O nama

petak, 31. listopada 2025.

Zoran Gavrilović | Bogomoljka


Uranjam u buku žamora; ljudske glasove ne razaznajem, samo pucketanje jezika, kao da su oko mene močvarne ptice u sezoni parenja.

On je živio u staklenom kavezu; nije u njemu zapravo živio, ali to je bio njegov posao. Provest će na njemu pola života.

Kada se zaposlio, šef ga je odveo do staklenog kaveza i rekao mu: „Od sada je to tvoj posao; imaš mali prozorčić kroz koji gledaš ljude i govoriš. Tvoje riječi moraju biti uputstva što će ti ljudi dalje raditi. Ako treba, možeš biti odlučan i odrješit, kao prometni znakovi, jer tvoje riječi nisu za raspravu. Na stolu imaš knjigu. Knjiga ima crne korice i velika je da svatko zna da smo mi ozbiljna institucija; u nju ćeš zapisivati imena posjetitelja. Pored nje je telefon sive boje, jer stvarnost je siva i mi ne želimo da itko pomisli da je ružičasta. Na telefon možeš pozvati sve službenike s prvog, drugog, trećeg i četvrtog kata; oni će doći u ovu čekaonicu ispred tvoga staklenog kaveza, jer čekaonica je mjesto susreta. Ljudi dolaze s problemima, a naši činovnici imaju rješenja.“

David je išao za svećenika još kada je bio dijete. Bog mu se obratio i rekao mu: „Računam na tebe.“ 

Volio je ići u crkvu, ministrirati, slušati propovijedi. Crkva mu je bila drugi dom - Božji dom.
Ali kada je krenuo u školu za svećenika, više nije čuo Boga. Ljudi oko njega postali su nervozni, a on se zatvorio kao školjka. Čuo je samo lupanje svoga srca. Rekli su mu da je doživio nervni slom. Sljedećih godinu dana dom mu je bila bolnica bijelih zidova. Nije pričao. Zaboravio je sve što je znao o sebi.

Liječnici su mu propisivali lijekove i pokušavali razgovarati s njim, ali on se još nije mogao vratiti; nije znao kojim putem da krene, a da se to zove povratak. Put kojim je išao do sada ostao je u sjećanju poput amputiranog uda kojeg više nema.

Tradicionalno hrvatsko tetoviranje u Bosni, osobito među katoličkim stanovništvom u središnjoj Bosni i na području oko Kupresa, Livna, Rame i Kraljeve Sutjeske, ima duboke povijesne i simboličke korijene. Ove tetovaže, poznate pod nazivom „sicanje“ ili „bocanje“, bile su običaj koji su žene i djevojke prakticirale još od osmanskog razdoblja. Najčešće su se radile na rukama, prstima, zapešćima i prsima, a motivi su bili jednostavni, ali izrazito simbolični — križevi, rozete, zvjezdice, grane, krugovi i geometrijski uzorci. Cilj tetoviranja bio je očuvanje vjere i identiteta u vremenu kada su katolici živjeli pod osmanskom vlašću.

"Gladan sam", rekao je prvo praznoj sobi; a onda su ga čule i sestre. Dobio je svoj obrok — rižu, piletinu, salatu i kolač. Pojeo je sve. Svi su bili zadovoljni s njime; doktori su trljali ruke, sestre su se osmjehivale kada su mu dolazile u sobu. David je krenuo na put oporavka i svi su bili sretni zbog toga. Jedino David je znao, ali to nikome nije rekao, da na tom putu više nema Boga.

Roditelji su počeli ponovo dolaziti u posjete, dolazili su i prijatelji, ali po preporuci doktora, dio života u kojem je David htio služiti Bogu i klanjati mu se bio je izbrisan. Doktori su mislili da su za to zaslužni lijekovi, a roditeljima je bilo svejedno. Jedina bitna stvar bila je da se David vratio u život.

Ubrzo nakon što je izašao iz bolnice, našli su mu posao na porti bitne gradske ustanove. 
To nas vraća na početak priče: David radi u staklenom kavezu. 

Morao je pozvati službenicu Ildiko jer je imala stranku. Ildiko dolazi do vrata; David izlazi iz svog staklenog kaveza i pravi rukama ispriku. "Stranka je otišla", kaže Ildiko i gleda u zatvorena ulazna vrata.

Odjednom, vrisak na vratima: „Bogomoljka! Bojim se, ubij je, Davide!“ David zbunjeno gleda u vrata, ali ne vidi ništa. 

"Tu je, na okviru vrata", vrišti Ildiko,"mimikrira se u smeđe!"

 David sada pažljivo pregledava okvir rukom. 

Ildiko vrišti: „Ubij je!“

David sada vidi bogomoljku. Stvarno je na okviru vrata. Okreće glavu prema Ildiko i kaže smirenim glasom: „Ne mogu, znaš, to je bogomoljka; ona se moli Bogu.“

Ildiko se sada malo smirila. „Davide, ja sad idem u ured; kada se vratim, hoću da bogomoljke više ne bude.“

Davidova topla ruka još je na vratima, usta mu tiho izgovaraju: „Bogo-moljka.“ I zna da neće učiniti ništa protiv tog čudesnog stvorenja, ne sada, kada mu se Bog ponovo vratio.

Ne znam da li jedno stvorenje može vratiti čovjeku boga. Priča je istinita. Bogomoljka je ostala živa zato što se zove bogomoljka. I David je ostao živ i još je u staklenom kavezu sam. Ili možda sada više nije sam kada ima Boga.

Mala akademija kreativnosti | Likovno-kreativna Halloween radionica u Vinici



U utorak, 28. listopada 2025., u prostorijama DVD-a Vinica održana je Halloween radionica u organizaciji Male akademije kreativnosti. Radionica je okupila više od 30 djece vrtićke i osnovnoškolske dobi te 12 volontera, između kojih su bile uključene i učenice-volonterke Osnovne škole Vinica, koje su pomogle u provođenju aktivnosti i druženju s najmlađima. Djeca su, pod vodstvom izrađivala razne tematske radove: najmlađi su stvarali strašne bundeve od tanjura, srednji uzrast je crtao "strašan grad", a stariji su slikali mračni dvorac temperama.

Kroz zabavu, druženje i stvaralaštvo, djeca su razvijala svoju maštu i kreativnost, a ujedno su uživala u pravom halloween ozračju

Mala akademija kreativnosti zahvaljuje svim sudionicima, volonterima i roditeljima na podršci te najavljuje uskoro nove radionice i druženja koja potiču dječju kreativnost i zajedništvo.

Eko Mucko Bucko za Dječji vrtić Viškovo

 



Projekt “Slikovnice za vrtićance” Udruge za kulturu “Ča?” se nastavlja. Naime, kada bi roditelji znali koliku dobrobit čitanje slikovnica pruža djeci, svaki bi dom bio prava mala knjižnica. Slikovnica odgaja dijete i pomaže mu savladati teškoće s kojima se susreće. Ona mu pruža osnovne spoznaje o svijetu koji ga okružuje i stvara podlogu za usvajanje brojnih vještina. Čitanje je izuzetno važno za djetetov spoznajni, socijalni i emocionalni razvoj.Ono prije svega potiče razvoj govora tako što potiče djetetove govorne vještine i obogaćuje njegov rječnik. Tijekom čitanja dijete razvija i pažnju te vještine aktivnog slušanja, vidnog opažanja i razlikovanje detalja. Slušanjem priča dijete uči nove činjenice i pojmove, a time se razvija i njegovo logičko zaključivanje. Brojna istraživanja upućuju na to da se djeca kojoj se čita i priča od najranije dobi brže razvijaju, brže uče, bolje se snalaze u komunikaciji s drugima i zainteresiranija su za okolinu. Iz tog razloga projektom “Slikovnice za vrtićance”, predstavnici Udruge za kulturu “Ča?” želie osigurati slikovnice za dječje vrtiće kako bi mališani od najranije dobi imali mogućnost svakodnevno čitati i listati slikovnice u svojim vrtićkim skupinama,

Spisateljica Tatjana Udović je još jednom posjetila Dječji vrtić Viškovo 30.10.2025. i ovoga puta vrtiću uručila slikovnice “Eko Mucko Bucko” za svih 16 vrtićkih skupina. S obzirom da Dječji vrtić Viškovo ima status eko vrtića, kojega dodjeljuje Udruga Lijepa naša u sklopu projekta Hrvatske eko škole, ova se slikovnica savršeno uklapa. 

Bajka na čakavštini “Eko Mucko Bucko” u formi pjesme s rimom, dočarava ozbiljne stvari na lagan način, dopadljiv dječjem svijetu. Ona ekološkom suvremenom tematikom djecu razvedrava i poučava. Slikovnicom „Eko Mucko Bucko“ osvješćuje se ekološka potreba da spasimo planet Zemlju i to vrlo jednostavnim trudom: odvajanjem otpada, stvaranjem komposta i hranjenjem obrađenog zemljišta ili osobnog vrta, a koji potom daje plodove visoke kvalitete, pogodne zdravlju čovjeka. 

Realizaciju ovog projekta omogućili su Condion d.o.o i TSI d.o.o. Hvala im na tome!
A, kvalitetu projekta “Slikovnice za vrtićance” prepoznao je i TISAK plus d.o.o. te se  priključio svojom donacijom pa je tako vrtiću uručen i TISAK poklon paket. Hvala!

Podaci za donaciju projekta “Slikovnice za vrtićance”:

HR1423600001102260006 Zagrebačka banka

Opis plaćanja: DONACIJA:Slikovnice za vrtićance

Bajku Eko Mucko Bucko možete poslušati na linku: Eko Mucko Bucko


Podaci za donaciju projekta “Slikovnice za vrtićance”:

HR1423600001102260006 Zagrebačka banka

Opis plaćanja: DONACIJA:Slikovnice za vrtićance


Bajku Eko Mucko Bucko možete poslušati na linku: Eko Mucko Bucko


Petra Valković | Pisac je čudna biljka


Sažetak svih nekakvih šturih definicija pisca bio bi osoba koja svoje ideje pretvara u pisane riječi. To ostavlja prostora širokoj interpretaciji pojma i upravo se u tom pretrpanom koferu gužvaju mnoge i svakakve vrste pisaca. Pisci početnici, profesionalni pisci, žanrovski pisci, pisci beletristike, dramaturzi, pjesnici, blogeri, novinari, objavljeni, neobjavljeni, kvalitetni, kvantitetni, hibridni, oni koji pišu samo za sebe, oni koji pišu za široke mase, disciplinirani, nedisciplinirani, introvertirani, ekstrovertirani, dnevni, noćni, ozbiljni, neozbiljni…shvaćate kamo idem s ovim. Lista je poprilično dugačka i samo nabrajanje bi se otelo kontroli gore nego moji likovi u tri ujutro.

Kada sam davnih dana pokušala dokučiti kakav sam ja to pisac, bespuća interneta vodila su me prema svakakvim pravilima pisanja i počela me hvatati panika jer sam prekršila gotovo svako od njih i pitala se je li mi uopće mjesto u tom svijetu. Tek sam si kasnije u glavi posložila da svi ti tečajevi i škole pisanja u biti služe da bi mi pomogli pronaći svoj glas, svoj stil, da su pravila više smjernice, da se u određenim žanrovima pojavljuju ponavljajuće teme, da se te teme mogu koristiti u pisanju kao glavni element priče ili se pak potpuno okrenuti ili odmaknuti od njih. One postoje kao što postoji i književna tradicija – nekima da bi je slijedili, nekima da bi se maknuli od nje i napravili nešto potpuno drugo ili je osporili. Na meni je da izaberem na koji ću način sve to koristiti, a o toj vještini ovisi hoće li moje pisano djelo biti loše, prosječno, vrlo dobro ili odlično. S vremenom, vježbanjem i iskustvom ta se vještina razvija, a najviše joj pomaže čitanje. Bez čitanja nema dobrog pisca. 

Sljedeće na što sam naišla bili su tipovi pisaca i to mi je bilo najzabavnije otkriće jer sam tu pronašla sebe. Spomenuta su tri tipa na engleskom jeziku koja se ne mogu baš jednom riječju prevesti u našem pa ću pokušati, nadam se suvislo, objasniti:

- pantser – onaj koji nema nikakav ili slabo unaprijed skicirani plan, ali ima ideju o čemu bi pisao te pušta likove i priču da ga vode svojim smjerovima. Ne trebaju mu detalji, opisi, samo sloboda otkrivanja kamo će ga priča odvesti. Stvara „u hodu“. Zvuči genijalno spontano, omogućava veću kreativnost i fleksibilnost u pogledu mijenjanja stvari. Ujedno je i ono što me opisuje kao pisca do zadnjeg slova. Ali jaooo, ako ste kolega pantser, to također znači da ćete odlutati u širinu, stvoriti radnje i likove koji vam naposljetku neće trebati, ili će sporedni završiti kao glavni, vodit će svoju politiku i svađat ćete se s njima cijelo vrijeme, imat ćete nešto više posla s uređivanjem, a pogotovo sa skraćivanjem i cijeli pregled svega radit ćete naknadno. Zvuči kaotično kada se ovako vidi natipkano, ali zbilja je zabavno (iako se često završi s nekoliko nedovršenih projekata/romana jer druge ideje po putu postaju zanimljivije i odvlače fokus od onoga što bismo trebali pisati).

- plotter – čista suprotnost pantseru, ima unaprijed sve razrađeno i proučeno (uključujući i detaljnu skicu i razvoj likova), plan je u funkciji, sve na broju, spreman je na disciplinirano vođenje radnje romana. Prednost je sve navedeno, ali jednako može biti i nedostatak jer često ne želi odstupati od plana niti mijenjati išta jer bi morao promijeniti cijeli koncept. Ima jasno zacrtani smjer i cilj te rijetko dolazi do blokade u pisanju jer mu te stvari ne dozvoljavaju da zastrani. Jedan od nedostataka je da se može previše izgubiti u planiranju i prethodnoj razradi do u toliko sitne detalje da zaboravi na stvarno pisanje. Dok je, s druge strane, jedan od pluseva to što će vjerojatno imati manje posla oko uređivanja. 

- plantser – kombinacija prva dva tipa s težnjom prema jednom od njih. Prednosti i nedostaci ovise kojem tipu naginju. Po mojem mišljenju nekako su najsretniji tip pisca. Čini mi se kao da imaju najmanje problema u cijelom tom procesu. 

U kojem god tipu pisca se pronađete, jedno je sigurno, a to je da ste stvarno pisac. Objavljen ili neobjavljen… To nema veze sve dok vas ne počne kopkati da poduzmete korak više. Ako poželite da se vaša priča objavi i vaš glas čuje, želim vam da imate dovoljno hrabrosti kliknuti „pošalji“ na neku od nakladničkih e-mail adresa. Već i sam(o) taj klik korak je prema nečemu potencijalno velikom. Nemojte se pokolebati ako dobijete odbijenicu, možda još niste pronašli svoje mjesto, a možda vaše mjesto leži i u samoizdavaštvu. 

Puno sreće od noćne ptice kojoj likovi upravo bježe i svađaju se (jednoga upravo odvode u zatvor), ideje joj se gomilaju dok normalni svijet spava, u pozadini pušta pomno sastavljenu playlistu pjesama koju je slagala jednom kada je trebala pisati i nije tada napisala ni slova jer su joj prave pjesme važne koliko i pisanje.

Za kraj, ostavljam vam citat koji me uvijek razvedri i nasmije - „Postoje tri pravila za pisanje romana. Nažalost, nitko ne zna koja su to pravila.“ – William Somerset Maugham


Jasna Popović Poje | Kućica za ptice



Naljutila sam se na NJEGA.
Jako naljutila.

Moja jedna jedina kućica za ptice

postala je garaža za ferari bez svjetala,

traktor bez kotača, hitnu bez sirene

i dom za plišanog zmaja.

Strašno. Baš strašno.

Grana na trešnji ostala je

ove godine prazna.

Što će sad moji pernati prijatelji?

Što će sad vrapci, kosovi, šojke i sjenice?

Nema njihove kućice

od ljuske kokosovog oraha

sa slamnatim krovom.

Hranilice pune sjemenki i sušenog voća.

Šok i nevjerica.

Naljutila sam se. Jako naljutila.

Jako, jako naljutila.                                              


četvrtak, 30. listopada 2025.

Julije Jelaska | Dok još možemo...


Pa dođi da te i osjetim
Kad te već zanimam
Godina imaš taman
koliko i kose duge
Nemoj me gledati
S fotografije mamiti 
svojim oblinama 
Dođi i u san mi uđi
kad u javi nećeš
Ljepota je prolazna 
kao i ljubav
Volimo se
Dok
Još
Možemo

Elis Gobo | Svjedok vremena i duše


Poezija Elis Gobo je svjedok vremena i duše. Poezija je njen način da sačuva život i umjetnost, život u umjetnosti, ali i da bude svjedok onoga što, iako prošlo, još uvijek živi u ljudima. Da ga oživljava. Duša da joj radost stihova svira. Ona taj poetski svir ne komponira samo kroz svoje pjesme, ona ga živi. Sve oko nje ulovljeno u mrežu oka, u mrežu srca, u mrežu duše, životom ulovljeno: radosti, tuge, ljubavi, boli, sreće i nesreće... poetski su čulni nadražaji koji izazivaju reakciju duše: ljubav, lupanje srca, želja, tuga... svi ti osjećaji koje duša, srce... prepoznaje, spadaju u poetsku percepciju, spadaju u poetsku građu kojom gradi svoje pjesme, ziđa ih od građe riječi, rečenica, stihova i rima, upjesmljuje ih. 


Njena pjesnička aura, je duboka iskrena emocija, stvarno doživljena i osobna. Još kada te svoje pjesme oblači u idiom, mjesni govor, dajući im čar čarobnosti i poetsku virtuoznost. Dobijemo pjesme antologijske razine, i toliko njih ništa dalje od te uspješnice:

MAKINIŠTA OD SUZ: Pridu anke takovi dnevi: / dnevi od suz. / kada se samo složu jena na / drugu / a na saku prihaja još toliko, / kada je lice mokro, / a z uči se muti. / Kad ne valjoš, / ma jušto za nič, / kad si makiništa na makini od suz. // I jušto zato ča kapiš da makinivaš som, /  čuješ se tako joko krif, / ča zobi si kadika je oni baton za frmat. / Paro ti se ukraden oli zguljen

dokle glovu si skri na kroj kadi se tvoj patiment ne vidi. // Do čer makiništa za pohvolit / ki makiniva samo drito, / prez gledat desno ni livo, / a danaska već ne znoš ki je to makinu za fadige / gambijo za makinu od suz.

STROJOVOĐA SUZA: Dođu i takvi dani: / puni suza, / kad se suze samo nižu jedna na drugu, / a na svaku dolazi još toliko, / kada lice postane mokro, / a pogled se zamuti. / Kad ne valjaš

baš ni za što, / kad si strojovođa stroja suza. // I baš zato što si svjesan da sam upravljaš strojem, / osjećaš se jako krivim / što si zaboravio koje dugme pritisnuti kako bi stroj stao. / Čini ti se ukradenim ili izgubljenim / dok okrećeš glavu da drugi ne vide tvoju patnju. // Do jučer uzoran /strojovođa / koji gleda samo ravno, / ni lijevo ni desno, / a danas ne znaš tko je stroj za najuspješnije poslove / zamijenio strojem za suze.

Elis Gobo (Pula, 1991.) Magistrica kroatistike i kulture i turizma pulskog Sveučilišta Jurja Dobrile. Dosad je radila kao općinska viša stručna suradnica za kulturu, turizam i ekologiju te kao voditeljica europskih projekata iz područja kulture i turizma u nekoliko različitih organizacija. Zadnje tri godine je zaposlena kao direktorica općinske tvrtke Arsiana d.o.o. za turizam i očuvanje kulturne baštine Općine Raša. Za doživljaj koji provodi u rudniku Raša naziva „Kova experience“ dobila je brojne nagrade, a najznačajnije su: „Zlatna koza“ 2024. za najinovativniji turistički proizvod u Istarskoj županiji, nacionalna nagrada „Simply the Best“ Toplice Sveti Martin 2025. – pobjednik kategorije posjetiteljski centar, međunarodna nagrada „Plautilla“ Solin 2025.  – za kvalitetu i inovativnost u interpretaciji i zaštiti kulturne baštine. Supruga je i majka četverogodišnjeg sina.

Elis Gobo piše poeziju i prozu na pićanskom mjesnom govoru, a pjesme su joj objavljene u zajedničkim zbirkama poezije Žavajon, Pićonski feroli i feralići i Spoda menduli: versi z labinjonske skanciji, zbirka udruge Duša Šarengrad 2024., S ljubavlju Dea 7 u zborniku Domaća rič, časopisima RepublikaZadarska smotra, Zadarski književni ljetopis, Kvaka i Nova Istra. Svoju poeziju je predstavljala na pjesničkim večerima Matice hrvatske u Puli i Zadru, Veršima na šterni Vižinada, Barakovićevim danima u Zadru, Večeri na Brižićevin dvuoru na Ugljanu, Ča vrh arbe na Rabu, Rešetaračkim pjesničkim susretima. Laureatkinja je prošlogodišnjeg natječaja Ca je ča u Labinu, a za svoju humoresku „Ča to udoro va Istri zelenoj...ili kako Pićonci poju na ocat“ je osvojila nagradu Čakavijana.

Svojim pjesmama želim ostaviti dojam na onoga koji čita i izazvati reakciju, a svojom interpretacijom kazivanja stihova posebno na onoga koji me sluša. Pišem o temama koje su u trenutku pisanja u mojem najužem fokusu (ljubav i intimnost, majčinstvo, rodbinske veze, prijateljstvo, nepravda, unutarnje borbe i previranja, samoaktualizacija…). Pišem po inspiraciji, nikada po narudžbi.- Pjesnikinja Elis Gobo.

CeKaTe | Počinje 19. PSSST! Festival nijemog filma

 


Centar za kulturu Trešnjevka s ponosom predstavlja 19. izdanje PSSST! Festivala nijemog filma, trodnevno slavlje nijemog i ranog zvučnog filma koje će se održati od 6. do 8. studenoga 2025. u Velikoj dvorani CeKaTe-a. Ulaz je na sve projekcije besplatan.

Ovogodišnji festival posvećen je draguljima španjolske kinematografije, dok će posebna hrvatska poslastica biti projekcija digitalno restauriranog filma „Birtija“ (1929.) redatelja Joze Ivakića, uz glazbenu pratnju uživo surf-rock benda LHD, sastava bivših članova legendarnih The Bambi Molestersa.

Natjecateljski program i nagrada Veliki Brcko

Tradicionalni Natjecateljski program okuplja dvadeset suvremenih filmova iz cijelog svijeta, od Argentine i Brazila do Irana, Kazahstana, Španjolske i Hrvatske, koji se natječu za festivalsku nagradu Veliki Brcko i Nagradu publike. Ovogodišnja selekcija donosi izuzetnu raznolikost rodova i žanrova, od igranog i eksperimentalnog do animiranog filma, komedije i filmske fantastike.

Hrvatska nijemofilmska baština

Program Hrvatska nijemofilmska baština donosi rijetke filmove o alkoholizmu iz međuratnog razdoblja koje je producirala vizionarska Škola narodnog zdravlja, jedini kontinuirani filmski producent tadašnje Hrvatske. Projekt kulminira prikazivanjem restauriranog filma „Birtija“, u suradnji Udruge RARE i Hrvatske kinoteke, uz glazbu uživo u izvedbi LHD-a, koji su sami napisali originalnu partituru.

Španjolska u fokusu

Središnji dio festivala čini španjolski filmski program koji obuhvaća nijemo i rano zvučno razdoblje te suvremene interpretacije nijemog filma. Posebno se ističe Luis Buñuel s avangardnim remek-djelom „Andaluzijski pas“ (u suradnji sa Salvadorom Dalíjem) i naturalističkim dokumentarcem „Zemlja bez kruha“, uz uživo interpretirani narativni tekst glumca Dražena Kühna. Publika će moći vidjeti i melodramu „Prokleto selo“ (Florián Rey, 1930.) te suvremeni nijemi film „Snjeguljica“ (Blancanieves) redatelja Pabla Bergera iz 2012. godine.

Poseban hommage posvećen je Segundu de Chomónu, pioniru filmskih trikova i boje, katalonskom inovatoru koji je eksperimentirao s animacijom, komedijom i znanstvenom fantastikom. Festival će također predstaviti rijetke katalonske amaterske filmove iz tridesetih godina prošlog stoljeća, uz uvodnu riječ španjolskog filmologa i kustosa programa Enriquea Fibla-Gutierreza.

Glazba uživo 

Svaka projekcija PSSST! Festivala od prvog izdanja do danas ima svoju glazbenu pratnju uživo. I ove godine nastupaju renomirani glazbenici:

  • Vitomir Ivanjek (klavir)

  • Lela i Joe Kaplowitz (jazz duo)

  • Pavle Jovanović, Ivar Roban Križić i Ivan Kapec (Sunrise Sessions)

  • te posebni gosti LHD, surf-rock trio iz Siska.

Zahvale i partneri

Realizaciju festivala omogućili su Gradski ured za kulturu i civilno društvo Grada Zagreba, Hrvatski audiovizualni centar i Veleposlanstvo Španjolske u Zagrebu, uz potporu Hrvatske kinoteke, Hrvatskog državnog arhiva, Španjolske kinoteke i Katalonske kinoteke.
Posebna zahvala upućuje se veleposlaniku Joséu Ramónu Garcíji Hernándezu i Vedrani Misiti Držanić, voditeljici Ureda za kulturu, na iznimnom doprinosu i suradnji.

Cjelokupan program festivala dostupan je na:

Ivan Kudeljnjak | Putnik

Pogledaj vizure ovih otoka, 

za njih su izvjesnosti pritajene, za njih je tvoje klatno ditiramb

Ona nalažu kako je mit na vernakularu napuštanje,

A polje značenja ushit

Ushit obilježje djevaca

Sječa odsutnih borova istodobna odbjeglom jatu

Utajenom pred umorom djeteta

Ona se pitaju trebaju li im trpni glagoli da osmisle 

kako nemušto graktati 

i kako zatajeno misliti

Prema njihovu iskazu,

dostajalo je popuniti formu ispoljavanjem glasova, 

bol iskazati tijelom,

a uzaludne čežnje otimati

ustima jeke

I domisliti kako je sve ionako navijestio suton,

u prinudi se sjećajući kako su se obale u djetinjstvu opisivale uz zamor, a danas se opisuju djetinjstvima 

i kako nema više tijela koje bi zatajio moru

ni kiše kojom bi začuo pogibiju,

pa napokon možeš odahnuti u blaženoj pomirbi

No ipak,

što vidiš sada,

toga već u praskozorje nema

I zato

zamijeti slane ptice u jugu vidokruga,

i njihovu pomalo metaforičnu narav,

i ostavi tlapnje sa sjetom i ostavi sjetu u sjeni krošanja,

privi se pučini uz kičmu,

i prepusti sutrašnjicu starosjediocima,

i ime će tvoje za muku sužnjima biti zatajeno

iz pjesama brodolomaca

Najavljen program 31. Sa(n)jam knjige u Istri



Ovogodišnji dobitnik Nobelove nagrade za književnost László Krasznahorkai i amblematski autor pulskog Sa(n)jam knjige u Istri Boris Dežulović - počasni su gosti ovogodišnjeg 31. Sa(n)jam knjige u Istri – Pulskog festivala knjiga i autora, koji će se održati od 28. studenog do 7. prosinca. Krasznahorkai će predstaviti knjigu „Herscht 07769“ i biti gost prvog ovogodišnjeg Doručka s autorom, a Dežulović, dolazi s novim romanom „Tko je taj čovjek“ koji duboko zadire u središnju sajamsku temu Nemiri. Glavna pozornica Sajma i ove je godine pulski Dom hrvatskih branitelja, koji će kao hram knjige i palača autora 31. Sajma u gotovo 100 programa ugostiti više od 100 eminentnih autora iz cijelog svijeta.

U Pulu sa svojim kreativnim nemirima dolaze turski pisac Burhan Sönmez, velika Dacia Maraini, Tamta Melashvili, Hiroko Oyamada, Claudia Durastanti, Narine Abgaryan, Antoni Libera, Dorothy Cross, Sergio Segio, Ivana Šojat, Damir Karakaš, Nataša Govedić, Kruno Lokotar, Ljiljana Filipović, Božo Kovačević, Aleksandar Stanković, Glorija Lujanović, Dinko Telećan, Goran Vojnović, Ratko Rudić….* Sajamska produkcija premijerno predstavlja izložbu „Sajam na oko“ Mauricia Ferlina i film „Snovi od papira“ Borisa Miljkovića o uzbudljiva tri desetljeća pulskog Sajma 

Izvor: Sa(n)jam knjige u Istri 

Stevo Leskarac | Timunjer soneta

 

Ivanu Dobri Žirjaninu


Pod nebeskim plaštem uzbunjene pare

Bistrila se pjena uzavrela virja.

Vriju morske zore ča nikad ne stare

U stihovlju sjajnog pjesnika sa Žirija.


Duh soneta gradi od čakavski' riči

Ča na svitu same živiti ne mogu.

Taj timunjer svitu najvećma doliči

I vrulja pepelu, bokaleta Bogu.


O' mora se njega odmolat ne more,

Svita u kon cvita mrljus ruže soli;

Fete, tvrda kruva nagrezane kore

I njegova školja ča se dušon voli.


Kraj njegove stine vitar će pasati

Fortunal soneta ciloga uvati.


_________________________________________________________



ŽIRAJSKI RJEČNIK: virje/virovi, timunjer/kormilar, vrulja/podmorski izvor, bokaleta/vrč za vino, odmolat/odvezati, mrljus/miris, fete/šnite, nagrezan/grub, školj/otok, pasati/proći, fortunal/nevrijeme s valovima i vjetrom 


Biserje samoće, Beletra, 2024. 



Mirjana Gaura | Neću posustati


Dete sam svoga Zagreba grada
i često se setim života svog tada.

Naši dućani, na trgu NAMA,
obleć sam se mogla furt kao dama.
Bit gradsko dete ni bila šala
kaj je pasent i deca su znala.
Gde kupit cipele svak' bi ti rek'o
Šimecki, Borovo i znani Peko.
Iris je imal predivne šminke,
larfale tada nisu se klinke.
Gradska se puca ponašala fino
u osam na večer bi išla u kino.
Ni tada bilo lažnih frendica,
neg' još od vrtića prijateljica.
Tada je bila i normalna klima
proljeće, leto, jesen i zima.
Svi smo se smeli sunčati tada
niko ni bežal u hlad kak sada.
Fest smo uživali za svoje novce,
a ne sam po noći kak neke ovce.
Sada na moru jedva dišemo,
a svojima lažne reči pišemo.
Svi smo mi znali kaj beli je sneg,
na Cmroku se sanjkali niz njegov breg.
Posvud se orio sretan naš smeh
u tuđu bi zemlju bilo ić greh.
Kada je proljeće život vratilo
blagim je suncem sve tad pozlatilo.
Zeleni parkovi i miris trave
s cvrkutom ptica toplinu kaj slave.
Kaj reči za jesen kaj svojim je kistom
prešla tak nježno baš svakim listom,
a kada bi vetar u posjet stigel
u vis bi šuškavo lišće svo digel.
Sada pak znaš kak jesen je tu
kad poleglo lišće vidiš na tlu.
Vlažni zrak vlada i toplo vreme,
u kojem si dobu imaš dileme.
Mladi bez stila, poludela moda,
vani u život u ponoć se hoda.
Nema finoće ni lepih reči,
svak svoju taštinu na drugima leči.
Parkovi sad su od par kvadrata
di stanu par klincof i poneki tata.
Tko ima posel jako je zbunjen
jer dela za siću kak da je munjen.
Izgubljeni mladi, penzići gladni,
mnogi na burzi ljuti i jadni.
Osmeh se retko na licima viđa,
sused se susedu više ne sviđa.
U prkos svemu sad ću zapjevati,
jer neću kukati nit na to zevati.
Odustati neću od svojih snova,
preda mnom mnoga su jutra još nova.
Stazama svojim polako se krećem,
ponekad stanem pa opet šećem.
Znam kak na zemlji sam tek mala kap
kaj na ovom svetu čini živim slap.