Ivanka Ferenčić Martinčić rođena je u Podravini (1983.) gdje i danas živi i radi. Završila je dvopredmetni studij knjižničarstva i hrvatskog jezika i književnosti na Filozofskom fakultetu u Osijeku. Nakon studija radila je u školskim knjižnicama OŠ Ivan Lacković Croata Kalinovac, Tehnička škola Bjelovar i Gradskoj knjižnici Đurđevac. Od 2014. radi u Narodnoj knjižnici Virje gdje je ravnateljica. Godine 2020. napredovala je u stručno zvanje Viši knjižničar. U svim knjižnicama u fokusu bili su joj marketing i inovativni programi za sve segmente korisničkih zajednica, naročito djecu.
Godine 2012. objavljena joj je prva knjiga za djecu Matilda
i vještičji mačak (Zagreb, Naklada Nika), a taj roman za čitače početnike
uvršten je u projekt Hrvatske mreže školskih knjižničara „Čitajmo mi, u
obitelji svi“, te „Listu dobrih knjiga za djecu“ koju izrađuje Sekcija za
knjižnične službe i usluge za djecu i mlade pri Hrvatskom knjižničarskom
društvu. Ostale objavljene knjige za djecu su: Matilda i zagonetne žabe
(Naklada Nika, 2014.), slikovnica Priča o vitezu i Martinu (Narodna
knjižnica Virje, 2018.) i Kako je zeko zavolio knjižnicu (Evenio, 2020.).
U suautorstvu s Majom Lesinger iz Preloga objavljen je
i priručnik za rad knjižničara s djecom predškolske i rane školske dobi,
naslovljen Bilješke dječjeg knjižničara (Narodna knjižnica Virje,
2019.). Priručnik donosi 20 razvojnih i edukativnih aktivnosti za djecu
tematizirane oko knjiga i knjižnica.
Radeći kao knjižničar, stvarajući kao pisac, ali i kao majka troje djece usavršavala se u poljima razvojnih igara, biblioterapije i ekspresivne art terapije, a uspješno je završila i Neformalni jednogodišnji studij pripovijedanja i tako stekla titulu Majstora pripovjedača.
Draga Ivanka, čast mi je ugostiti te u našoj
kvakaonici „Kroz ključanicu“. Za tebe kao jednu svestranu ženu jako je teško
odabrati prvo pitanje, ali krenimo nekako od početka tvoje knjiške karijere. S
kakvim se sve problemima susrećeš kao ravnateljica knjižnice? Što je
prokletstvo, a što benefit ovog zanata?
Iduće godine će mi biti 15 godina rada u knjižnicama.
To je moje ishodište. Knjige i knjižnice su moj korijen. No, sad kad već imam
14 godina i 4 knjižnice iza sebe, započinjem dan sa "mrzim ovaj
posao" da bi dva sata kasnije objašnjavala svima oko sebe kako mi u
knjižnicama možemo __ (ubaci nerealna očekivanja). Moja knjižnica je mala
općinska knjižnica, nas je samo dvoje zaposlenih a u toku 2019. godine u
knjižnici smo organizirali secret dinner, escape room, izdali knjigu, imali
pokretnu uslugu prema vrtiću, izmislili svoje klupe sa izmjenjivom pričom u
naslonu za naselja udaljena od knjižnice, imali desetke volontera i suradnju s
Lovačkom udrugom, Udrugom vinara i Udrugom konjanika. Moj osobni problem je što
nemam šefa iznad sebe koji bi mi rekao „daj malo smanji ideje“ niti dovoljno
ljudi ispod sebe da ne završim stojeći u snijegu do koljena čekajući dežurnog
komunalca da nam dođe popraviti plinski priključak jer se očekuju temperature
ispod nule. Raditi takve stvari, osiguravati svojoj zajednici najrazličitije
sadržaje, dati se cijeli sa srcem i dušom...potroši čovjeka za otprilike godinu
dana. I eto mene, 14 godina kasnije, ujutro psujem u kavu sve od ministra do
majstora za plin, a popodne u intervjuu za lokalni radio obećavam da nećemo ove
godine ostati bez naše Martinjske pričaonice jer nam je to tradicija od 13
godina u ovoj knjižnici i nema šansi da ćemo je držati samo on line, nego će
biti interaktivna. S fizičkim materijalima za koje nemamo ni vremena ni novaca
da ih napravimo i on line sadržajem za koji uopće nemamo platformu. Ali nema
veze. Ako sam prošle godine svojim malim vitezovima uspjela osigurati konja. I
ove ću godine on line interaktivnu pričaonicu. Prokletstvo je da ne možeš
odustati od tog posla. Dovoljan je jedan korisnik koji će uči u čitaonicu
tiska. I sat vremena ne prestati pričati pa se nakon sat vremena pozdraviti sa
riječima „oprostite, malo sam dosadan, ali nisam s nikim tjedan dana riječ
prozborio.“ Taj dan, nema te statistike koja može osporiti naš posao.
Kako to da si se odlučila pisati slikovnice?
Nisam baš krenula od slikovnica, pisala sam valjda od
kad znam za sebe. Ali tek kad je stiglo moje prvo dijete mi je palo na pamet da
pokušam nešto i objaviti. Matilda i vještičji mačak mi je objavljena 2012.
Cijelo iskustvo je bilo baš kao čarolija. Nevjerojatno da u samo par mjeseci,
potpuno nepoznati pisac dobije ugovor i objavi knjigu. Te dvije knjige o
Matildi nisu slikovnice, one su kratke priče za čitače početnike. Tog koncepta
knjige je bilo vrlo malo na našem tržištu u to vrijeme a ja i danas preferiram
baš taj format. Priča dovoljno kratka da im ne ugasi volju za čitanjem odmah na
početku, a oblikovana kao mala knjiga jer kad jednom nauče čitati, onda
je vrijeme za knjige a ne slikovnice. Matilda je odmah ušla Listu dobrih knjiga
za djecu (koju priređuje HKD komisija za
knjižnične službe i usluge za djecu) i u godinu dana je
prvo izdanje rasprodano. Mislim da je važno spomenuti da je to zapravo priča o
knjižnici. Sve moje priče na neki način jesu. Čak i Priča o vitezu i Martinu u
kojoj smo pokušali obraditi svetca zaštitnika na način prikladan za djecu. Ta
je slikovnica sasvim neplanirano ispala knjiga za djecu s teškoćama u čitanju,
a kroz priču o malenom vitezu zapravo govori o empatiji.
Objasni nam tko je to Majstor pripovjedač i kako si se
ti okrunila tom titulom?
Kad je izašla Priča o vitezu i Martinu, osjećala sam
se počašćeno koliko su me puno zvali u gostovanja. Škole, vrtići, knjižnice,
zaista puno. A s tako malim klincima, od predškolaca do trećeg i četvrtog
razreda osnovne, zaista nema smisla raditi „susret s piscem“ kao takav. Njima
pisac nije zvijezda. Pogotovo ne netko tko im nije u čitankama, tko im je
nepoznat. Zato sam uvijek tražila načine kako raditi s velikom grupe djece od
jednom a da ja budem zadovoljna, da ja odem s osjećajem da su od mene nešto
dobili i da će taj susret zapamtiti. Pripovijedanje kao nastup, kao izvedbena
umjetnost se nekako našlo među odgovorima koje sam tražila. Tako sam se između
ostalog našla na Konferenciji o pripovijedanju i nakon toga i na Neformalnom
studiju pripovijedanja. Dva semestra na studiju, predavali su nam profesori s
različitih fakulteta i proširili nam vidike i potencijale naših pripovjedačkih
nastupa u zaista neočekivanim smjerovima. Smatram da nisam još u potpunosti
svladala baš sve kompetencije do mjere da bih bila zadovoljna, ali eto, to je
titula koju su nam dodijelili i ja se pred njom osjećam silno ponosno i ponizno
u isti mah.
Pripovijedanje je nešto toliko prirodno ljudima kao
vrsti a što smo potpuno zaboravili kao vrijednost. Storytelling danas njeguju
copywriteri i marketingaši, a mi kao roditelji, odgajatelji, učitelji,
knjižničari, čuvari baštine i prenositelji našeg kulturnog identiteta, mi smo
ga u potpunosti zaboravili. Zamijenile su ga pametne ploče, udžbenici, Teams i
zoom, terapije i instrukcije i ovaj najnoviji od trendova - prezir od frontalne
nastave. Pripovijedanje je postojalo prije književnosti, kazališta i škola. Ono
je bilo originalna škola za život. Ono je dalo književnosti priču da je zapiše
i kazalištu nešto za uprizoriti. Pripovijedanjem se prenosilo i znanje i
mudrost i moralne vrijednosti i kulturni identitet nekog društva. Nije čudo da
se u 21. stoljeću panično bojimo rezbarane bundeve kad smo u potpunosti
zaboravili vlastitu narodnu predaju vezanu baš za ovo vrijeme.
Koja bi bila tvoja strategija za povećanje svijesti
čitanja u našoj državi? I koji je općenito tvoj sav prema tako poražavajućim
postotcima čitatelja?
Čim ti odgovorim na ovo pitanje, idem javiti svjetskim
vođama kao ostvariti mir u svijetu i WHOu kako okončati pandemiju. Ne znam.
Činjenica je da nitko od nas ne zna. Toliko puno radimo, knjižničari prvi, kao
struka i nakon jako jako jako puno truda ostvarimo malo pomaka. Knjižnice su
zadnjih nekoliko desetljeća provele nastojeći biti mjesto socijalne interakcije
a sad u doba socijalnog distanciranja moraju žurno redefinirati svoj pristup i
sadržaje. A cijelo to vrijeme on-line sadržaji su nam kao nelojalna
konkurencija. Istraživanja zadnjih par godina i naše knjižnične statistike
stalno govore o malom postotku učlanjenih u knjižnice i malom postotku ljudi
koji čitaju knjige. Tako da na jednu ruku osjećam da smo i knjižničari, ali i
pisci, kao David protiv Golijata. Samo je neizvjesno hoće li i naša priča imati
isti ishod. Knjiga živi, razvija se, e knjiga ima svoj život a tiskana se ne da
potisnuti. Osjećam da možemo, i osjećam da nikad nećemo biti u potpunosti poraženi,
ali kako pobijediti u ovoj bitci ne znam. Mislim da je knjiga samo dio
slagalice. Ono što je šire od problematike knjige i čitanja je jedna globalna
kriza čovječanstva koja se događa našoj djeci. Roditeljima kažemo „ne dajte im
igrice to je loše za njih“. Mislim da je to grubo i nepravedno uljepšavanje
istine. Već znamo da je prije ove pandemije covid-19 započela pandemija teškoća
govor, jezika, komunikacije, učenja i pamćenja. Pedijatrijska istraživanja
pokazuju da djecea ne razvijaju svoje intelektualne kapacitete ni približno
dovoljno u usporedbi s generacijama „prije ekrana na dodir“. To doslovno znači
da u budućnosti kad oni odrastu, bit će manje onih pojedinaca koji mogu neku
temu izučiti do majstorstva. Tko će imati intelektualne kapacitete da nauči
biti doktor? Ili liječnik? Čitanje to prevenira. Ono je kao terapija za
neurosinapse. Ono je taj kamenčić s kojim će David poraziti Golijata.
Planiraš li napisati i nešto za odrasle? Ako da,
što?
Na ovo ima odgovor i to je da. Nisam sama sebi dala
dopuštenje da probam do ove godine. Čitam (i pišem) samo SF i fantasy. I činilo
mi blesavim sanjariti o tome da objavim neki od svojih romana kad u svijetu ima
toliko puno ljudi koji se bave pisanjem. I to dobro. No onda su se tu našle
bookblogerice. Sama sam sebi postavila uvjet, ako Zlatka Minđek -
Life&socks kaže da je dobro, ponudit ću izdavačima. Zlatka je opaka i
beskompromisna što izuzetno cijenim. Bila sam uvjerena da će me spustiti na
zemlju i da onda mogu u miru ostaviti taj rukopis sa svim ostalim svojim
pisanjem na laptopu u zemlji sanjarenja. Reći da me je ohrabrila da ga ipak
pošaljem izdavačima bilo bi opako umanjivanje istine. Točnije bi bilo reći da
mi je priprijetila neka izvolim učiniti sve što je potrebno da se ta priča nađe
između korica. Priča je urbani fantasy triler. Za nas koji se osjećamo prestari
za YA i trebamo povremeno laganu i bezvremensku priču.
Kako vidiš budućnost knjižnica i knjige?
Evolucija. Ona se već događa. Sad će nastaviti ubrzano i možda u nekim drugim smjerovima koje bude definiralo „novo normalno“. Već sada postoje knjižnice bez knjige. Ustanove koje u potpunosti nude samo makerspace i digitalne usluge. Ali ova struka je prilagodljiva. Kad kreneš raditi kao knjižničar uzmeš u ruke nešto temeljno kao IFLA/UNESCO smjernice za Narodne knjižnice. Znači temeljni dokument i u njemu čitaš kako su knjižnice danas posvećene cilju da postanu treći prostor zajednice, mjesto socijalne interakcije, mjesto za premošćivanje digitalnog i socijalnog jaza, poticanja interkulturnog dijaloga, multikulturalnosti, jednakosti. Mjesta koja se zalažu za jednakost i pravo na jednak pristup informacijama, tehnologiji, obrazovanju... 14 godina starija ja ih čita ujutro uz kavu misleći „To sve odradimo do gableca pa onda možemo dalje hodati po vodi dok slažemo knjige po Univerzalnoj decimalnoj klasifikaciji“. No, kao što sam rekla, već sat-dva kasnije ja sam spremna za borbu s vjetrenjačama. Imaj na umu da su knjižničari prvi katalog počeli razvijati još u Sumeru, i još nismo skroz zadovoljni. Tako da, bez sumnje, budućnost knjižnica kakva god da bude, bit će zanimljiva. Postavit ćemo si nerealne ciljeve a onda ih ostaviti. A i knjiga će isto tako naći svoju sljedeći životni put. U početku bijaše riječ, bit će i na kraju.
Nema komentara:
Objavi komentar
Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.