Novu
knjigu poetese Vesne Štulić možemo čitati i kao nastavak njenih
prethodnih zbirki poezije, s tim da ovaj put pravi pomak od klasične
poezije ka filo-poetskoj prozi. Knjiga Grožđane snohvatice podijeljena
je na tri dijela; Faustov otok, Rajski otok i Otok ljubavi. Vesnino
pisanje, neodvojivo od mora i obala, odiše čulima sveukupne životnosti,
iskazanoj kroz smjelu (samo) refleksiju. Vesnina poetika ocrtava jedno
vrijeme, kroz vremena koja su prošla i koja dolaze kroz arhetipske slike
koje se prepliću u svakome od nas, kao datost ili sudbina ili volja
Svevišnjeg. Odvažna u svojim razmišljanjima, Vesna slojevito konstruira
katkad pjesme u prozi, katkad crtice, hvatajući snove vrhom olovke.
Budući da se svi podnaslovi odnose na kolokvijalno nazive za otok Prvić,
možemo ovu knjigu promatrati i kao Vesnin svojevrsni omaž otoku Prviću
ili kao evokaciju priče bez kraja o jednom životu koji može biti bilo
čiji, njen, moj, a sve to u složenom obliku crtica, prikaza, doživljaja
kako unutarnje percepcije tako i okom budnog promatrača.
U
prvom dijelu, Vesnine rime lebde kao Homo volans Fausta Vrančića,
dajući nam sliku iz perspektive ptice dok se nježno ne spuste na "čiodu
zabodenu od jastuka od mora". Vesnine crtice, kao "novi strojevi"
pokreću univerzalna pitanja, pokušavajući da ih razlože te pokrenu u
pravcu odgonetke pritajene u snovima točke presjeka u tom njenom
čudesnom meridijanu koji nadilazi kategoriju vremenosti.
"Nasumice pribodeni otoci kao pribadače na jastučiću od mora...tako blizu oku, a tako daleko ruci."
Otok,
kao metafora vječnog rađanja i postanka, dominira u poeziji Vesne
Štulić. Utisnuto datošću do dna izvora života, nesputanog pogleda ka
horizontu gdje se iznova i iznova odigrava predstava " teatra apsurda".
Vesnine rime "hodaju po vodi", plešu po vrhovima valova, došaptavaju se u
mimohodu sa brodovima. Jugon se zaigraju po vrhovima čempresa i borova i
slavno okite lovorom. Pjesnikinja, naginjući ka apstrakciji, oblikuje
svoje riječi kao more stijene, ali ne kao snažna bura, već decidno i
eliptično, tananim ženskim vezom protkanim južinom. Slikama otočkih
svitanja i sutona oko nas, ali i u nama, Vesna otvara vječna pitanja o
usudu, tražeći odgonetku smisla u igri sunčanih zraka po kamenu o koji
se razbacaju zrna soli. Vesnine metafore čas gotički oštre kao sprudi o
koje se nasuču neiskusni mornari, a već u sljedećem trenu preobražavaju
se u barokno raskošne kao božanstveni plodovi grozda, smokve i masline.
Linije na dlanovima, linije koje vrijeme ocrtava po licima, da li su to
one iste kao i onih sa druge strane, kojima svijećom osvijetljujemo pute
onima koji su hodali prije nas, na onoj strani. Ili je, ipak, vremenost
tek privid u kome na tren zablistamo životnošću, bez redosljeda u
rodoslovu. Toliko pitanja porađa pjesnikinja, ali nas ne ostavlja bez
svog osobnog uvida u Postanje. Vjerna žena sa maramom koja dočekuje
život, umije da čeka ljubav, kao jedino vrijedno čekanja, kao jedino što
patnju boji smislom. Čistoća misli podrazumijeva dobrotu što Vesna
razrješava kroz taj simbol marame, boreći se s kompleksnošću senzibilnog
ženskog principa. Simbolizam u Vesninoj poetici uvijek je slojevit, jer
laneno platno je podjednako prkosom odgovaralo vjetru, bilo da steže
smjernost razuzdanih lokni žene bilo da kida plaha jedra brodice
voljenog.
.....
Vesnin kameni
brod, iako čvrsto usidren, uspijeva da se otisne " kamenim snovima" do
granice mogućeg, do Lakanovskom igrom realnog, imaginarnog i simboličkog
u percepciji svijeta s te male točke na mapi svijeta, od visina pa sve
do najdublje točke morskog dna, poetesa poziva čitaoca da se zamisli
kako je, koliko čvrsto i znalački ispleo uže svog života, koliko živi
ovdje i sada, a koliko domaštava nedostajanje. Vesnine snohvatice, kao
krik galeba nad pučinom, raspliću nježnu elegiju otoka, kao opredmećeni
vrč života, nekada pun slatkog, nekada kiselog vina. Ako je svakom od
nas dat točan broj zrna u grozdu do susreta sa Svevišnjim, dokle uopće
može stići čovjek bježeći od svoje datosti lozom, upozorava pjesnikinja.
Vesnina knjiga jest umjetnički vapaj, podsjećanje na vrijednosti koje
su nam poklonjene i koje bi trebalo s radošću i zahvalnošću da naučimo
da primamo.
" Voda... voda...i opet voda grožđana.
Ovdje je priroda veličanstvena u svojoj snohvatici, kada je odmjerila
gutljaj za svakoga".
Pjesnikinja
ukazuje da ne pokušavamo u tmini uhvatiti snove, već ih živimo, ovdje i
sada, ali nas stoga i upozorava da ih pustimo bez straha, da zaronimo
na dah u vlastite plave dubine i zaplivamo.
Prezrelo
grožđe i nezrelo vino... da li ikada čovjek može sazreti kao vino i
nositi se smjelo s istinom ili bez te čarobne kapi bogova istina ostaje
zaključana, da sačeka nekog hrabrijeg da je izusti... Zašto je nekad
teško živjeti tu jednostavnu emociju koju zovemo ljubav, a bez
predumišljaja?
"Da si htio, mogao si me naći tamo gdje nar oduzima ljetu sunce, no ti si još nedozreo grožđe u mojoj zdjeli."
Nikada
čovjek ne može biti bliže sebi no kad s vrha otoka ima otvoren pogled
od tristošezdeset stupnjeva, ravnomjerno raspoređenih u mreži od soli,
zvijezda, stijena i raslinja. Ili je samo pjesnikinji dato da to može
istkati sa svog meridijana, koji se proteže od Sunca do njenih linija
srca na dlanovima.
Vesna se maestralno igra sa
stilskim figurama kako bi dočarala otuđenost čovjeka od čovjeka novog
svijeta, kao otoka u arhipelagu, koja obitavaju toliko blizu, a u
vječnom nedodiru igrokaza života i smrti, budnosti i snova. Pjesnikinja
traga za nužnom slobodom, ne gnostički rigidnom, već čistom duhovnošću,
kao za prostim udahom koji bi joj ispunio bitak, a opet, na tren pomalja
se melanholija Sizifovskog valjanja kamena... jer čak ni u osami na
vrhu otoka, nad predačkim kostima, ona čuje na čas, ali ne uspijeva da
dokuči do kraja evanđeoske zapise. Na kraju, poetesa ostavlja nama da se
zapitamo što smo uzeli, što smo dali, što smo uopće uspjeli stvoriti iz
onoga što nam je dato i što, na kraju, ostavljamo u nasljeđe onima koji
dolaze poslije nas.
"Iz žile ćemo iščupati najbolji genom. Još samo zemlja da je rodna loza će se vinuti, grozdovi naresti..."
Vesna
korača epigenetskim mostovima " s jednim užetom" raspetim između
dimenzija predaka i potomaka, ona umije čitati " zapise iz najsitnijih
djelića krvi" i da ih sastavi u komad novog života koji poklanja onima
koji dolaze. Njena poetika transcenduje granice ovozemaljskih iskustava,
prostog racija, sažete svjesnosti i sažima ih onako kako samo vrsni
pjesnik umije, snovima iscijeđenim iz zrele, ljubičaste bobice i koštice
u njoj.
Nema komentara:
Objavi komentar
Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.