok i dugu nad njim i rijeku bisernu
koja nas je očarala
ne vjerovati da je janje lav da ćeš isčeznuti
da se suze trebaju lediti na trepavicama
sve dok svijetla krv bije istovremeno iz dva srca
(Svaka sličnost sa stvarnim osobama i događajima je sasvim slučajna)
*
Prvo što je ugledala bio je stalak iznad nje na kojemu je visila flaša sa infuzijom. Preznula se kad je razaznala da ta infuzija dotiče u njezinu ruku.
Pali ste, gospođo.- nježno je rekla medicinska sestra brišući joj znoj sa čela.
Prisjećala se da je krenula odneti bratu uskršnji kolač. Stajala je tik uz cestu ispred prijelaza za pješake. Srela se tu sa poznanicima iz sela. Čestitali su jedni drugima Uskrs i čavrljali dok se na semaforu ne upali zeleno. Vozila su nailazila jedno za drugim. Po karoserijama i registracijskim tablicama vidjelo se da su vozila mahom inostrana. Stigli su gosti iz bližih i daljih zemalja da proslave najveći kršćanski blagdan u rodnome mjestu sa svojim roditeljima, braćom, sestrama i prijateljima. Auta su bila uglancana i dotjerana do visokog sjaja. Putnici u njima su bili nasmijani, oglašavale su se sirene, veselo su mahali prolaznicima i njima što su čekali na semaforu zeleno. Selo je to, gdje svako svakoga poznaje. Pomno je zagledala auta i njihovu unutrašnjost, mada su brzo prolazili. I...U četvrtom autu koje je nailazilo vidje svoga jedinca. Protrljala je oči kao da je željela potvrdu da je dobro vidjela. Da, jeste, on je! Sada je već bila sigurna. Stigao je čak iz Nizozemske. Na suvozačevu mjestu, sudeći po obrisima figure, sjedila je njegova supruga. Tek je dvije godine kako su u braku, pomisli. Srce joj je počelo naglo udarati. Iskorači iz gomile ljudi, podiže lijevu ruku i nevješto mahnu njome prema sinu. Vidjeo ju je! Osjećala je to duboko u prsima. Nije stao. Produžio je istim tempom onako kako je i vozio dok je još nije primijetio.
»potraga i bijeg«
46 pjesama sastavljenih u tri ciklusa. Zasigurno nije slučajno što se poglavlje u kojem se otkriva alter ego nalazi na početku zbirke. Na taj način autorica otklanja sumnje i odgovara na nagađanja jesu li pjesme autobiografski materijal ili ne. Sve su pjesme autobiografske. Čitatelj samo treba znati kako postoji više osoba.
Zbirka Montažna ptica prepuna je metafora, izraza
s dvostrukim značenjem, neke pjesme su kao sendvič za dušu kad ne znaš što
zapravo jedeš, ali sve je jako ukusno.
Ptica, let, krila, perje motivi su koji se
arhetipski pojavljuju u pjesmama Ivanke Blažević Kiš. Uvijek sa sobom nose bit.
Bilo da nešto važno donesu ili odnesu iz prostora. Prostori su vješto skriveni
i istovremeno se preklapaju (tako da ih ptice mogu premostiti). Potraga i bijeg
obično su isprepleteni. Ptice lete, mijenjaju oblike, ali sa sobom uvijek nose
bijeg: »… snom obavijaju svoje metafizičko nebo. / Šalju mentalne poruke.
/…« (Žene).
Ptice se pojavljuju prikriveno, ponekad samo kao
asocijacija na galeba: » Ako mi dopustiš, čitat ću ti nebeske stihove /
Livingstonove mame, / pa ćemo se, uz dim, vinuti. / Možda nas pronađe
inspiracija. / Nasloni se na moja leđa bez granica. / Smotat ćemo se u
metafizičku kuglu / i zagrliti irealno, / kao jedini put.«
Netko bi izabrao Brzo, brzo za onu koja
karakterizira autoricu i svrstava je u antologije suvremene poezije. Ja
odaberem pjesmu Između mene, koja govorim i mene, koja šutim. Jer,
pjesma Brzo, brzo govori o odlasku, o bijegu. Ta pjesma predstavlja jaču
struju od mnogih žila rijeke koje se u delti ulijevaju u istinu. Međutim, moja
odabrana pjesma ujedinjuje. Predstavlja rijeku koja je već postala istina.
Objedinjuje sve autoričine teme u jednu melodiju. Imam osjećaj da Ivanka
Blažević Kiš u cijeloj zbirci, u svim pjesmama, upravo to pokušava postići,
spajanje u jedinstvo.
Moju pozornost privuče Nebeska hipoteza. Pjesma u
kojoj je ptica uhvaćena u prostoru između. Kad nije ni u jednoj ni drugoj
projekciji. Slike se miješaju jedna s drugom, stvaraju se nerođeni oblici,
nestvorena nebesa. Sve je pojednostavljeno u nekoliko znakova s tipkovnice: »
… Razmak. // Točka. // Zarez. // Točka. Razmak. // Zarez. // Dvotočka. //
Razmak. // Tri točke.« Ostatak teksta pjesme, međutim, kao da se raspao u
prostoru između i tamo samo hipotetski postoji.
Zanimljivi su izrazi, neobičnosti koji
oduševljavaju, lijepo zvuče kada su tako zajedno i sukreiraju potpuno drugačiji
koncept, osjećaj. U pjesmi Kontekst – drugi obraz teksta (već je naslov
takav) nalazimo: »Ne dopusti da sva tvoja prisutnost, / postane nečija
slijepa točka!« I dalje: »Dobio si razbacane oči koje spajaju nemoguće.«
Zapisi Ivanke Blažević Kiš prepuni su sitnih detalja koji osvježavaju
slike, ističu ih ili im daju potpuno novi kontekst. Najčešće se neobičnosti
nadograđuju, pa poruke postaju sve skrivenije, tako se značenja odgonetavaju
samo najustrajnijim čitateljima.
Svakako ne mogu reći da se radi o jednostavnoj poeziji. Iako bi zbog lakoće
i prozračnosti tekstova čitatelj tako pomislio na prvi pogled. Ali samo na prvi
pogled. To je zapravo jedna od karakteristika poezije Ivanke Blažević Kiš.
Čista i bistra kao voda kroz koju se vidi do dna. Ali duboka je, opasno duboka.
U sklopu izdavačkog programa uz jubilej 75. godina života i 55. godina svestranog umjetničkog djelovanja Tomislava Marijana Bilosnića, iz tiska je ovih dana izišla knjiga putopisa „Put u Havanu“, koja je uvrštena u Program kulturnog razvitka RH za 2021. godinu, pa je u tome smislu autoru i dodijeljena nagrada Ministarstva kulture za poticanje književnoga stvaralaštva.
O romanu Milana Zagorca "Sukladnost ljubavnih trokuta"
(Rijeka: Studio TiM, 2020.)
Ljubavni trokut — što je to
Ljubavni trokut je nezgoda u kojoj sudjeluju tri osobe. Osoba A voli osobu B, a osoba B voli osobu C. Čim sam pročitala naslov romana, prigovorila sam autoru:
— Neće ti to valjati, Milane! — rekla sam smrknuto — Noa je nerazumni klinac, a ti mu namećeš ozbiljne probleme!
Život jedan je samo |
Roman „U jarku“ Slađane Nine Perković jedan je od ovogodišnjih posebnih pohvala Europske nagrade za književnost. Kao i obično, ova nagrada dodijeljena je s punim pravom.
Radnja romana odvija se u svega dvadeset i četiri sata, u neimenovanom mjestu, s neimenovanom glavnom junakinjom. Kroz roman pratimo mladu djevojku, koja nam kroz svoje depresivno stanje savršeno opisuje surovost života na ovim područjima. Od slikovitih i živopisnih aktera, preko svakodnevnih događaja, ponašanja, pa i samog krajolika, Perković plete priču o narodu i generaciji koja se i sama našla u jarku postojanja i preživljavanja. Ne bih voljela previše odavati radnju jer je ona uistinu kompleksna u svojoj jednostavnosti, te je na čitatelju da uroni u nju i dozvoli knjizi da ga zarobi.
Kako bi štivo u svojoj surovoj istinitosti dobilo tračak svjetlosti, Perković cijelu priču o bezimenoj junakinji, pogrebu, obitelji i ostavštini pripovijeda kroz crnohumornu naraciju. Vještim balansiranjem upravo tim humoresknim dijelovima priča nas vuče da je konzumiramo od prve stranice, dok usput ne shvaćamo koliko tame vreba iza svakog slova.
Sama atmosfera romana je tamna i pomalo mučna, no iznimno dinamična. Vješto pripovijedanje kroz dijaloge otkriva nam cijeli spektar ljudskosti i neljudskosti; čak i krajnosti kojima ljudi pribjegavaju kako bi se domogli onoga što smatraju svojim.
21. Festivala europske kratke priče
5. – 10. lipnja 2022. / Zagreb – Zadar
Press-konferencija
četvrtak 26. svibnja 2022. u 12 sati
Mali pogon Tvornice kulture
Koji nas domaći, regionalni i strani autori i autorice očekuju na 21. FEKP-u, o čemu će se razgovarati, što ćemo čitati, kako smo povezali kratku priču s drugim umjetnostima saznajte na press-konferenciji u četvrtak, 26. svibnja u 12 sati u Malom pogonu Tvornice kulture u Zagrebu gdje vas očekuje programski odbor Festivala u sastavu Katarina Brajdić, Tomislav Kuzmanović i Roman Simić te predsjednica žirija ovogodišnjeg Natječaja za kratku priču za mlade Korana Serdarević.
I Bog daše odmora starom Petru
I lovore u vis vrimenu
I vrijesove znojnom maru prapovijesti.
I Eden to postaše - kamena, bronce i mjedi.
Vatre grijaše ognjišta bezimenih sjena
a hladni krš živih voda iz podzemlja
napi žedne usne Romana.
Nastade veliki Municipij, Sinodij i Promona.
I niti tunika razgradiše thoraksa rđe
A novo pleme s Karpata zasija tu sjeme
Od Tepljuha do Kljaka.
s ruke na ruku na od oka libelu stavljaše se kocka
Od Snačića do Nelipića
Od kvadra ideja osame neba
daše Bog Petru i Marti
malog Ivana u kolinki.
Uz poj ovaca zvonile su epovi i balade, pisme narodne
I moždana poimanja dovršiše juga vreve.
Isklesao je u kamen južna jedinstva
I pođe za rana vidjeti svijeta.
Znati je dobro vjekove nove
Niz diobe rijeke Čikole
Te na glavici Paraća
Kamen po kamen isklesa se kalota.
Kako je i pisano – zla s Istoka krenuše,
ozebli su topli kraj barbari pogane duše.
Nestadu dveri loze obiteljske
A drač i trava zaboraviše lišća jablana pljeske.
Pred tvojim zdencem gledah sebe i dijete.
Bistrio sam jutro i prizora mijene.
Osmijeh ti dadoh, a ti meni razloga.
U čistini zagolicah smisao neba.
___________________________________________________________
Petar i Marta - roditelji kipara Ivana Meštrovića
Romani - Rimljani
Municipij, Sinoodij, Promona - toponimi, naselja rimska oko Petrova polja
Snačići i Nelipići - hrvatske velikaške obitelji
kolinka - krevet
Čikola - rijeka koja izvire na istoku Petrovog polja i protječe kroz Drniš
Glavica Paraća - mjesto na kojem je napravljen mauzolej obitelji Meštrović
thorax - rimski oklop