Kao što je višekratno rečeno i
poantirano, ni jedan grad /mjesto na svijetu nije toliko maleno, da ne bi moglo
iznjedriti veliko ime: umjetnika, vizionara, pronalazača, idealistu,
političara, majstora od zanata. Zajednička im je osobina da svi oni unapređuju
život, guraju stvari u smjeru budućnosti, preobražavaju svijet po načelu „Malo
je veliko“, odnosno, lokalno se očituje i ogleda u globalnom. Tako se dogodilo
da smo na gornjohrvatskom prostoru, tragajući za suradnicima, ljudima od duha i
povjerenja, naišli na ALEKSANDRA HORVATA, koji sjedinjuje nekoliko kreativnih
talenata (poezija, proza, fotografija, slikarstvo, etnografija) a ima volje i
dara za društveni život, pa je nužno primijećen na svim razinama građanskog
života u Ludbregu. Sam po sebi, taj grad vrijedan je istraživanja, po bogatoj i
solidno istraženoj povijesti, lijepom geografskom položaju, te uspješnoj
uklopljenosti u moderne tokove života, koji podrazumijevaju slogu, poduzetnički
duh i jasnu razvojnu viziju. O gradu je lijepo i predano pisao FRANJO VRTULEK,
koristeći svoje novinarske i literarne sposobnosti, no Horvat dolazi kao „šlag“
na veliku i raskošnu tortu, pa će svim svojim nastojanjima podići „grad v
sredini sveta“ na razinu senzacije.
Objavio je uspješnu kajkavsku
stihozbirku GRAD V SREDINI SVETA (Zagreb, 2018.), koju je ilustrirao vlastitim
fotografijama. Već se tada očitovao njegov smisao za detalj, atmosferu, humorističan
zaokret, lirski pasaž, sociološku opasku. Sve te osobine nalazimo u rukopisu
MENI JE V LUDBREGU LEPO / Zbirka kajkavskih kolumni iz Ludbreških novina
2018-2020. Unutar naslovne cjeline nalaze se slijedeći segmenti / pododjeljci: „Spomeni,
momenti i sentimenti“, „Ljudi, betegi i šumenje v glavi“, te „Grad,
spelancije i habanje cipeli“. Posve je izvjesno da će svi oni koji pamte
„malena mjesta“ svojih odrastanja, prvih zaljubljivanja i otkrivanja svijeta,
zavoljeti ovo štivo. Naime, svatko će naći ulomak, stupac, rečenicu ili
nekoliko njih, s kojima se može poistovjetiti na razini one unutrašnje
suglasnosti: „Evo, upravo tako i ja mislim i osjećam! Kako je to dobro Aco
umjesto mene rekao!“.
Tu brzu, časovitu identifikaciju, omogućit će
prije svega naslijeđeni i razrađeni kerstnerovski humor (MLADEN KERSTNER,
humorist, pisac, scenarist, op. a.) na rubu kajkavske „špotnice“ i posprdnosti,
a ipak, i uvijek sa humanom crtom i u čast narodske, „dudekovske“
izdržljivosti, ljubavi za rodnu grudu, pravdoljublja i naivnosti, kakva ne ide
iz prikraćenosti umnih sposobnosti, već iz čistoće srca. Tako u uvodnom tekstu
„OJ, MLADOSTI MOJA“ imamo ilustrativan primjer: „Tožno je da je starost za
telo tak zaguljena. Počneju se deli kvariti, kosti habati, počne se beteg
navlačiti, a i v glavi se kojekakva čuda koturaju. Z betežnoga se norca delati
ne lepo, kajti i mladi moreju biti betežni, jedino kaj su ovi koji prejdeju
pedeset nekak pretplačeni za beteg sake vrste. (…) Ovi drugi pak veliju, to sem
negdi pročital, da si tlaka reguliraju z črnim i belim vinom, zatvor stolice
kavom, creva čistiju z pivom, gripu, hunjavicu i depresiju rešavaju z tropicom,
želočane tegobe z pelinkovcom, vrtoglavicu z konjakom, i nigdar ne bi bili tak
betežni kaj bi i vodu morali piti“. I tako, jedan lagan i duhovit tekst, autor
će u poanti završiti mudro, aforistično: „Kajti, gda započne starost? Gda te
već nema med živima, a ljudi te se još zmisliju. Tak su govorili naši stari. To
je ne več niti gliboka starost, to je starost zanavek."
Osnova ovih zapisa i cijele kolumne je topofilija,
ljubav za odabrana mjesta/ prostore. Stoga nas Aleksandar Horvat „špancira“ po
Ludbregu u svim pravcima, u svim godišnjim dobima, stazama koje je tu zacrtavao
od djetinjstva, ili kako sam veli: „Bos sem ga prebežal, na biciklinu ga
sprejahal, čak sem i mojega maloga brata pinču-lonču nanašal kam god je
trebalo“. On srčano brani i objašnjava nužne gradske radove, zahvate i
komunalnu „kozmetiku“, koja će grad
učiniti ljepšim. Objašnjava razliku između sentimenata i realiteta, te glasa za
unapređenje zajednice, pozdravlja „šušmurasto drevje“ koje će po gradu
niknuti, dišući unaprijed „friški zrak“ sutrašnjice. Najupečatljiviji je i
najosobniji kad opisuje djetinjstvo u tom gradu, bilježeći početak
„gastarbajterske ere“, kada se očituju i prve razlike među djecom: u odjeći,
igračkama, ponašanju. Ispisuje hommage „tatekima koji su znali detetu napraviti
igračku z ničega“, i u jednom zamahu proslavlja praćku, čarobnu spravu
djetinjega svijeta, koja je uz špekule, papirnata zmaja i tehničke sprave na samopogon
tome sretnom periodu davala sjaj Aladinove špilje s blagom.
U tekstu PROŠČENJE V LUDBREGU, vidimo koliko je jak utjecaj naive na zavičajne
stvaratelje. Tekst je filmičan, s antologijskim opisima proščenjarske trgovine
i zabave po pučkoj mjeri, dok su slikovite scene, čini nam se u čitanju,
„pretisnute“ s ranih Gažijevih i Mrazovih slika, koje danas vise u fundusu
Hlebinske galerije. Također je s gastrolatrijskog stanovišta izvanredan tekst V
SLAST!, s podsjećanjem na delicije domaće kuhinje, kao što su prežgana juha,
trganci, beli žganci, žganci z vrhnjem, cvrtje, cicvara, te u himničkom
završetku, hvalospjev krumpiru, kojega bi trebalo u cijelosti prepisati
i naučiti naizust. Očekivana ironija na !novotarije“ moderne kuhinje
„zabiberila“ je cijeli tekst na najbolji mogući način. I naravno, gdje bi se
taj njegov razmahani stil mogao jače očitovati, nego li u susjednoj temi KAK
ŽIVIJU STARE HIŽE? Izvlačit će je naš autor iz sjećanja kao potonuliruralni Titanik, s dna Panonskog mora,
spominjući memorabilije, mirise, stari štednjak, „mustre“ na trošnim zidovima,
drveni pod, ormare, perine, bračne postelje, svetačke i obiteljske slike u
ramama, kuhinjske našivene krpe s ljubavnim porukama…I hrabro, sentimentalno će
zaključiti: “I to su ljudi, ta se sloga zadržala v sakomu znaku. Vreme dok
se jen drugoga štimalo i rad melo. Samo treba dobro gledati, ti su ljudi još
navek tu v hiži i njihov živlenjski nauk još navek, na sreču, živi okoli nas“.
Polako, s jednom nogom još u
djetinjstvu, Horvat nas vodi prema mladosti, pa ga nalazimo na „zidariji“ gdje
zarađuje svoj vlastiti novac za ljetovanje, ili u đačkom vlaku prema Varaždinu,
s opisom koji mlade generacije više neće prepoznati, a starima će izmamiti
pokoji uzdah i žal za sretnim cajtima, jer: „Dok bi cug-mašina
dojahala v stanicu, škripalo je, klopotalo, cvililo, para je sičala, na se
strane su se koturali beli oblaki, z dimnjaka je sukljal gosti črni dim,
smrdelo je po vuglenu. Dok je prvi val
tog ognja i dima prešel, bremze su škripale, a cug se još ne zaustavil, „skakači“
su več viseli na vratima“. Takvomu osjećaju „poslagivanja“ u vlastitu
gnijezdu, traženja identiteta i srastanja s generacijom, gradom i vremenom,
doprinose i tekstovi PRODAJE SE GOLUBINJAK i O BICIKLINU, dok jedan
ekološko-dendrološko- botanički traktat pod naslovom SVET BU POSTAL ŠUMA, koji
nagovara na povratak u blaženo stanje divljine i jednostavnosti, može poslužiti
i kao udžbenička lekcija za mlade naraštaje. U opisu baćanijevskog perivoja,
autor se prepušta egzaltaciji: „ ..a v perivoju se zakorenil i japanac ginko
koji je bogec sam na svetu takov kakov je, kajti nikakvoga rođaka v životu
nema. A da bi oko toga velebnog dvorca bilo se na isti aristokratski razini, tu
se šepuriju i visoke smreke, kanadske čuge i dva likvidambri, za kojega su naši
kajkvci još ne zmislili ime.“ I sada, da vas ne bismo lišili poante ovoga
teksta, pročitajmo je dva put zajedno: „Dok jemput ne bude nas ljudi- svet
bu ipak postal šuma“.
ZAVIČAJNI I ULJUDBENI KOD
Od osobite je važnosti poznavati svoj
zavičajni i uljudbeni kod, da bismo završili i zaokružili procese započete
prije našega dolaska na svijet. Na svijetu nismo sami i ništa ne bismo mogli
učiniti bez sinergije, bez pomoći drugih, njihovih ideja i pojedinačnih
doprinosa. A ipak, primjetit će naš autor, spremni smo stvarati VELIKE, MALE I
SREDNJE PROBLEME. Skloni smo lakoumnoj uporabi velikih riječi, vjerujemo
tiskovinama u kojima caruju kič, žutilo, površnost i trač, senzacionalizam i
potpuno narušavanje i nepoštovanje privatnosti. Ljudi iskazuju svoju sitnobu,
puni su zamjeranja i manjka empatije, pa stoga „gledimo gde bumo komu ili
čemu felera našli, valjda zato kaj če je feler pri tebi, onda ga ja nemam, ja sem bolši, jakši, vekši, spametneši.“ Stoga
on apelira za potrpljivost, slogu i mudrost zajedništva, za pozitivu kao takvu,
navodeći: „pozitivna, lepa i topla misel more brege genuti, a ova druga,
zločesta, samo ruši“.
Osim ovakve poučljivosti, svakako je
svjestan i velike snage dobrih primjera: ljudi izgrađena karaktera i realiziranih
potencijala, bitno oplemenjuju svaku društvenu sredinu. Stoga nas Horvat vodi
na imaginarni ŠPANCIR Z HLASTECOM, naklonivši se njegovu djelu (riječ je o
omiljenom regionalnom i lokalnom pjesniku, op. a.) ovim lijepim odlomkom: „V
sakomu od nas je jeden Hlastec koji v žepu ima svetle očale za gledeti v svet,
samo kaj je furt strah kaj mu budu drugi rekli. A kaj me na kraju briga, saki
bedak ima svoje veselje, zakaj se ja nebi veselil proleču i gledel z
Hlastecovim očalama: Tratinčice bele vu travi, / K soncu obrnule glave. / Z
seče, dišeče srameče. / Lučo fijolice plave“. U malom, zaigranom
panoptikumu, na podlozi Kerstnerove serije, napravit će GRUNTOVEČKI HOROSKOP,
analizirajući psihološke (proto)tipove i iskreno bilježeći mentalitet
gornjohrvatskog prostora. Ne treba nit naglasiti da su njegove simpatije na
strani legendarnoga Dudeka, oličenja poštenja, dobrohotnosti i darežljivosti,
naivnoga idealizma koji ne postutaje, o kome veli: “Živlenje te stišče i
rabi, tu i tam ti hiti kakve droptine, za koje lepo zafališ. Zadnje kaj imaš,
drugima daš. (…) Svoje poštenje ne menjaš ni za kaj“.
I tako smo, uživajući u čitanju, stigli
do posljednje cjeline. Svratit ćemo ovdje pozornost na tri naslova, koji
također doprinose ukupnom dojmu o vrijednosti ove knjige. Prvi je LANDRANJE Z
RAZMAKOM MED LJUDIMA, u kome se duhovito, vispreno, blagoglagoljivo, istodobno
„šalno“ i ozbiljno opisuje kovidursko razdoblje, kada se čovjek koji NE VOLI
biti zatvoren i prignječen, okreće svom bližem okolišu, pa uživa u čarima dvorišta,
vinograda, oduševljavajući se kao da ih prvi put vidi, gizdav što baš njemu
pripadaju, i što tu može biti geometar, projektant, pionir ratarske
civilizacije, gospodar i sve što poželi. Doduše, dvorišče je
najperspektivnije s pozicija budućega vrta i hranjive zelenjave, te voćki, loze
i gazdinih omiljenih bonsai-stabalaca. Vinograd je malo neugodno iznenadio,
dočekali su ga štetni i neugodni „črveki“, no on se ne da: „V našim goricama
je z vinovom lozom fertig. Ve bumo se prerihtali na malo vrta, vočnjak z
nekakvim starinskim sortama i roštilj“. Što se pak šume tiče, doživjela je
da joj pjesnik Aleksandar guguče ko divlji golub i češljugar zajedno: „Ne bi
ja to menjal niti za pet Zagrebi. Nemre meni niti pet kilometri z tramvajom
zameniti tri korake po listju. Nema toga nebodera z kojega se lepše vidi nego z
Stražbenice z prvoga reda med debelim bukvama. Koja bi to vuska vulica mogla
zameniti šumskoga pota? Kakva bi to fontana mogla lepše brbočkati od šumskoga
potoka?“. Naravno, nakon ove ekloge, slijedi poziv svim ljubiteljima
prirode da u njoj nađu sve što su ova teška vremena biću oduzela: mir, spokoj,
odmor, bistrinu, zdravlje, vesele. Ekološka parola na kraju: „Priroda vredi,
zato idemo v prirodu, tu smo kak doma!“.
Etnografski i sociološki obilježen je
tekst NE BUMO VAM TANCALI, PREMALO STE PLATILI, koji nas vraća u doba
mesopusta, poklada, maškara, fašenjka, karnevala etc. O čemu autor piše
obaviješteno, znalački, pravo kolumnistički, po zakonima žanra. Bilo je to
divno vrijeme, zbog stečene slobode pod provizornom krinkom, a u njemu si „smel
nekaj kaj si inače ne smel“. No, čini se da je društveni život u sjeni
tehnologije posve iskvaren, i „otkad smo dobili Interneta, nikam več
nejdemo, čak niti čez oblok več ne gledimo, samo gondramo v ekran, kak je ne
dobro se ono kaj prehaja bez nas, kak se nikaj ne događa, kak nigdi nikoga nema,
i če se nekaj događa da to ne valja“. Tekst je začinjen prpošnom dječjom
pjesmicom, što mu daje i dodatni šarm.
Zaključni naslov MENI JE V LUDBREGU LEPO
otkriva da su i svi prethodni pisani sa strašću, zadovoljstvom, osobnim užitkom
i autorskim poletom. Kao pravi kroničar, A. Horvat sebe je djelomice zaklonio,
a grad stavio u prvi, drugi i treći plan, htijući da ga i mi vidimo poput
njega, kao najprikladnije mjesto za dostojan život. Evo argumenata: „Ti si
Ludbreg svetišče i trgovišče, sredina sveta, križanje cesti, vinogorje, škola,
igrališče, ftičima gnezdo, šumama zemla, prijatel dece, mejaš i pajdaš, ti si
ljudima dom…I kaj ima veze kolko v Ludbregu ima ljudi - važno je kolko v ljudima
ima Ludbrega“. Stoga, čitalačka bratijo, knjigu u ruke, da bismo to što
prije saznali i razlučili!
2022.
BožicaJelušić
Nema komentara :
Objavi komentar
Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.