Društvo za znanstvenu fantastiku SFera raspisuje natječaj za neobjavljene domaće radove na temu
TRANSREALIZMA
Pravila natječaja:- pripovijetke moraju biti dužine okvirno 2000 do 8000 riječi
- radove treba slati u privitku na e-mail adresu: natjecaj@sfera.hr
- uz radove treba poslati kontakt podatke (telefon, e-mail, adresu) i kraću biografiju
- rok za slanje je 15.01.2018.
Najbolje priče pristigle na natječaj bit će objavljene u zbirci koja izlazi za SFeraKon 2018. koja će biti 24. po redu godišnja zbirka u izdanju Društva SFera.
Autore odabranih pripovijetki izravno će kontaktirati urednici zbirke. Zato, molimo, ne zaboravite poslati i svoje kontakt-podatke!
Realizam mane nema,
al’ u transu sad je tema!
al’ u transu sad je tema!
Mala pomoć...
Transrealizam? Nikad čuli, a zovu ga prvim velikim literarnim pokretom 21. stoljeća.
Jer, nije to znanstvena fantastika, nije ni realizam, već lebdi u
nemirnoj zoni između njih. Razmišljajte o Kafki i bubi koja se budi u
posve običnoj kući, posve običnog grada, a nekad je bila posve običan
čovjek. Sjetite se Kurta Vonneguta i Klaonice pet, Philipa K. Dicka, ali
ne fantastike i znanstvene fantastike Čovjeka u visokom dvorcu i
električnih ovaca koje sanjaju, već romana A Scanner Darkly, o drogi
koja uništava um kroz realistično prikazane autobiografske crtice iz
života ovisnika. Mislite o Sluškinjinoj priči Margaret Atwood, Stephenu
Kingu kad nadnaravnom stravom uništava živote običnih ljudi. JG Ballard,
Iain Banks, Thomas Pynchon, David Foster Wallace, Martin Amis …
transrealizam su upadi fantastike u suvremenu fikciju koji se katkad
opisuju kao “mainstream of science fiction”.
Premda klasični SF ide dalje od toga, baš kao i realistični roman,
kao posve odvojeni entiteti i svojevrsne ugode i utjehe – SF kao bijeg
iz obične stvarnosti, a realizam kao sigurnost da stvarnost postoji,
nepromjenjiva. Zato je transrealizam neugodan, i šapće nam da je ta
stvarnost tek konstrukt, da možda ne postoji i ne dopušta nam bijeg od
te misli.
Transrealizam zastupa pristup pisanju ukorijenjen prvo i najvažnije u
stvarnosti. Odbacuje umjetne konstrukte kao što su zaplet i arhetipski
likovi, promovira stvarne događaje i ljude, iz autorovog iskustva. No,
kroz tu tapiseriju realizma pisac uvlači niti neke nemoguće fantastične
ideje, često uzete iz znanstvene fantastike, fantasyja i horora. Da
navedemo najbanalniji primjer, autor stvara detaljnu i realističnu sliku
iz života malog grada i onda je razbija otkrićem letećeg tanjura i
aliena koji običnom mladiću daju super moći i tako dalje.
Međutim, transrealizam nisu priče poput Harry Potter romana ili Igara
gladi, jer njima nedostaju dovoljno jake komponente realnosti. Priče
koje katkad koriste hi-tech gadgete iz špijunskih trilera također nisu
transrealizam, jer njihov zaplet i arhetipski likovi nisu realistični.
Transrealizam cilja vrlo specifičnu kombinaciju stvarnog i fantastičnog.
Svrha toga je propitivanje stvarnosti, na primjer “dogovorne
stvarnosti” koja definira što je normalno a što nije, političkih
opresija, rasizma ili duhovnog umiranja zbog modernog konzumerizma,
života između siromaštva i promjena zbog ubrzanog tehnološkog razvoja,
zombie post-apokalipse s realističnim elementima, ljudskog života
gledanog kroz oči izvanzemaljca.
Transrealizam nije žanr, već književni modus koji miješa tehnike
uvođenja fantastičnih elementata iz SF-a s tehnikama opisivanja
trenutnih zapažanja iz naturalizma i realizma. Modus koji kombinira
dobre strane ova dva pristupa, ali je uvelike i reakcija na njihove
slabosti. Govori o eskapizmu i odvojenosti od stvarnosti u SFu tako da
nam nudi vrhunske karakterizacije likova, autobiografske detalje i
simulacije stvarne okoline. Istovremeno odbacuje dosadu i granice
realizma korištenjem fantastičnih elemenata kako bi se stvorile nove
metafore za psihološke promjene i autorova percepcija utkala u tu višu
stvarnost sve čudnijih modela svemira koje nam nude teoretski
astrofizičari.
Teoretičari smatraju da je stanje percepcije (ili transrealiteta)
zaigrano suprotno dogovornoj stvarnosti i da je nužno za pisanje
učinkovite transrealistične proze. Zaigranost je bitan detalj u smislu
da pisac ne mora doslovno vjerovati u fantastičnu interpretaciju
percepcije, može je podržavati ili podrivati referencama na spekulativnu
znanost. Znanstvena fantastika i književnost sve se češće sudaraju i
miješaju. Odbacivanje zapleta i “arhetipskih” likova u transrealizmu ima
svrhu stvaranja neugode tako što će nas uvjeriti da je naša stvarnost
konstrukt, a možda niti ne postoji.
Za štrebere je još da provjere kako se transrealizam (ne)razlikuje od nadrealizma i slipstream književnosti.
Transrealizam kao realizam u transu? Pa, tu negdje. ‘Ajd, pišite. Kad
su mogli Kafka, Brozović, Konvični, Murakami … (dalje se sjetite sami)
možete i vi.
Uzmite tu nano-drogu za pisanje najboljih SF priča, potražite aliena
na tavanu bakine kuće i odvedite ga na kavu. Ma, banaliziram. Vi ćete to
bolje.
T. Jambrišak
(uz pomoć Googlea, Rudyja Ruckera, Damiena Brodericka i drugih)
Izvor: http://sfera.hr/natjecaji-i-radionice/natjecaj-zbirka/
Izvor: http://sfera.hr/natjecaji-i-radionice/natjecaj-zbirka/
Nema komentara:
Objavi komentar
Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.