Piše: Narcisa Potežica, m.sc.
Bijela naslovnica s elegatnim zlatnim slovima "Frangeš" privući će čitatelja svojom profinjenom elegancijom i estetskom jednostavnošću, koji će potražiti i naći odgovor kako čitajući djela velikih i dobrih pisaca znanstvenik, sjajan stilist, poznati kroatist i talijanist ponovo stvara sjajna djela, prave male zlatne bisere. Frangeš kao veliki esteta i sam odličan stilist znao je prepoznati ljepotu u književnom djelu pa je svoja zapažanja i znanstvenu kritiku ostvario tako da je napisao novi esej koji će oduševiti ljubitelje dobre proze ali i one koji traže više nego samo podatke o piscu i njegovom djelu ili o okruženju, vremenu, prostoru i atmosferi u kojoj je neko djelo stvarano. Pronaći ćemo nenadano usporedbe nad kojima ćemo se zamisliti, oduševiti, rastužiti i sve će dobiti neku toplu humanu dimenziju nove ljepote koju pisana riječ pruža čitatelju, a koju nalazimo u čitanju ako nas kroz literaturu vodi interpretator i sam kreator kakav je bio Ivo Frangeš. Više puta spominjano Frangeš pišući o Vidriću "postaje Vidrić", a s Matošem i sam je Matoš.
Kada piše o
Bašćanskoj ploči koju smatra ishodišnom točkom hrvatske kulture, govori o njoj kao o dokumentu, koji ima katastarsku vrijednost ali i o monumentu – kamenom spomeniku, no pronalazi i ukazuje na umjetnički doseg ovog sjajnog kamena koji stoji na počecima književnosti u Hrvata, koji je i dokaz o postojanju Hrvata. Uvijek u svakoj interpretaciji pisanog teksta ponese i čitatelja značaj pisane riječi kao dokaz autorovog postojanja i u krajnjem slučaju pjesnikove sudbine. U predgovoru pod naslovom "Užitak čitanja" Krešimir Nemec kao priređivač knjige će na str. 8. reći : "Nemjerljiva je uloga Ive Frangeša u konstrukciji nacionalnog književnog kanona. Konstrukcija kanona u njegovom stvaralaštvu duboko je promišljen proces koji ima svoje logične etape. Već u raspravi Mažuranić klasik (1964) ili u Frangešovim poznatom djelu "Studije i eseji", Zagreb, 1967. uspostavlja on jasne vrijednosne odrednice. Na primjer dalje razvija teoriju da je klasik vrhunac jedne tradicije, kada se izriče maksimum opsega osjećaja i sveobuhvatnost unutar vlastitog jezika, kada se sažimaju rezultati prošlosti i ostvaruju prodori u budućnost". Frangeš je i povjesničar, piše o hrvatskoj književnosti i hrvatskoj povijesti ali pisac je za njega u prvom redu umjetnik, kao što je i kod Gundulića san - ljepota i sloboda, tako je i vizija hrvatske književnosti umjetnička manifestacija nacionalne samobitnosti i kulturnoga identiteta. Ali uz estetsku vrsnoću važna je za Frangeša isticanje nečeg novog, inovativnost. Na kraju akademik Nemec naglašava da je Frangeš pišući svoje kritike i eseje pa i kao autor "Povijesti hrvatske književnosti" i osobito u već spomenutom djelu "Studije i eseji" uvijek vješto povezao "točnost motrenja" i "eleganciju pisanja". Bio je kritičar, ali koji je imao svoje favorite kao što je bio Dragutin Tadijanović, njegov dugogodišnji prijatelj. Prvi dio knjige čine "Rasprave i eseji", a drugi dio "Pisci i knjige". Tako su u rasprave i eseje uvršteno ono što je pisao o književnosti koja je nastala na Mediteranu, zatim o književnosti u Slavoniji, u Istri, o hrvatskom književnom romantizmu (o ilirizmu i o Šenoi) i o hrvatskoj književnosti koju je prosuđivao u kontekstu europske književnosti. Od str. 65. do 79. je "Književno i kulturno djelovanje franjevaca u Bosni i Hercegovini od XIII. do XX. stoljeća", zatim je tu dio o "kazalištu kao upozorenju" s brojnim zanimljivim esejima, posebno dva o Maruliću.Jedan njegov esej pod naslovom "Putovanje stvaralački ispričano" od 105. do 121. stranice govori o putopiscu Matiji Mažuraniću, o njegovoj uzbudljivoj priči "Pogled u Bosnu" koja je ispunila obećanje izrečeno naslovom. A onda Frangeš pri kraju eseja navodi Matoševe riječi da putovati znači "imati dojmova" i citira Matoša "Ne putuje tko putuje, nego tko doživljuje". Tako čitatelju svojih eseja Frangeš otvara nove vidike, nove mogućnosti promišljanja i pruža nove spoznaje.
U drugom dijelu – pod naslovom "Pisci i knjige"- tri su eseja o Luki Paljetku, kojim nas uvodi u dubrovački krug. A dalje među esejima današnjeg čitatelja privući će poglavlje "Umjeničko višeglasje bečke moderne" koje je posvećeno Viktoru Žmegaču, njegovoj knjizi "Bečka moderna: portret jedne kulture", Matica hrvatska, Zagreb, 1998. o kojoj Frangeš kaže da je "nesumnjivo značajna procjena i sastavnica znanstvene i estetičke misli europskog, točnije, austrijskog – bečkog, ali i hrvatskog – zagrebačkog kulturnog prostora". Tu je i esej o Zdenku Škrebu, Dunji Fališević, Krešimiru Nemecu, Ivanu Golubu, te o Moguševom rječniku "Marulićeve Judite"iz 2001., slijedi tekst o Slavku Mihaliću i na samom kraju "Povodom novog izdanja knjige Ruke Ranka Marinkovića" o kojem kaže "umjetnik je to poznat i priznat kojemu ugled protjecanjem vremena samo raste".
Možda bi se to moglo reči i za Ivu Frangeša, a koliko je pisao dokaz je njegova Bibliografija. Naravno uz to je kao dodatak i Kazalo a knjiga završava Bilješkom o autoru - Ivi Frangešu (Trst,15. travnja 1920.- Zagreb, 29. prosinca 2003.) koji je bio književni povjesničar, esejist i prevoditelj s talijanskog i franuskog, naljedivši Antuna Barca bio je pročelnik Katedre za noviju hrvatsku književnost na Filozofskom fakultetu u Zagrebu, redovni član JAZU (od 1968.) danas HAZU, uređivao časopise(Croatica" i "Rad"), član uredništva "Sabranih djela Marka Marulića", predsjednik Društva hrvatskih književnika (1970.-1972.), predsjednik i urednik manifestacije "Knjiga Mediterana", dugogodišnji član Uprave Matice hrvatske i Međunarodnog slavističkog komiteta, predavao na mnogim europskim sveučilištima, a 1974. dobio je u Beču Herderovu nagradu, 1993. nagradu "Vladimir Nazor" za životno djelo i Humboltovu znanstvenu nagradu u Bonnu, 1996. "Vjesnik" mu dodjeljuje Goranovu nagradu, 1999. primio je Državnu nagradu za cjelokupni znanstveni rad.
Treba podsjetiti da je prvi književni tekst objavio 1938. godine u splitskom "Jadranskom dnevniku"(o Josipu Kozarcu), otada je objavio više od 600 bibliografskih jedinica. Posthumno mu izlaze knjige "Riječ što traje"(2005) , "Moj Tadija"(2006) i evo pred nama je ova nova knjiga pod naslovom "Čitanja" koja poziva na nova čitanja njegovih studija, eseja i možda još ponekog izostavljenog teksta.
Nema komentara:
Objavi komentar
Hvala na vašem komentaru. Isti će biti objavljen nakon pregleda moderatora.