Kolumne

Jelena Hrvoj
Patnje mladog autora

Eleonora Ernoić Krnjak
Rozin kutak

Martina Sviben
S kodom bluesa i balade

Mirjana Mrkela
Ispovijed jedne čitateljice

Aleksandar Horvat
Kajkavsko najže

četvrtak, 8. svibnja 2025.

Ante Jaša, Izložba fotografija, izbor od 1970 do 2025., Galerija Kapetanova kula, HDLU Zadar, 5. – 16. svibnja 2025.

 

ISTINSKI MAJSTOR KOJI FOTOGRAFIJU NE STVARA VEĆ ŽIVI

Ante Jaša istaknuto je ime hrvatske i međunarodne umjetničke fotografije i nositelj prestižnog zvanja FIAP (Fédération Internationale de l'Art Photographique). Umjetnička fotografija Ante Jaše ističe se vizualnom osjetljivošću koja nadilazi tehniku – u njegovim kolor fotografijama boja postaje emocija, a u crno-bijelima svjetlo i sjena oblikuju tišinu i dubinu prizora. Njegov umjetnički opus obuhvaća desetljeća predanog rada, estetskog istraživanja i tehničkog savršenstva. 

Fotografiju Ante Jaše karakterizira suptilna ravnoteža između dokumentarnog i poetskog izraza. Njegove fotografije u cijelosti odražavaju duboko razumijevanje svjetla, kompozicije i ljudske emocije, uvijek na isti način, bez obzira što Jašin rad nije vezan uz jedno fotografsko područje. On fotografira gotovo sve vidljivo oko sebe, od pejzaža, mora, arhitekture, veduta, raznih predmeta, do portreta, od socijalne dokumentacije do apstraktne fotografije, istražujući različite teme i njihov dublji sloj značenja, tako da Jašina fotografija podjednako odiše klasičnom ljepotom i modernim senzibilitetom.

Posebno valja istaći njegov osjećaj za trenutak. Bilo da fotografira ulične scene ili prirodu, Jaša posjeduje rijetku sposobnost „vidjeti nevidljivo“, uhvatiti ono što promiče oku običnog promatrača. U kadrovima ovog fotografa osjeća se tišina, onaj trenutak meditacije između fotografa i motiva, što stvarnost ovih fotografija transformira u univerzalno i bezvremensko. Dakle, Jašin pristup fotografiji temelji se na strpljenju, promišljenosti i dubokom poštovanju motiva. U vrijeme kada se mnogi fotografi oslanjaju na tehniku i postprodukciju, Ante Jaša ostaje vjeran klasičnom, gotovo zenovskom pristupu fotografiji. Svaka njegova fotografija rezultat je pažljivo izabranog trenutka, gdje se svjetlo, sjena i kompozicija stapaju u jedinstvenu cjelinu. Fotografija za njega nije samo dokument – ona je sredstvo izražavanja, introspekcije i komunikacije.

Umjetnički opus Ante Jaše, kako je, recimo, predstavljen u njegovoj monografiji Svjetlopisi 1970–2000, čini impresivnu vizualnu kroniku mediteranskog krajolika, u kojem se isprepliću priroda, čovjek, duhovnost i svakodnevica, gdje se još jednom potvrđuje rečena činjenica kako fotografije ovog majstora nisu samo dokumentarističke – one su lirske, intimne, pažljivo komponirane slike koje istodobno odišu poštovanjem prema motivu i dubokom estetskom promišljenošću.

Ako bih konkretnije analizirao neke od ključnih tematskih cjelina iz Jašina opusa, mogao bih jednostavno kazati: Portreti koje Jaša stvara, osobito ribara i starijih stanovnika dalmatinskih mjesta, odišu autentičnošću. Nema ovdje poziranja, postoji tek tiho povjerenje između fotografa i portretiranog. Na licima portretiranih, uglavnom  ljudi s mora, vidi se trag soli, sunca i vremena, i  konačno, - dostojanstvo, jer Jaša majstorski bilježi teksturu i materijalnost,   pažljivo uravnotežujući kompoziciju, često uz prisustvo dijagonala koje vode oko promatrača po slici. Korištenje svjetla i sjene je suptilno – ponekad kontrastno, ponekad prigušeno, ovisno o atmosferi trenutka. 

U Jašinim pejzažima Mediteran nikad nije kičast ni razglednički. To su slike jutarnje tišine, često kontemplativne, slike valova koji dodiruju stari mul, kamenih uvala, čempresa uz put, pejzaži koji pozivaju na razmišljanje. Raspela na raskršćima, u kamenim nišama, ili u unutrašnjosti starih kapelica, prikazuju se s osobitim poštovanjem. U tim je prizorima jaka duhovna dimenzija, ne toliko kroz dramatiku, koliko kroz tišinu i skromnost. Stare kuće, portali, napukle škure, fasade s lavandom ili kaparom, sve to Jaša fotografira s osjećajem za patinu vremena, pa njegove slike arhitekture nisu monumentalne, već bliske i humane. U prikazu raslinja, posebno maslina, čempresa i smokava, osjeti se ne samo oblik, već i simbolika – izdržljivost, mir i trajanje.

Fotografije Ante Jaše, isto tako, predstavljaju i snažan vizualni most između dva svijeta - dinamičnog i slojevitog, kao u slučaju blizanaca u New Yorku i razrušenog, bolnog, ali dostojanstvenog kao u slučaju Vukovara. Kroz svoje radove na temu blizanaca u New Yorku, Jaša se ne zadržava na literarnoj slici blizanaca kao fenomena, već prodire dublje, prikazujući dvojnost identiteta, paralelnu stvarnost u jednom tijelu, osjećaj otuđenosti u metropoli punoj ljudi. S druge strane, tematika razrušenog Vukovara donosi potpuno drukčiji ton - dokumentaran, emotivan, gotovo meditativan. Ovdje dominira tišina: napušteni prozori bez okvira, zgrade koje stoje kao nijemi svjedoci prošlosti, ljušture nekadašnjeg života. Fotografija ovdje nije samo prikaz uništenja, već duboko poštovanje prostora, povijesti i onih koji su tu živjeli.

Sudjelujući na brojnim međunarodnim izložbama, radovi Ante Jaše naišli su na izniman prijem kod publike i stručnjaka. Njegove su fotografije izlagane i nagrađivane diljem Europe i svijeta, čime je ne samo promovirao svoje ime, već i hrvatsku fotografsku scenu u cijelosti. Ante Jaša predstavlja rijetku vrstu umjetnika koji spaja tehničku izvrsnost s dubokom estetskom i filozofskom dimenzijom. Njegov opus inspirira nove generacije fotografa da fotografiju ne promatraju samo kao sredstvo za bilježenje stvarnosti, već kao medij kroz koji se izražava osobna vizija i duhovna potraga. U vremenu preplavljenom digitalnim slikama i instant-umjetnošću, Jašin rad tako podsjeća na temeljne vrijednosti fotografije: promatranje, strpljenje, osjećaj za svjetlo i poštovanje motiva. 

Konačno, Ante Jaša nije samo fotograf – on je pripovjedač svjetlom, pjesnik objektiva i čuvar duše fotografije. Njegovo stvaralaštvo predstavlja most između tradicije i suvremenosti, između stvarnog i zamišljenog. Zvanje FIAP samo je formalna potvrda onoga što njegove fotografije govore same za sebe – da se pred nama nalazi istinski majstor koji fotografiju ne stvara, već živi.

Tomislav Marijan Bilosnić


Nema komentara :

Objavi komentar

Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.