"Neka Mudri Gospodin, što vlada po svojoj volji, dodijeli svakome od nas ono što želi. Ja želim da mi dopadne snaga i izdržljivost da održim Ispravnost. To mi dodijeli, oj Odanosti, kao obilje nagrada i život Dobre Misli." (Yasna 30,1)

Yazd je središte zajednice ove stare perzijske vjere koja se uspjela održati unatoč tisućama godina zatiranja, od helenizacije do islama.
Već je predvečerje kada ulazimo u vrt svetišta, Hrama vatre, što se bjelinom zrcali u vodi. Naime, zoroastrijci štuju četiri sveta elementa: vatru, vodu, zemlju i zrak, stoga uz svako svetište vatre ide i voda.
Već je predvečerje kada ulazimo u vrt svetišta, Hrama vatre, što se bjelinom zrcali u vodi. Naime, zoroastrijci štuju četiri sveta elementa: vatru, vodu, zemlju i zrak, stoga uz svako svetište vatre ide i voda.
Na početku bijaše Mudri Gospodin, Ahura Mazda, što stvori svijet kao dobar, u kozmičkoj borbi dobra i zla njemu se suprotstavi Ahriman, zao duh, demon. Otada na svijetu vlada borba između dobra i zla, a sam čovjek se može slobodnom voljom odlučiti za dobro, ili za zlo. Za posljednjeg suda dobri će biti nagrađeni ulaskom u „kuću pjesme“, zli kažnjeni vječnim ognjem. Sve zvuči poznato.
Tisuću dvjesto godina prije Krista ovdje nastaje nova slika boga, čovjeka i svijeta – iskonski ili pramonoteizam. Tvorac je prorok Zaratustra, Grci su ga zvali Zoroaster, a njegove sljedbenike zoroastrijci. Sveta knjiga im je Avesta. Imajući na umu njihovu sliku svijeta, moguće da korijene svih triju religija što ih nazivamo abrahamskim – židovstvo, kršćanstvo, islam – treba tražiti u tom prvom, iskonskom monoteizmu, tim više što je od 2. st. pr. Kr. bio proširen cijelim Perzijskim carstvom, djelovima Male Azije i današnje Srije. Naime, u 3. st. pr. Kr. dinastija Sasanida zoroastrizam proglašava državnom religijom.
Vrhovno božanstvo, Ahura Mazdu, nije se prikazivalo, za njega stoji svjetlost i živa vatra. Vjernici se mole okrenuti prema vatri, o kojoj brine svećenik. Hramova vatre u Iranu više nema mnogo, a nisu svi ni od iste važnosti. Ovaj u Yazdu je najvažniji budući da se u njemu čuva vatra koja neprekinuto gori tisuću i petsto godina.
Unutrašnjost hrama je jednostavna, oličena u bijelo, nema ničega osim uramljenih stihova iz Yasne, najvažnijeg dijela Aveste. Na zidu nastuprot ulaza staklo, a iza njega u golemoj posudi vatra, očišćujuća snaga, snaga istine. Imaju i svečanost posvećenu vatri, zovu je Sadeh, a slavi se pedeset dana uoči Noruza, iranske Nove godine, paljenjem krijesova, osobito u Yazdu, gdje živi velika zoroastrijska zajednica. Pitam se jesu li naši krijesovi, također nastali starom vjerom, indoeuropskim putovima također došli s ovih prostora.
Faharvahar, simbol zoroastrizma. Nalazimo ga u suvenirnicama u Yazdu, kod grobova kraljeva i u Isfahanu imaju narukvice i prstenje ukrašeno njime. Na vrhu je lice u profilu, označava čovjeka. Ispod njega krila podijeljena na tri polja znače: misliti dobro, govoriti govoriti, činiti dobro. U donjem dijelu rep, također podijeljen na tri dijela, znači: misliti loše, govoriti loše, činiti loše. U središtu Fahavahara prsten, znak neprolazna duha. Od prstena prema dolje pružaju se dvije trake. Ona za čiste misli okrenuta je u budućnost, u smjeru gledanja čovjeka, druga je za loše misli, što ih valja napustiti, i gleda u suprotnom smjeru.

Sutradan ujutro upućujemo se izvan grada, prema Kulama tišine. Dvije su Kule na toj lokaciji. Budući da su zoroastrijcima vatra, voda, zrak i zemlja sveti, vjera im brani onečistiti ih. Mrtve su pokapali tako da ih na vrhu Kula tišine izlažu pticama. U zemlju se pokapalo samo kosti. 1979. Reza Pahlavi Šah zabranio je Kule tišine, nakon čega ukapaju u grobove građene od cigle i betona.
Penjemo se na vrh kule, niži vrh. Moj sin i još nekoliko iz grupe odabrali su onaj viši. Stepenica do gore je bezbroj, vrlo su strme.
Pusto je i pomalo jezivo. Ipak smo se aranžirali za grupnu fotografiju. I krenuli putem dalje,
prema Isfahanu.
(nastavlja se)
Penjemo se na vrh kule, niži vrh. Moj sin i još nekoliko iz grupe odabrali su onaj viši. Stepenica do gore je bezbroj, vrlo su strme.
Pusto je i pomalo jezivo. Ipak smo se aranžirali za grupnu fotografiju. I krenuli putem dalje,
prema Isfahanu.
(nastavlja se)
Nema komentara:
Objavi komentar
Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.