vrijeme: 23.04.2020.                   
url: http://nocknjige.hr/
Čitanost u Hrvatskoj u proteklih je godinu dana narasla za sedam posto, s prošlogodišnjih 42 na 49 posto, češće od ostalih čitaju žene i visokoobrazovani i to najviše beletristiku, rezultati su istraživanja o čitanosti i kupovini knjiga objavljeni u četvrtak u povodu Noći knjige 2020.
Rezultati su to ispitivanja koje je u ožujku ove godine na reprezentativnom uzorku od tisuću ispitanika provela agencija Kvaka – Ured za kreativnu analizu.
U priopćenju objavljenom u povodu 9. Noći knjige, Tamara Kraus iz  agencije Kvaka ističe kako je takav vidljiv pomak rezultat posljedica  entuzijazma organizacija i pojedinaca kojima je krajnji cilj povećanje  čitanosti i kupovine knjiga. "Ovih 49 posto čitača odnosi se na postotak  osoba u Republici Hrvatskoj u dobi od 16 godina i više koji su u  zadnjih godinu dana pročitali barem jednu knjigu, izuzev obavezne  literature u školama", ističe Kraus u priopćenju.
Među čitačima najviše je onih koji u godinu dana pročitaju dvije  knjige. Knjige češće od ostalih čitaju žene, njih 55 posto, osobe u dobi  od 26 do 35 godina, njih 60 posto, te visokoobrazovane osobe – 78  posto. Pročitane knjige najviše se posuđuju u knjižnicama (44 posto) ili  se kupuju (38 posto), a u većoj ih mjeri kupuju mlađe osobe u dobi od  26 do 35 godina i oni s višim primanjima kućanstva.
Kada je u pitanju vrsta pročitanih knjiga, tu nema velikih promjena u  odnosu na prošle godine – i dalje je najčitanija beletristika (65  posto), slijede publicistika i stručne/znanstvene knjige (po 27 posto)  te priručnici (22 posto).
Kada je u pitanju kupovina knjiga, uočen je trend stagnacije: u  posljednja tri mjeseca barem jednu knjigu kupilo je 23 posto građana  Hrvatske, što je izjednačeno s rezultatima unatrag četiri godine (24  posto 2019. godine te 25 posto 2018. i 2017. godine). Oni koji kupuju  knjige, najčešće kupuju jednu knjigu u tri mjeseca. Češće od ostalih,  knjige kupuju osobe u dobi od 26 do 35 godina (36 posto) i  visokoobrazovane osobe (46 posto), dok s porastom primanja kućanstva  raste i postotak onih koji kupuju knjige.
Knjige se i dalje najčešće kupuju u knjižarama (47 posto), slijede  kiosci (18 posto) te kupovina preko interneta (15 posto), a  analizirajući mjesta kupovine od 2013. godine pa do danas, primjećuje se  trend rasta kupovine knjiga preko interneta (4 posto u 2013. godini) te  trend pada kupovine knjiga na kioscima (29 posto u 2013. godini).
Najčešće se kupuje beletristika, daleko više od drugih kategorija  knjiga (45 posto) i tako godinama. Kategoriju knjiga koju čine stručne  knjige, publicistika, dječje, priručnici, kupuje od 20 do 30 posto  građana, a treću kategoriju – strip i knjige o umjetnosti - kupuje manje  od 10 posto hrvatskih građana. Trend kupovanja knjiga na popustu se i  dalje nastavlja, iako se u zadnje tri godine ustalio, tako i dalje nešto  više od polovice građana (54 posto) kupuje knjige na popustu, a ostali  po punoj cijeni.
Postotak onih koji knjige ne kupuju radi manjka interesa (43 posto) pao  je u odnosu na prethodna mjerenja - ranije je to uvijek bila preko  polovica ispitanika - no i dalje predstavlja najvažniji razlog zbog  kojeg se knjige ne kupuju. Zbog financijskih razloga ili zbog toga što  knjige posuđuju u knjižnicama, knjige ne kupuje oko 20 posto hrvatskih  građana.
Postoje razlike u razlozima ne kupovanja knjiga s obzirom na različite  demografske skupine, pa tako muškarci i mlađe osobe do 35 godina češće  od ostalih knjige ne kupuju iz razloga što ih ne zanimaju, dok starije  osobe (preko 56 godina) knjige ne kupuju više iz financijskih razloga.  Žene također, više nego muškarci, knjige ne kupuju iz financijskih  razloga, dok je kod najmlađih (od 16 do 25 godina) posudba u knjižnici  češći razlog ne kupovanja knjiga u odnosu na ostale dobne skupine.
Iako se prije nekoliko godina najavljivalo kako će e-knjiga zamijeniti  tiskanu knjigu, ipak udio onih koji čitaju, a pogotovo kupuju, e-knjige  stagnira i iznosi svega 2 posto. E-knjigu čita 9 posto hrvatskih  građana. Na internetu su i dalje najtraženiji sadržaj dnevne novine,  koje čita 55 posto stanovnika RH, dok čak trećina hrvatske populacije  niti povremeno ne čita sadržaje na internetu.
Istraživanje o čitanosti i kupovini knjiga pokrenuto je prije 15 godina  i traje do danas te je jedino relevantno istraživanje koje govori o  čitanosti i kupovini knjiga među hrvatskom populacijom. Njegova dodatna  vrijednost je kontinuitet koji omogućava praćenje trendova kroz  vremenski period, dok je razvoj digitalizacije omogućio korištenje i  konzumaciju medija na potpuno novi način, napominje se u priopćenju.
Istovremeno dogodila se prevelika opterećenost velikom količinom  informacija što na tržište uvodi i novi termin tzv. "infobesity". Kao  rezultat toga, počinje borba za čovjekovu pažnju koja je značajno  smanjena i u novim okolnostima utakmicu igraju sve industrije, pa tako i  marketinška koja se na kreativan i inovativan način bori za onaj mali  dio pažnje koji će omogućiti percepciju prikazanih podražaja.
"U svakom je slučaju pozitivno i optimistično to da hrvatskim građanima  čitanje predstavlja užitak i razonodu koje istovremeno traži  disciplinu, strpljenje i trud, traži vrijeme, traži taj mali dio pažnje,  a pozitivna je i činjenica što se, u današnjem svijetu digitalizacije,  internet ne smatra prijetnjom knjigama jer sadržaj na njemu ne  predstavlja prepreku za čitanje knjiga, a niti je najbolji i  najefikasniji način kupovanja knjiga", ističe Kraus. "Iako posjećenost  promocija knjiga nije velika, niti se hrli u nabavu dobre knjige  stavljajući njezinu cijenu u drugi plan, za budućnost knjige najvažnije  je to što se ona još uvijek doživljava kao izvor znanja", zaključuje. 
Izvor:Culturnet.hr
Izvor:Culturnet.hr
 
				 
				 
				 
				 
				
Nema komentara :
Objavi komentar
Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.