Kolumne

Jelena Hrvoj
Patnje mladog autora

Eleonora Ernoić Krnjak
Rozin kutak

Martina Sviben
S kodom bluesa i balade

Mirjana Mrkela
Ispovijed jedne čitateljice

Aleksandar Horvat
Kajkavsko najže

petak, 21. ožujka 2025.

Otvorenje izložbe | Željko Beljan: Giocatori - Galerija Prozori

 
















Galerija Prozori

Knjižnica S. S. Kranjčevića, Zapoljska 1, Zagreb


NAJAVA 


Otvorenje izložbe

ŽELJKO BELJAN / GIOCATORI


srijeda, 26. 3. 2025. u 19 sati


Izložba ostaje otvorena do 20. 4. 2025.

(...) U radu Željka Beljana riječ je o igrama kao objektima koje koncipira, izrađuje, testira i u konačnici daje na korištenje publici. Postavljene u prostoru galerije u knjižnici, na stolove na Dječjem i Odraslom odjelu, uklopljene s ostatkom knjižničnog inventara, predstavljaju neočekivano, ali dobrodošlo iznenađenje u knjižničnu svakodnevicu. Ne samo da ih je moguće dirati, nego i koristiti, zaigrati. Sve dijelove ovih autentičnih drvenih objekata autor sam izrađuje. Brusi, reže, pili, boja, sastavlja koristeći se pritom odbačenim ili pronađenim materijalima koje prenamjenjuje i rekreira u novim formama i s drugačijom svrhom. (...) Velik broj ovih igara svojom formom, bojom ili elementima podsjeća na različite inventivne varijante stolnog nogometa. Pa iako sve dolaze sa setom pravila, ona nisu fiksna već upravo suprotno, njihovo mijenjanje i prilagodbu autor tretira kao sastavni dio svake prave igre. Na ovaj način igra postaje umjetnička situacija koju kreira u trenutku kada se iz samog rada izmaknuo, otvorivši prostor neočekivanim i nepredvidivim interakcijama i susretima, emocijama i odnosima. Kao rezultat umjetničkog rada i potaknuta unutar umjetničkog procesa, u njoj se preklapa svakodnevno s umjetničkim, osobno s društvenim, a u osnovi ovih odnosa je pozitivna razmjena. To je onaj višak koji nije opipljiv, ali ga je moguće osjetiti i naslutiti, o čemu Felski piše kada poziva na prekid s odvajanjem društvenog i umjetničkog jer umjetnička djela ne mogu „ne biti društvena, druželjubiva, povezana, od ovog svijeta – a opet ih možemo, bez ikakve kontradikcije doživjeti kao blistava, izuzetna, sublimna, neponovljiva“. (...)

Konstitutivni dio rada je i kolektivni sportski performans koji autor organizira. Nogometna utakmica i druženje za stanovnike kvarta i sve one koji žele igrati, a ovakvih utakmica u svojim nogama autor ima nekoliko. Livade na Grmoščici i Žitnjaku sada je zamijenila ona na Volovčici pored knjižnice, zelena oaza usred urbanog prostora kvarta, pa ne treba zanemariti njezin dramaturški potencijal. Uokvirena zgradama i pješačkim prolazima, na nekoliko će sati postati pozornica za nogometnu utakmicu. Izmještena u umjetnost pa iz nje prebačena nazad u život, vraćena na ulicu odakle je i potekla, nije ništa manje uzbudljiva ni dramatična nego ona profesionalna. (…)

Na ovim osnovama preobražen i režiran prostor knjižnice suptilno oblikuje svakodnevne interakcije posjetitelja, preusmjerava pažnju, poziva u igru i zavodi njome. Okupljeni i povezani pa makar na kratko oko istog cilja, možemo gledati druge kako igraju, navijati, izmjenjivati se po redu i pošteno i na kraju i sami zaigrati. Upravo ta lišenost strogih pravila, tuđeg ili vanjskog nadzora koji može ili zna bolje i zajedničko uranjanje i pristajanje da smo ovdje svi zajedno, aktivira transformativni i oslobađajući potencijal igre i umjetnosti. Jer i u sportu i u igri mislimo za ozbiljno, a na toj liniji stvar je i s umjetnosti. U prilog tome autor jedan od galerijskih prozora prekriva režiranom fotografijom. Kostimirani i s rekvizitima, ovaj fotografski portret Željka i njegove obitelji duhovit je i nostalgičan komentar koji govori o mjestu iz kojeg je krenuo i poziva nas da se priključimo. Pa, zaigrajmo!

 

(iz predgovora, Petra Dolanjski Harni)


[1] Felski, Rita. Granice kritike. Zagreb : Meandarmedia, 2019. Str. 32.



///////////////////////

 

Željko Beljan (1984., Vukovar) diplomirao je na Odsjeku za animirani film i nove medije Akademije likovnih umjetnosti u Zagrebu 2021. U svojoj se umjetničkoj praksi fokusira na fenomen ručnog rada i njegovu poziciju u suvremenim umjetničkim praksama, istražujući tekstil i rukotvorne tehnike kao umjetnički medij. Pritom istražuje odnos između ručnog rada i amaterskog, hobističkog bavljenja sportom, stavljajući pritom naglasak na participativnost i uključenost publike u realizaciju radova. Finalist je nagrade Radoslav Putar za 2023. godinu i alumnus WHW akademije u generaciji 2022. Od 2011. sudjelovao je u znatnom broju skupnih izložbi u Hrvatskoj i regiji, a dosad je ostvario i niz samostalnih: Tri kornera penal (Nogometni teren OŠ Ksavera Šandora Gjalskog – Green Room, Zabok, 2024.; Nogometni teren OŠ Marijan – Culture hub Croatia, Split, 2022.; Atelijeri Žitnjak, Zagreb, 2022.); Otvoreni studio: Igra kao umjetnost (GMK, Zagreb, 2024.); Extra Time (Galerija Ispod, Zagreb, 2023.); Atelijer živi! #6: Željko Beljan i Darko PondeljakKruha i igara ili Darko i Željko (Atelijeri Žitnjak, Zagreb, 2023.); Projekt Arkade (MSU, Zagreb, 2023.); Neriješeno (Galerija Šira, Zagreb, 2022.); Gost (Prostor, Split, 2022.; Tratinska 64 – CIMO, Zagreb, 2021.); Truth is a Forgotten Memory (u suradnji s Rebeccom Merlić, Etnografski muzej, Zagreb, 2022.); Benjamin Beljan: Željko (Garaža Kamba, Zagreb, 2022.); Benjamin (Galerija CEKAO, Zagreb, 2022.); Mit, vez i Vuteks (NMG@Praktika, Split, 2020.; Galerija Karas, Zagreb, 2020.); Cartoon Core (Galerija Siva, Zagreb, 2018.; Inquiry Inc., Osijek, 2016.).

 

///////////////////////

 


Program podržava Ministarstvo kulture i medija RH i Gradski ured za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba.


image.pnglogo-prozori.bmp

Galerija Prozori / Knjižnica S. S. Kranjčevića

Zapoljska 1, Zagreb

Radno vrijeme: ponedjeljak – petak / 8 – 20h / subota / 8 – 14 h /

Tel: 38512318596

e-mail: galerija.prozori@kgz.hr


Nema komentara :

Objavi komentar

Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.