UNIVERZUM
DODIRNUT SRCEM
Šetnja
po kiši – Zen priča
„Dva
su učena čovjeka šetala po kiši i jedan se nije smočio. Može li mi netko od vas
reći zbog čega?
- Zato što je jedan od njih nosio kišobran.
- Zato što je kiša padala u razmaknutim mlazovima tako da na jednoga nije ništa palo.
- Zato što je jedan od njih išao sredinom ulice, a drugi uz zidove zgrada.
- Vi ste se svi uhvatili fraze "jedan se nije smočio" i tako naravno, nećete nikada otkriti pravu stvarnost.
- Gledajte, ako kažem "jedan se nije smočio", ne znači li to da su se obadvojica smočila? – (pokazuje prstom.)
- Zato što je jedan od njih nosio kišobran.
- Zato što je kiša padala u razmaknutim mlazovima tako da na jednoga nije ništa palo.
- Zato što je jedan od njih išao sredinom ulice, a drugi uz zidove zgrada.
- Vi ste se svi uhvatili fraze "jedan se nije smočio" i tako naravno, nećete nikada otkriti pravu stvarnost.
- Gledajte, ako kažem "jedan se nije smočio", ne znači li to da su se obadvojica smočila? – (pokazuje prstom.)
Ako
prstom pokazujemo na mjesec, mjesec nije u prstu: kad riječima ukazujemo na
istinu, istina nije u riječima. Ako se hvatamo samo za riječi, riječi će nas
zagušiti i nikad nećemo shvatiti istinu i suštinu.“
Kako
onda čitati poeziju ? Postoje pjesme koje
čitamo očima, preletimo ih i nakon
čitanja zaboravimo. Postoje pjesme za koje bismo
mogli reći da prolaze kroz svaki naš zid, pjesme koje i poslije čitanja ostanu
u nama, izgrade duboku tišinu u kojoj ih osjećamo kao čudesna bića ljepote i
čujemo njihova bila, otkucaje nalik samom protoku vremena, ehu i bojama
vječnosti. To je svevremena poezija. Iskrena,
nepatvorena, čovjekom pisana, bez želje da liči na uzore, bez namjere da ih
ruši, poezija upućena na dobro i na ljubav, na gradnju i mostove. Upravo takva je poezija
Duška Babića, u rukopisu zbirke
„Prva četvrtina srca“ , zbirke duboke poetike i lirskih
pjesama koje svjedoče istinski samosvojnog autora, drugačijeg i posebnog.
Poezija je to koja ne remeti slijed misli čitatelja, koja zaokuplja svu pažnju, koja se otvara pred čitateljima stvarajući slike, pretvarajući riječi i metafore u prasak spoznaje – samospoznaje. Jer poezija je to koja je dubokosmislena, duboko refleksivna i nadasve jaka, u svojoj višeslojnosti. Kad pjeva o ženi, ona je ogrnuta toplim i nježnim ogrtačem emocija,
bilo da je gledana kao najljepši dio
ovozemaljske prirode, bilo da je dodirnuta srcem, bilo da je samo dio čežnje, želje,
misli, bilo da je podignuta na pijedestal. Žena,
sinonim, simbol ljepote, ali i žena muza, žena Poezija,
kojoj se pjesnik obraća sa velikim i iskrenim poštovanjem i beskrajnom, bezgraničnom ljubavi pri čemu je erotski naboj
prefinjen i suptilan, na mjestima pretočen u nezaboravne slike i ritmove koji u
sjećanju ostaju kao predivna glazba. Babić svakim svojim stihom svjedoči da je
ljubav čovjekova jedina nada, dovoljna i jaka da drži cijeli svemir, zapravo je
u njegovim pjesmama riječ o svjedočanstvu njezine ljepote i ako veliki
Dostojevski ustvrdi da je ljepota ta kojom se ovaj svijet može iskupiti, Babić
svojim pjesmama slavi ljepotu same ljubavi jer ljubav je ta koja mijenja
stvari, ljubav je ta koja od običnih stvari može načiniti raj.
Sam naslov „Prva četvrtina srca“ samo naizgled je matematički ili anatomski pojam,
međutim, unutar njega vrlo je vješto protkano
pjesnikovo viđenje rađanja ljubavi, poput rađanja mjeseca, njegove prve četvrti, onog lijepog,
istinskog osjećaja koji zaustavlja razum i buja, razvija se snagom ljubavi.
Pjesnik se vješto igra riječima i različitostima njihovog značenja. Tako na primjer u pjesmi „Samuraj“ značenjski riječ raščlanjuje na samoću u raju. Tako postiže da se riječ koja se jedanko piše, ali razlikuje u značenju vrlo vješto i smisleno ukomponira u istu pjesmu. Prisustvo oksimorona pojačava dojmljivost stihova, npr. Životinjski nježno, ili da mi usne izgore ispod vode , bas kao i koristenje paradoksa npr. ptica osuđenih na
ljepotu leta
Pjesme su slobodnog stiha, nemaju određenu metriku,no postoje pjesme u kojima je prisutna rima ali isključivo u cilju pojačanja značenja u pjesmi i samog ritma,
zvučnosti i snage izričaja
(pjesma
„Zavjet“)
Večer
donosi čemer
kiše sjete prijete
lome grane
drvorede proklete
na trenutak
uspomene zasvijetle
Skoro
svaka od pjesama iz zbirke može biti cjelovitim obrascem Babićeva pjesničkog
stila, može biti prelijepim slikovno-glazbenim svjedokom njegova poniranja u
semantičke dubine riječi gdje pjesnik pronalazi značenjske bisere kojima
prožeže i razgoni magle svakodnevice i apatije suvremenog čovjeka i ljubav
pokazuje ne samo kao jedini pravi smisao živlljenja nego i kao jedini pravi put
spoznaje. Ljubavna lirika Duška Babića svojevrsno je, ubjedljivo i upečatljivo
odgonetanje svemira srcem. Pri svemu tome, u moru melankolične i depresivne,
stilski i značenjski do nihilizma umorne suvremene pjesničke produkcije
Babićeva poetika vjeru u čovjeka crpi iz čudesne ljepote ljubavi i nudi je ne
samo kao nadu nego kao jedini put. Reći nekome iskreno ,,volim te" nije
nikada otrcano i takve riječi ne mogu izgubiti značaj nikakvom prekomjernom
uporabom, pa niti u poeziji, ali će svi koji pročitaju Babićevu zbirku pjesama
poželjeti onima koje vole reći to i na jedan nov, Duškov način: “valim
te".
VALIM TE
Misao
je svakog vala
da
se prsima
o
stijenu razbija
rasprsne
i rasprska
u
tisuće malih vodoskoka
ukrašenih
po rubovima
čipkom
od pjene
kao
rascvjetalim pupoljcima
Iznjedren
snagom mora
struja
i oluja
val
se rađa niotkuda
nema
u njemu vjere
poniznosti
ili časti
jednoga
je usuda
da
pred očima zablista
u
revoluciji ljepote
smrtnoga
uzdaha
ljubeć
stijenu
posljednjom
snagom
k'o
što čovjek
u
bizarnom snu
strašću
nepokornom
ljubi
savršenu ženu.
Ova
pjesma, osim što može ilustrirati
pjesnikovu čudesnu igru riječima pri čemu im on ništa ne oduzima nego divnim
poetskim kontekstima dodaje njihove sopstvene dubine, može poslužiti i kao
sublimirani koncept pjesnikove vjere u svojevrsnu “revoluciju ljepote"
nošenu tim valom slobodnim od svake prepreke, neumitnom, iskonskom.
Iznjedren
snagom mora
struja
i oluja
val
se rađa niotkuda
nema
u njemu vjere
poniznosti
ili časti
jednoga
je usuda
I
pjesnik nije ništa drugo do čovjek, čovjek koji sam sebe nosi kao plamen,
čovjek oslonjen na sebe samoga, na snagu koju crpi iz ljepote sopstvene ljubavi
koja se otud može činiti da dolazi niotkuda ali nema sumnje kuda ona vodi, i
kao jedini smisao i kao put spoznaje. I pod dojmom čudesne stvarateljske snage
čitajući ove pjesme čovjek se nikada ne upita je li to bogohulno, jer nije,
nije jer to je taj isti univerzum kojeg smo svi zatekli samo što ga je ovaj
čovjek, Duško Babić cijelog prošao i dodirnuo srcem.
Mensur
Ćatić
Visoko,
27.10.2011.
Nema komentara :
Objavi komentar
Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.