Čitali ili slušali – sadržaj je ono što nas zanima i povezuje, ono što trebamo znati da bismo prepoznali sugovornika koji je na istoj frekvenciji, modificirali ponašanje, gradili sebe i civilizaciju. Nova izdanja u novim medijima pokazuju što je zapravo nakladništvo i objavljivanje sadržaja. Osnova je izabrati sadržaj koji će se publicirati, a biranje medija je tehnički posao. Sadržaj koji se objavljuje treba biti takav da iza njega mogu stati i autor i urednik, a i cijeli tim naveden u impresumu. Svi su oni radili za publiku. Proizvodnja novog sadržaja od sirovog rukopisa zato postaje još veći izazov. Pri izboru sadržaja treba uzeti u obzir sve kriterije koji obuhvaćaju publiku našu, stranu, autora, doba, uvjete na tržištu, interes nakladnika, naravno. Zatim se treba pobrinuti da proizvedeni nosač sadržaja, papirnati ili virtualni, dostigne čitanost veću od nekoliko stotina primjeraka. Sirovi rukopis treba urediti tako da bude pitak i čitak, a zatim ga treba plasirati, usmjeriti prema čitatelju kroz knjižare i kroz objave u medijima u kojima će se objasniti što novo nudi i zašto ga treba čitati. Ako je autor debitant – opet se ponavlja priča kao i za prvu knjigu – kreće se od nule, ali u godini dana puno se može napraviti.
Kao i kod papirnatih knjiga, i e-izdanja se
dokazuju na tržištu, s tim što je potražnju još teže razviti jer je apstraktna
– knjiga postoji samo kao link i naslovnica na webu, sve o knjizi i treba
doznati iz medija i pratećih izdanja. Ako nitko u medijskom prostoru ne prati knjigu,
izdavač sam svojim snagama razvija potražnju kod publike, a ako se nitko u
medijskom prostoru ne bavi publikom – shvatili ste već – vrlo je teško, gotovo
nemoguće, povezati autora i čitatelja.
Izdavači koji se oslanjaju na potpore znaju
ponekad zanemariti publiku, pa na svom webu, koji je često jedina informativna platforma
za njihove knjige, krenu u diskusiju s izvorima financiranja, umjesto da se
fokusiraju na predstavljanje produkcije koju nude i okrenu se publici. Otuda žalopojke
o premalo sredstava, nedodjeljivanju potpora i sličnim nevoljama našeg
nakladništva koje ni taj minimalan medijski prostor ne koristi za komuniciranje
s publikom i predstavljanje svojih izdanja. Mediji će pak samoinicijativno vrlo
rijetko otvoriti prostor nekom od izdavača audio ili e-knjiga kako bi
predstavio svoj program, a na sajmovima knjiga audio i e-izdavači nemaju drugog
argumenta osim plakata, jer je sva njihova produkcija virtualna. A naši
kritičari, recenzenti i novinari koji se bave knjigama, pa i blogeri, vidjeli
smo, više su orijentirani na subjektivnu procjenu nego na objektivnu ocjenu, pa
će izabrati listanje knjige ili pak čitanje na mobitelu, ovisno o tome na što
su navikli, ali kombinaciju vrlo rijetko. Kritičar Željko Erceg, inače vrlo kompetentan
za žanrove, koji ima širok pregled domaće i strane produkcije, povjerio mi je
da mu je tiskana knjiga gnjavaža jer se navikao čitati na mobitelu koji mu je
pri ruci u svakom trenutku. Ali nije isključiv, pa ponekad ipak uzme knjigu u
ruke.
I s multimedijom smo, dakle, opet tamo gdje
smo bili – treba razviti interes za novo da bismo uopće posegnuli za sadržajem
u kojem god obliku, a procijep između čitača i nečitača još se više
produbljuje, jer nema čak ni materijalizirane knjige koja se može darovati,
pokazati ili preporučiti, već je sve u oblacima i na linkovima, u kojima se
treba znati snaći. U perspektivi, knjižnice će se zato smanjivati, ali
edukacija se treba intenzivirati. Za novo znanje treba stvoriti emocionalni
prostor da bismo memorirano naučili pretraživati i upotrebljavati. Kao što
preporučuje profesorica Anita Kovačević u svojoj knjizi „Metoda upitnika”,
osnovna pitanja mogu u glavama učenika pripremiti teren za usvajanje novog
gradiva. Jer apatični i nezainteresirani nećemo ni posegnuti za novim
sadržajem, bez obzira na medij. I, naravno, čitatelj treba znati što želi – u
kaosu multimedij koja nudi intenzivne vizualne podražaje na svakom kliku, stvar
je opstanka znati izabrati sadržaj i razlikovati zabavu od znanja, emociju od
senzacije, informaciju od manipulacije.
U kojem smjeru, dakle, želimo krenuti? Jesmo
li što naučili iz povijesti i kako ćemo rješavati moralne dvojbe u odnosima
prema ljudima oko nas, životinjama i prema prirodi? Jer možemo se i ponašati
kao da pisana književnost ne postoji i nastaviti učiti na vlastitim greškama.
Sandra Pocrnić Mlakar: Zagorkini sljedbenici,
Beletra 2024.
Nema komentara:
Objavi komentar
Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.